Dit log heeft 44 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. Je bent momenteel op pagina 1 van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 29-10-2009 16:34.
Blogs > Marlieze Analyse > Een expert als hij niet wil
- Geplaatst op woensdag 28 oktober 2009 - 22:46Mannen nemen makkelijker ruimte in dan vrouwen. Niet zozeer per se in gesprek, alswel in al het andere. In gesprek doen ze het wat beter en slimmer als ze ruimte innemen. Een vrouw trapt er daardoor eerder in. Ze praat wel meer, maar niet zelden gaat het over iets wat ze hém moet uitleggen, of hém vraagt (in de hoop dat hij er zelf over gaat nadenken en er zelf mee aan de slag gaat). Als zij ergens moeite mee heeft, gaat het er binnen de kortste keren over dat hij het er moeilijk mee heeft dat zij ergens moeite mee heeft.
Zowel uitleggend als verdedigend wordt zij een spraakwaterval. Hij gaat achterover zitten en hoeft het ergens alleen nog maar mee eens of oneens te zijn. Die rol lijkt hij in het gesprek te ambiëren. Voordat je het weet zit je tevens in taalspelletjes verwikkeld. Voorbeeld: hij steekt al dagen geen poot uit in huis. Vorige week heeft hij wel de vriezer schoongemaakt. Zij spreekt hem aan op zijn passieve gedrag. Hij: "Je ziet alleen maar wat ik niet doe." Zij voelt haar frustratie stijgen. Natuurlijk ziet ze dat wel! Ze geniet echt wel van die schone vriezer (en ze heeft eraan gedacht om daar al een compliment of drie over te geven). Omdat hij die vriezer heeft schoongemaakt, mag ze eigenlijk niets meer zeggen.
Ze voelt zich dader, ze voelt zich een zeur en denkt: misschien ligt het aan mij. Die boodschap geeft hij haar ook. Daarom zijn er zoveel vrouwen die zwijgend veel meer doen dan hij. Ze heeft geen zin meer in strijd en schikt zich in haar lot van de actieveling. Als ze de dingen dan ook nog wat sneller en beter doet dan hij, dan is het risico dat ze meer blijft doen nog groter. Als hij eens kaarsen aansteekt op de salontafel, vergeet hij immers om er een bordje onder te zetten. Zij ziet dat het spul bijna op tafel lekt en haast zich naar de keuken. Hij voelt zich bekritiseerd. Zij voelt dat en zegt nogmaals hoe leuk ze het vindt dat hij kaarsen aansteekt, maar het kwaad is al geschied.
Eigenlijk snapt ze geen hol van zijn gedrag. Zij zou zich hartstikke schuldig voelen als ze zo passief in huis zou rondhangen. Het gekke is, dat passieve vrouwen wel schijnen te bestaan: in de vorm van de ex van een man. Ik heb mannen meer dan eens horen zeggen dat zijn ex minder deed dan hij. Heb je zo'n man uiteindelijk zelf in huis en dan denk je: hoe kan dat waar zijn? Als zij nog minder deed dan hij, dan leefden zij vast eeuwig in een gore stal als een stelletje verwassen studenten.
Waarom heeft de man toch het gevoel dat hij veel doet? Simpel: een man doet niet wat hij niet wil doen. Hij doet de dingen op zijn moment. Dat wil zeggen dat áls hij eens iets doet waar hij eigenlijk geen zin in had, het hem heel erg opvalt en bijblijft. Daardoor heeft hij het gevoel best actief te zijn en daarbij valt het hem niet op wat zij allemaal doet. Zij doet namelijk heel veel 'even tussendoor'. Hij niet. Zijn taken hebben duidelijk een begin en een eind en worden naast elkaar uitgevoerd, niet door elkaar. Een man die naar de keuken loopt om koffie te zetten, zal niet de ontbijtborden mee naar de keuken nemen. Een man die ontbijtborden naar de keuken brengt, gaat geen koffie zetten. Hij gaat afwassen, of heeft ruimte op tafel nodig.
Veel mannen zijn helaas verwend door hun moeder. Ze hebben nooit geleerd om in balans samen te leven. Ze hebben geleerd om zich als hotelgast te gedragen. Zodra ze bij mammie op visite zijn slapen ze uit en doen ze geen reet meer. Vuile kleding gooien ze achteloos in haar wasmand (of naast hun bed tot mammie om de was komt vragen). Wij kunnen vinden of willen dat we in de huidige generatie gelijkwaardiger zijn geworden, maar we zijn vaak wel opgevoed door een sloofmammie.
Mijn moeder was het eens zo zat om de zooi van anderen op te ruimen, dat ze een doos in de schuur zette en daar alles in gooide wat rondslingerde. Als we wat kwijt waren, lag het daar. Er zat ook spul van mijn vader in die doos. Na een tijdje puilde de doos echter helemaal uit en moest ze ons alsnog achter de broek aanzitten. Ik ben zelf ook een paar keer naar de doos gestuurd. Volgens mij vonden we allemaal dat er meer zooi van anderen in zat dan van onszelf, dus voelde niemand zich geroepen om er als eerste wat aan te doen. Ik schaam mij nu voor dat gedrag, maar ik was een kind. Een volwassen man zou beter moeten weten.
Zolang vrouwen het toestaan dat ze gebruikt worden, zullen mannen hen in grote getale blijven gebruiken. Hij piept niet als ik afwas, kook, was, strijk en opruim. Hij piept pas als ik piep.
Buitenshuis zijn mannen anders. Het lijkt warempel alsof ze twee persoonlijkheden bezitten. Buitenshuis komen mannen best stoer over. Ze lijken actief en te weten wat ze willen. Sores hoor je zelden, die delen ze alleen met hun vrouw (en soms ook met hun volwassen dochters). Op hun werk klagen ze niet. Wel over collegae of over klanten, maar niet over de hoeveelheid werk die ze moeten verzetten. Ze hebben het juist druk op hun werk en schijnen zich daar niet aan te storen. Het betekent eerder dat ze het goed doen en dat ze nodig zijn. Onderling laten mannen graag zien wat ze hebben en kunnen. Ze zullen het nooit laten blijken als hun vrouw meer van ze verlangt. Het lijkt erop dat hun vrouwen juist uitermate tevreden zijn, als je de heren moet geloven. Vrouwen kunnen daardoor het gevoel krijgen dat hun eigen man een slomer exemplaar is dan de man van de buurvrouw of slomer is dan haar mannelijke vrienden, die nog immer de boodschap uitdragen dat ze het allemaal wel voor elkaar hebben en alles z'n gangetje gaat.
Natuurlijk gaat dit verder dan het huishouden, maar omdat het zo'n praktisch onderwerp is, valt het makkelijker te analyseren. Een man komt natuurlijk ook stoerder en actiever over als hij weet wat hij wil en goed keuzes kan maken. Al die voornemens en plannen die hij niet uitvoert, die komen normaliter niet zo aan het licht. Echter, als zijn gedraaikonterij wel zichtbaar wordt, geeft hij daarmee de boodschap af dat hij onbetrouwbaar is. Weg schouder waarop je dacht te kunnen leunen. In relaties wordt heus een hoop af geleund, maar dan wel op de smalle vrouwenschouder. En als dan het puntje bij het paaltje komt, vindt meneer dat het aan haar ligt. Moet ze maar duidelijker zijn. Echter kan je soms zo duidelijk zijn als mogelijk (voor jouw gevoel zelfs bot), maar voel je aan dat hij kiest voor onwilligheid. Dan gaat hij zeuren over dat ene 'foute' woordje in een zin.
Dus, als een man ineens de rol van communicatie-expert op zich neemt, dan weet je het wel.
Hij wil niet.
44 reacties (log in om reacties direct te tonen of om te reageren)
- Zo jij bent geen mannenfan.

Veel herkenbare dingen lees ik, komt dat ook niet omdat mannen en vrouwen gewoon verschillend zijn??
Vind het wel een erg negatief beeld scheppen van de man in het algemeen.
Ik heb tenminste nog nooit met zo'n "erge" man geleefd, of heb ik het steeds goed getroffen of goed uitgezocht of gelijk dingen duidelijk aangegeven of heropgevoed??
Of...of...of...Geplaatst op woensdag 28 oktober 2009 23:07 - Dank voor je reactie.
Er zijn inderdaad mannen die ervoor openstaan om te kijken naar wat er nodig is, maar ik geloof niet dat er mannen tekenen voor heropvoeding, haha.
Aan de ene kant schept mijn tekst dus een negatief beeld, maar aan de andere kant vraag jij je af of jij misschien een betere heropvoeding hebt gehanteerd
Geplaatst op woensdag 28 oktober 2009 23:23 - Bij dat heropvoeden had ik een knipoog moeten zetten, dat was niet serieus bedoeld.
Ik voed geen man "her"op, mannen die dat nodig hebben daar val/viel ik niet voor om het zo maar te zeggen.
Hier en daar een beetje bijschaven misschien, maar aan mij valt ook nog wel eens wat te schaven.
Ik denk ook dat er gelukkig mannen zijn die er voor open staan om dingen op te pakken en dat van nature in zich hebben.
Er is dus nog hoop.
Is wel een leuk stuk trouwens, leest lekker weg.
Wat ik ervaren heb binnen relaties is, dat je ook wat de praktische dingen betreft naar elkaar toe kunt groeien.
Om een voorbeeld te noemen, ik ben een vreselijke chaoot en rommelkont, mijn huidige partner, verre van chaoot en behoorlijk structureel.
Nu ben ik ietsjes minder chaotisch en hij wat minder structureel.
Zo is er een mooie balans ontstaan.
De praktijk is dus dat hij nog steeds orde schept in mijn chaos.
Geplaatst op woensdag 28 oktober 2009 23:53 - HUISMAAAAAAAAAAAAAN.... pikken wij dit ?
Wij zijn anders he!Geplaatst op donderdag 29 oktober 2009 07:28 - Maar nu ik hem nogmaals lees... hmmmm...Geplaatst op donderdag 29 oktober 2009 07:31
- ach beste heren, er staan wel feiten in waar jullie niet om heen kunnen. Hopelijk gaan we nu geen blog schrijven over vrouwen

Buitenshuis spelen jullie de volmaakte man, binnenshuis is het andere koek. Ik vraag me altijd nog af waarom wij veroordeeld zijn aan jullie. Hadden ze anders aan moeten pakken in den beginne.Geplaatst op donderdag 29 oktober 2009 07:42
Mikki*Raar is zo gek nog niet* - Okay... ik geef toe dat er stukjes in zitten die kloppen, maar vind het wel stigmatiserend. (misschien ik het ook zo bedoeld).
Je zult waarschijnlijk weinig weerwoord krijgen van mannen (huisman...help me eventjes) en veel vrouwen die de verkeerde man hebben gekozen zullen het waarschijnlijk roerend met je eens zijn.
Zegt dit iets over de mannen.... of de mannen waarop jullie vallen?
Misschien vallen jullie wel op "foute" mannen hahahahaha... gefeliciteerd... jullie hebben hem
Kijk dus uit wat je wenst en let wat beter op met wie je in zee gaat.
Andre wijzigde dit bericht op 29-10-2009 07:44 met 0%Geplaatst op donderdag 29 oktober 2009 07:44 - Nee hoor. Ik ga niet schrijven over de tekortkomingen van vrouwen.
Schrijven doe ik namelijk buiten mijn gezin. Ik speel dus de volmaakte man, en volmaakte mannen schrijven dat alle vrouwen perfect zijn.
We hebben het hier toch al eerder over gehad... dit doen wij alleen maar om jullie in bed te krijgen.
Okay... wij kunnen iets aan ons slordige gedrag doen, maar jullie mogen wel eens iets doen aan die eeuwige goedgelovigheid van jullie.
De perfecte man bestaat niet (op huisman en andre na dan
)Andre wijzigde dit bericht op 29-10-2009 07:55 met 0%Geplaatst op donderdag 29 oktober 2009 07:54 - 70% dus.... nog niet zo lang geleden was dat 100%.
Okay.... onze manier van emancipatie gaat misschien wat langzaam, maar hoeveel jaren hebben jullie er over gedaan om aan het werk te willen?
Mogen wij ook even wennen aan deze omslag?
We doen ons best hoor, maar als je duizenden jaren lang verantwoordelijk bent geweest voor inkomen (of voedsel) dan draai je dat niet in een paar jaar om.
Misschien is een evolutionaire samenwerking beter dan te letten op de fouten
Geplaatst op donderdag 29 oktober 2009 08:01 - Ik denk trouwens dat het bij de volgende generatie nog beter zal gaan. Kijk.... wij zijn vaak nog opgevoed met vader die werkt en moeder die thuis zit. Dit is een beeld wat je voor je hebt, en alles wat anders is komt vreemd over.
Die 30% waar de man nu wel meehelpt (of het zelfs overneemt) heeft vermoedelijk ook kinderen. Deze kinderen leren al dat vaders ook meer kunnen en mogen doen in de huishouding.
Geef het dus nog een aantal jaren en jullie krijgen vanzelf je zin.
Misschien willen jullie te snel.Andre wijzigde dit bericht op 29-10-2009 08:05 met 0%Geplaatst op donderdag 29 oktober 2009 08:05 - Marlieze... bedankt voor je inspiratie. Ik weet nu waar mijn column in de krant over gaat. Had even geen onderwerp, maar deze vind ik leuk.Geplaatst op donderdag 29 oktober 2009 08:06
- Quote Andre "De perfecte man bestaat niet (op huisman en andre na dan
)"
Het denken dat je perfect bent geeft juist het tegenovergestelde aan.....Huisman wijzigde dit bericht op 29-10-2009 08:12 met 0%: Dan maar een afvallige onder de mannen, ik geef het tenminste toe. (in meer of mindere mate)Geplaatst op donderdag 29 oktober 2009 08:10 - Mijn jonge god, 29 jaar.. is dus opgevoed met 'meedoen in het huishouden' Hij verschoont, komt uit zijn bed voor gehuil, strijkt (yes!) enz. Ik was een week weg en mijn huishouden liep gewoon door.
Terwijl mijn ex (41) compleet, helemaal, absoluut niets deed. Nog geen luier, fles etc.
Nou wil ik niet bagataliseren, maar ik denk dat leeftijd en in welk tijdperk je bent opgegroeid vaak een rol speelt.
Mijn zoon zal namelijk de ideale man zijn. Hij kan nu al heel goed ramen lappen, mij gelijk geven en tien keer per dag zeggen dat ik zo lief ben!!
Geplaatst op donderdag 29 oktober 2009 08:11
Mikki*Raar is zo gek nog niet* - Vrouw op haar werk: "Sorry baas, wij vrouwen zijn dat buitenshuis werken nog niet zo gewend, dus is het toch logisch dat ik half werk lever?"
Geplaatst op donderdag 29 oktober 2009 08:13 - Het denken dat je perfect bent geeft juist het tegenovergestelde aan.....
Klopt. Dan gaan ze zich richten op anderen en dan willen ze die veranderen.
Zoals ehm... hoe heten ze ook al weer... oh ja... vrouwen
Andre wijzigde dit bericht op 29-10-2009 08:15 met 23%Geplaatst op donderdag 29 oktober 2009 08:14 - quote:Andre schreef op 29 oktober 2009 @ 08:01:
maar hoeveel jaren hebben jullie er over gedaan om aan het werk te willen?
volgens mij kan je het woord ''willen'' beter veranderen in ''mogen''
vrouwen werden neit echt door mannen geaccepteerd op de werkvloer.
en nog steeds,in ''mannenberoepen'' is er huiver onder de zogenaamde echte mannen.
en ik spreek uit ervaring
Geplaatst op donderdag 29 oktober 2009 08:31 - De 2 mannen in mijn leven waar ik mee heb samengeleefd en nog leef, met 1 dan, die zijn opgevoed met het meedraaien in het huishouden, doen ze dus nu nog als iets vanzelfsprekends.
Mijn zoon is ook zo opgevoed en nu draait hij gewoon daarin mee met zijn partner.
Hij ziet dat niet als meehelpen, maar gewoon als het samen doen.
Kan soms wel eens een beetje simpel worden van de eeuwige discussie, wie doet er meer in het huishouden
Ieder doet toch uiteindelijk waar hij of zij het beste in is??
Hier tenminste wel, ik kan niet opruimen, doe ik ook zo min mogelijk, de ander kan dat weer wel..dus
Vrouwen zeg nou eens eerlijk, zijn er echt geen dingen in huis die je niet of (te) weinig doet en dat aan je mannelijke partner overlaat??
Gewoon omdat je dat niet goed kunt of er echt niks mee hebt??Geplaatst op donderdag 29 oktober 2009 08:36 - ja jij hebt lekker praten anjaa hahahha
B ruimt jou rommel een beetje op.
haha het is bij jullie dus eigenlijk precies andersom
geen wonder dat je niet klaagt
Geplaatst op donderdag 29 oktober 2009 08:40 - Heb geen verstand van mogen of willen. Op dit vlak heb ik niet zoveel gelezen in de geschiedenis boeken. Zou best kunnen hoor dat we jullie tegen hielden.
Maar in ieder geval geef ik groen licht hoor.
Nu nog even wat pilletjes slikken zodat wij ook kinderen kunnen baren en melk kunnen geven en voilla... iedereen gelijk
Geplaatst op donderdag 29 oktober 2009 08:41 - neenee andre,sommige dingen moet je gewoon aan de vrouw overlaten.Anita71 wijzigde dit bericht op 29-10-2009 08:42 met 0%: dat geneuzel van kleine pasgeborenen in borsthaar om bij de tepel te komen,is hartverscheurend ben ik bangGeplaatst op donderdag 29 oktober 2009 08:42
- quote:Anita71 schreef op 29 oktober 2009 @ 08:40:
ja jij hebt lekker praten anjaa hahahha
B ruimt jou rommel een beetje op.
haha het is bij jullie dus eigenlijk precies andersom
geen wonder dat je niet klaagt [afbeelding]
Nee maar hij ook niet.
Ik klaag wel eens hoor dat ik iets niet kan vinden, wat hij opgeruimd heeft.
In mijn vorige leven was ik wel de hoofdopruimer, maar klaagde ik ook niet, ben niet zo'n zeikerd
Schiet me opeens wat dat aangaat wat te binnen.
Ik zei eens tegen mijn dochter: ruim je kamer toch eens op joh.
Zegt ze: wie het zegt, je laat zelf ook altijd alles slingeren.
Mijn antwoord: ik kan heel veel dingen wel, (alles opgesomd) maar opruimen niet en dat wil niet zeggen dat jij het niet moet doen, want jij kunt het wel.
Vond ze zo logisch dat ze op ging ruimen.
Geplaatst op donderdag 29 oktober 2009 08:47 - ow das wel een hele goede reactie en uitleg aan je dochter moet ik toegeven.
ook moeders zijn maar mensen he.
ik kan ook niet alles,maar weet het gelukkig nog te verbloemen voor iedereen.
Geplaatst op donderdag 29 oktober 2009 08:49 
Ook namens deze mannen een hartstikke mooie blog die weer veel discussie opleverd.Geplaatst op donderdag 29 oktober 2009 08:51- Maak snel een account aan en discussieer mee!
Dit log heeft 44 reacties, en bestaat uit 2 pagina's. Je bent momenteel op pagina 1 van 2.
De laatste reactie is geplaatst op 29-10-2009 16:34.
Blogs > Marlieze Analyse > Een expert als hij niet wil
Weblog van...
MarliesJ
MarliesJ heeft geen verhaal in haar profiel staan.
Laatst gestarte topics
- 10/02Wierookgordijn
- 21/12Leve het leven!
- 12/12Goed bedoeld?
- 03/12Ja hoor, dat vind ik…
- 28/11De Yvonneritus
- 22/11Babyradio
- 10/11Geven & nemen
- 18/11Waarom mannen niet?
- 30/10Stilstaan bij…
- 15/10Een kattig gesprek n…
- 21/02Klein ochtend-drama
- 09/09Voetbalvrouw
- 14/02Prestatierust
- 08/02Mosterd na de maalti…
- 02/02Perfectie is niet…
- 25/01The hell yeah black…
- 22/01Jezelf zijn?
gerelateerd ...
- 26/06Foute mannen...
- 12/02mogen mannen porno kijken?!!
- 04/12Het raadsel man
- 22/02Oudere vrouw met jongere man?
- 26/01Drinkende mannen doen het beter in bed!
- 22/09ruzie vaak schuld man...
- 31/01Ik hou van uw man
- 27/10Help: mijn man gaat vreemd!
- 14/07Interview: "Hij was verslaafd aan porno".
- 13/11Achtergrond: Tien harde feiten over mannen en vrouwen.
- 14/09Man liegt zes keer per dag
- 10/03mijn vriend heeft sexueel contact op het internet met mannen
- 05/03Mannen krijgen stijve van rotte eieren
- 14/10Tracey Cox: 'Ergens vind ik mannen ook stom!'
- 23/10Ik heb al 4 jaar geen sex meer met mijn man!
- 18/04Face it: Hij vindt je gewoon echt niet leuk!
- 13/04Reportage: Mannen-fashionshow.
- 05/04AAAAAAAAAAH
- 27/02Mannen met relatie gelukkiger
- 06/02Rent-a-man
- 06/02Mannen huilen niet
- 23/01Van dertigersdip naar midlifecrisis
- 05/01Kan ik de mijne nog ruilen??
- 18/01Mannen een bruinharige Barbie, vrouwen een sportauto!
- 14/12Mannelijke studenten rijden graag tegen vrouwen op
Advertentie
Maak je eigen Blog
Dat is hartstikke simpel en kost je helemaal niks!- Klik hier om je eigen weblog aan te maken
- Verzin een leuke titel voor jouw weblog en een omschrijving van jezelf
- Voila! Je kunt berichten gaan posten!
Heb je al een Blog?
Klik hier om er direct heen te gaan. Of wil je een nieuw bericht plaatsen? Ook simpel:
Maak nieuw bericht.
Je weblog is te bezoeken via een eigen link. Dit is http://weblogs.vrouw.nl gevolgd door je eigen username. http://weblogs.vrouw.nl/.
Om je profiel te wijzigen klik hier




