Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Hollandse Hoogte
Hoe zit het nu echt met?

Hoe zit het nu echt met...
Slapend slank worden

journaliste

Eline Doldersum

S

Slapend slank worden, klinkt te mooi om waar te zijn nietwaar? Hoe het precies zit? Slaapdeskundige en neuroloog bij SEIN, Claire Donjacour legt het hier haarfijn uit. 

Maar wie denkt dat je kilo's verliest door de hele dag onder de wol te kruipen, moet Donjacour bij deze teleurstellen. "Het is bewezen dat je van weinig slaap aankomt, maar jammer genoeg vliegen de kilo's er niet meteen af als je langer slaapt dan nodig."

Verliezen van gewicht

Voor het verliezen van gewicht zul je volgens Donjacour toch echt iets meer moeten doen dan het behalen van de benodigde slaap per nacht. "10 Kilometer hardlopen is nog altijd effectiever dan lang slapen. Al kan een goede nachtrust wel degelijk bijdragen aan het verliezen van gewicht."

"Als je voldoende slaapt werkt je stofwisseling sneller, heb je meer behoefte aan gezonde voeding en is je lichaam beter in staat om suikers en vetten in je lichaam te verbranden. Bovendien blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat avondmensen meer eten dan ochtendmensen."

Energiegebrek

Een belangrijke reden waarom veel nachtbrakers aankomen is volgens Donjacour het gebrek aan energie. "Als je vermoeid bent, heb je overdag vaak niet de puf om in beweging te komen waardoor sportieve activiteiten links blijven liggen en minder calorieën verbrand worden."

Daarnaast zou een slechte nachtrust ook onze hormoonhuishouding uit balans brengen. "Het zorgt ervoor dat er in ons lichaam minder wordt aangemaakt van het hormoon leptine dat zorgt voor een verzadigd gevoel na het eten. En juist meer van het hormoon ghreline dat ons een hongergevoel geeft."

Hongergevoel

"Dit betekent dat je minder snel vol zit, het hongergevoel toeneemt en je geneigd bent om te blijven eten", vervolgt Donjacour. "Bovendien zorgt deze hormonale verandering ervoor dat je meer behoefte hebt aan calorierijk voedsel alsof mensen het slaaptekort willen compenseren."

waarmee je lichaam het gebrek aan energie probeert te compenseren."

"Kortom; allemaal factoren die gewichtstoename uitlokken. Dus tegen mensen die graag de laatste decemberkilo's willen verliezen, het gewicht stabiel willen houden óf net zijn begonnen met hun strijd tegen de kilo's, zou ik willen zeggen; zorg voor voldoende én een goede nachtrust." 

Juiste balans

Al raadt Donjacour mensen niet aan om heel lang in bed te liggen. "Overal waar 'te' voor staat is niet goed voor onze gezondheid. Dat is met slaap niet anders. Uiteindelijk gaat het om het vinden van de juiste balans tussen voeding, beweging en voldoende nachtrust."