Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Inge van Haselen
VROUW magazine

Inge (63): Mijn vriendin
is ook heel fit

journaliste

Hanna Gillissen

U

Uitzakken en uitdijen? Inge van Haselen (63) bewijst dat dat helemaal niet hoeft. Zij is nog altijd strak en fit. Hóe dan?

Als mode-inkoper…

"Vloog ik jarenlang de wereld rond. Ik sloot miljoenencontracten af en vond dat ik fit moest zijn. Waar collega’s in Hongkong aan de bar gingen zitten, ging ik naar de gym. Halverwege de dertig kreeg ik epilepsie. De neuroloog schreef me zware medicijnen voor, maar die wilde ik niet. Ik ging me verdiepen in het effect van voeding en ontdekte dat suiker de trigger van mijn klachten was."

"Door schade en schande ben ik wijs geworden, ik heb er zelfs mijn vak van gemaakt. Nu heb ik een bloeiend bedrijf, begeleid ik vrouwen via online programma’s of één op één bij Splash Health Club in Amsterdam. Het is een voordeel dat ik wat ouder ben; ik heb meer levenservaring en mensenkennis."

Als ik niet sport…

"Word ik onrustig. Ik doe drie tot vier keer per week krachttraining, één zeer intensieve training met bijvoorbeeld een kettlebell, ik loop een keer hard en doe een rustige training zoals yoga. Bij oudere vrouwen is krachttraining heel belangrijk, omdat je gaat krimpen en je botten broos worden."

"Boven de vijftig moet je maatregelen nemen als je niet op je zeventigste achter een rollator wil lopen… Mensen schatten me vaak jonger in. Gelukkig heb ik geen last meer van epilepsie en overgangskwaaltjes. Ik voel me fitter dan op mijn veertigste!"

Ze zeggen vaak tegen mij…

"'Voor jou is het niet moeilijk, jij bent zo slank.' Maar ook ik moet er moeite voor doen. Ik eet zoveel mogelijk natuurlijke, verse producten: veel groenten, wat fruit, noten, zaden en ik drink veel water. En de rest met mate. Veel mensen denken dat ik op een blaadje sla leef, maar ik eet veel meer dan de meeste mensen om me heen."

"Ik begin de dag met Kurkuma thee, een paar glazen water, groentesap uit de slowjuicer en een havermoutontbijt of een flinke portie zelfgemaakte kefir met zaden, fruit en noten. Tussen de middag eet ik een gevulde salade of soep. Na het trainen neem ik een proteïneshake. ’s Avonds eet ik het minst: gekookte of gewokte groente en vette vis, kip of tempeh." 

Als ik uit eten ga…

"Eet ik alles en neem ik ook een wijntje en een toetje. Daardoor blijft het leuk. Ook verleidelijk: mueslikoeken, bananencakes en brownies in koffietentjes… In het weekeinde neem ik dat en geniet ik ervan."

"Mijn vriendin is ook heel fit. Dat is er zo ingeslopen, ik heb haar nooit gepusht om te gaan sporten. Toen we elkaar leerden kennen, liep ik altijd 2 kilometer voor haar uit tijdens het ­hardlopen, ook al is ze tien jaar jonger. Nu loopt zij voorop."

Ook Anne-Marie en Marcha zijn fitte (bijna) vijftigplussers. Benieuwd naar hun verhaal? Lees dan verder in VROUW magazine: "Vaak zeggen ze tegen me: 'Moet je niet eens stoppen met trainen?' Dan antwoord ik altijd: 'Moet jij niet eens beginnen?' Iedereen kan fit worden..."