Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Hollandse Hoogte
Hoe zit het nu echt met?

Plantaardige melk gezond?
'Het is vaak pure misleiding'

journaliste

Eline Doldersum

D

Dat een baby niet kan groeien op amandel-, haver- en rijstmelk werd onlangs op tragische wijze duidelijk toen een zes maanden oude baby overleed aan de gevolgen van ondervoeding. Maar hoe zit het met volwassenen? Is plantaardige melk voor ons wel gezond? Wij zochten het uit!

Sojamelk, amandelmelk, rijstmelk, havermelk: plantaardige melk is hip. Niet alleen in biologische winkels zijn deze melkvarianten volop te vinden, ook in supermarkten is de zuivelafdeling er inmiddels rijkelijk mee gevuld. En in koffietentjes is een cappuccino met haver-, soja- of amandelmelk al lang geen uitzondering meer. Maar is dat eigenlijk wel gezond?

Eiwitten en suikers

Nee! Wie denkt dat deze plantaardige melksoorten, die door veel foodies worden aangeprezen, een weldaad zijn voor de gezondheid, slaat volgens voedingswetenschapper Liesbeth Smit de plank volledig mis. "Gezond is het zeker niet. Vooral amandel-, haver- en rijstmelk bevatten bijna geen eiwitten en net zo veel suikers als frisdrank. Soms zelfs wel twee tot vijf suikerklontjes per glas!"

Astrid Postma-Smeets, voedingswetenschapper bij het Voedingscentrum, voegt hieraan toe: "Deze melkvarianten bestaan uit héél veel water, suiker en een smaakje. Het is vaak ook pure misleiding. Werp bijvoorbeeld maar eens een blik op een pak amandelmelk. Daar zitten maar 2% amandelen in. Twee procent op zo'n heel pak, dat is echt helemaal niks."

Liesbeth Smit

Pure marketing

"Als je het drinkt omdat je denkt dat je dan gezond bezig bent, kun je écht veel beter een glas water drinken en een paar amandelen eten," vult Liesbeth aan. "Dit is niet meer dan pure marketing. Het is zonde om zoveel geld uit te geven aan dure producten, die helemaal niet gezond zijn, slecht zijn voor je tanden en bijna geen eiwitten bevatten. Producten waar je lichaam totaal geen baat bij heeft."

Als je het puur en alleen drinkt omdat je het lekker vindt, is het volgens Liesbeth een heel ander verhaal. "Als jij weet dat het niet heel gezond is, maar het drinkt in plaats van andere zoete drankjes, is het natuurlijk anders dan wanneer je een glas koemelk inwisselt voor een glas amandelmelk, omdat je denkt dat dat gezonder is. Dát is niet zo."

Koemelk

Wil je koemelk, vanwege bijvoorbeeld een koemelkallergie, vervangen door plantaardige melk, dan is sojamelk volgens Liesbeth de beste keus. "Sojamelk komt het dichtst in de buurt van de reguliere koemelk. Het is eigenlijk het enige gezonde alternatief als je koemelk zou willen vervangen. Mits je natuurlijk wel gaat voor de ongezoete variant."

Astrid sluit zich hierbij aan. "Sojamelk, bevat net als koemelk, weinig tot geen suikers, veel eiwitten, vitamine B12 en calcium. Het is raadzaam om daarom altijd een blik te werpen op een pak melk om te kijken of het bovenstaande voedingsstoffen levert. Mocht dat niet het geval zijn, dan kun je jezelf afvragen of je gezondheid er dan wel op vooruitgaat."

Gezond verstand

Voor baby's is plantaardige melk volgens Astrid nooit een goed idee. "Plantaardige melk bevat niet de voedingsstoffen die een baby nodig heeft om te groeien. Het is niet alleen ongezond voor een baby, maar kan ook heel gevaarlijk zijn. Baby's zijn en blijven het beste af met moedermelk of volledige zuigelingenvoeding."

Liesbeth zou iedereen willen aanraden om vooral het gezonde verstand te gebruiken. "Laat je niet om de tuin leiden. Als je ziet dat een pak amandelmelk maar 2% amandelen bevat, kun je dat geld veel beter gebruiken om bijvoorbeeld groente en fruit te kopen. Dingen die écht gezond zijn voor je lijf. Daar heb je uiteindelijk veel meer aan."