Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

vrouw met sla
VROUW Glossy

Zo eet jij
als een expert!

redacteur

Esther Derks

W

We zien vaak door de bomen het bos niet meer: al die boeken, artikelen in tijdschriften en Facebookberichten over hoe je zo gezond mogelijk kunt leven. Maar wat is waar? De redactie koos tien vragen uit het boek Eet als een expert waarop we weleens het échte antwoord wilden weten.

 

Gaby Herweijer, Jolien Klamer (beiden diëtist en gezondheidswetenschapper), Marijke Berkenpas (klinisch diëtist en voedingswetenschapper) en Liesbeth Smit (voedingswetenschapper) hebben hun krachten gebundeld en de nieuwste inzichten over voeding en gezonde eetkeuzes op een rij gezet in het boek Eet als een expert. Weg met de hypes!

Deze vier gezondheidsamazones geven ons feiten en bewijs. Bijzonder is hun uitgangspunt: ‘Het kiezen voor een eetpatroon waarmee je het risico op chronische ziektes (zoals hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en kanker) zo veel mogelijk verlaagt.’ Hopelijk leven we met zo’n gezond eetpatroon nog langer en gelukkiger en dát willen we natuurlijk allemaal!

Is lightfrisdrank echt zo slecht? 

"Je kent het wel: die nare, bittere nasmaak in je mond als je lightfrisdrank hebt gedronken. Dat komt door de stevia die erin zit, een relatief nieuwe zoetstof die geen calorieën bevat. Om die nasmaak te verminderen, gebruiken fabrikanten echter weer andere zoetstoffen en/of suiker. Daarom bevatten lightfrisdranken vaak slechts 30% minder calorieën dan gewone frisdrank. Echt slecht is het dus niet om lightfrisdrank te drinken. Als je het niet overdrijft, maakt het ook niet dik."

Is het slikken van vitaminen zinvol?

"Mensen die dagelijks multivitaminen slikken hebben geen lager risico op chronische ziektes dan mensen die dit wel doen. Je moet zelfs oppassen met sommige hoog gedoseerde vitaminesupplementen; een inname die boven de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid per dag komt (ADH) kan zelfs schadelijk zijn. Hoe schadelijk een teveel is, hangt af van de vitaminesoort, maar over het algemeen geldt dat een overdosis van vitaminen uit supplementen nooit goed is. Het is gewoon het beste om de benodigde vitaminen uit de dagelijkse voeding te halen. Tenzij je een tekort hebt en tot een risicogroep hoort. Mensen met een donkere huid en vrouwen boven de 50 worden vaak geadviseerd om extra vitamine D te slikken."

Is het eten van brood wel of niet gezond?

"Het is jammer maar waar: witte bolletjes, tijgerbrood en casino wit, meergranenbrood en Turks brood zijn geen gezonde keuzes. Hier zijn namelijk alle gezonde vezels uitgezeefd. Een volkoren­sneetje is wel verantwoord. We noemen een product volkoren wanneer de hele graankorrel, inclusief de kiem en de zemel, wordt gebruikt. Gezonde voedingsstoffen zoals vezels, ijzer en B-vitaminen zitten in de kiem en de zemel. Brood zou je dik, moe en overgevoelig maken, maar dit is nooit bewezen. Maar wie liever minder of geen brood eet, is niet per se ongezond bezig. Let wel op: als je weinig of geen brood eet, ligt een jodiumtekort op de loer. Eet dan meer vis en zeewier, dat van nature veel jodium bevat."

Geen fitgirls 

Marijke Berkenpas (34), medeschrijfster van Eet als een Expert:

“Het boek is op wetenschappelijk onderzoek gebaseerd en dat kan soms taaie stof zijn, maar we wilden onder andere laten zien dat wetenschappers ook best een leuk boek kunnen schrijven. Zelf heb ik niet mijn hele leven zo gezond geleefd als dat ik nu doe. Ik heb het wel van huis uit meegekregen, maar in het begin van mijn studententijd at ik veel uit pakjes. Toen had je ook nog geen fit girls, haha. Verderop in mijn studie en toen ik begon te werken als diëtist ben ik bewuster gaan eten."

"Ik wist toen wat voor chronische ziektes je kunt krijgen als je er een slecht eetpatroon op nahoudt. Maar het is niet zo dat ik nooit meer iets lekkers eet, hoor! 80% van de tijd houd ik mijn boek aan, maar verder eet ik ook gerust andere, minder gezonde dingen. Kaas is wel echt een van mijn guilty pleasures, burrata bij een goede italiaan, of bij de pasta… eigenlijk gewoon kaas op alles. Mijn vriend en ik zijn al dertien jaar samen en hij vindt gezond eten en leven net zo belangrijk. Ik denk dat we daar ook samen in zijn gegroeid.”

Gezonde tussendoortjes

Tips van Marijke om voor een gezond tussendoortje te kiezen:

  1. Stap één is dat je het altijd in huis en binnen handbereik moet hebben. Een zakje met worteltjes op je bureau, ­bijvoorbeeld. Ik denk dat negen van de tien mensen het dan gewoon opeten. 
  2. Als je met de trein reist, kan ik me voorstellen dat je even snel iets op het station koopt. Bereid je dus goed voor en zorg dat je altijd een gezonde snack, zoals fruit of noten, mee hebt in je tas. 
  3. Voor sommige mensen helpt het ook om niet met honger naar de supermarkt te gaan. Anders ga je misschien eerder overstag en koop je koekjes en chips. Maak liever een lijstje en wijk hier niet vanaf.

Naast het dossier Alles over (niet) eten lees je in deze nieuwe editie van VROUW Glossy die vanaf vadaag in de winkel ligt onder andere over:

Seks is mijn werk, Waarom kijken mannen porno, Nooit meer lijnen, Seks, drugs & diarree, De kick en de kater van overspel. Lust wordt vaak geassocieerd met fijne dingen, zoals lekker eten, seks, reizen, spullen die een lust voor het oog zijn. Maar lust kan dus ook omslaan in ‘onkuisheid’, net zoals lekker eten kan omslaan in ‘vraatzucht’: één van de andere hoofdzonden. Deze editie van VROUW Glossy staat in het teken van lust. En ja, daar zoeken we de grenzen wel bij op.
Koop ‘m nu in de winkel.