Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Foto: Hollandse Hoogte
10 jaar VROUW

Hoe zit het nu echt met ...
Het gezondheidsgehalte van wandelen?

Redactie VROUW

W

We zijn nu dik een week aan het wandelen en de eerste spierpijntjes komen waarschijnlijk al tevoorschijn. Zowel fysiek als mentaal kun je last krijgen van enkele klachten. De vraag is dan ook: hoe gezond is dat wandelen nu echt? 

Blaren, spierpijn, pijn in je knieën of ontzettend emotioneel worden tijdens het wandelen: het kan allemaal. Ook bij wandelen kun je helaas lichamelijke mankementen ervaren. VROUW raadt dan ook aan om absoluut niet te forceren. Heb je blijvende klachten? Bezoek dan een dokter. Maar in de meeste gevallen blijkt wandelen toch echt hartstikke gezond.

Bewust bewegen

"Over het algemeen is actiever leven voor heel erg veel dingen gezond," zegt Mieke Kosters als we haar over dit onderwerp spreken. "Iedere dag 10.000 stappen zetten als doel, zorgt ervoor dat je bewuster bezig bent met jezelf. Als het dan ook echt lukt, werkt dat mee aan een gezondere psyche, een gezonder uiterlijk, een betere conditie en een beter uithoudingsvermogen. Haal je iedere dag die 10.000 stappen terwijl je voorheen niet van de bank afkwam? Dan ga je sowieso voelen dat je meer energie krijgt. Je bent gewoon fitter!"

Mocht je wel lichamelijke klachten hebben en toch willen sporten, is wandelen volgens Mieke een van de veiligste sporten om voor te kiezen. "Je hebt namelijk geen piekbelasting. Tijdens wandelen maak je geen explosieve bewegingen. Je loopt in een bepaald ritme en belast je spieren daarom lang niet zo erg als dat je met bijvoorbeeld hardlopen doet."

Gezond en fit

Er zijn hele onderzoeken gedaan naar het effect van wandelen op de gezondheid. De Amerikaanse arts Mike Evans verzamelde alle gegevens die hij kon vinden over bewegen in combinatie met gezondheid en maakte er een filmpje van, waarin hij kinderlijk eenvoudig uitlegt dat je er op zo'n beetje alle vlakken qua gezondheid op vooruitgaat als je een half uur per dag beweegt. En wie wil zich nou niet gezond en fit voelen? 

Vorige week hadden we het over afvallen. Minder vetpercentage is voor veel mensen ook de weg naar een gezonder leven. Mieke: "Toevallig is wandelen een ontzettend gezonde en effectieve sport om vet mee te verbanden. Tijdens het wandelen doe je iets met een lage intensiteit, maar wel van lange duur. Laat dat nou net de manier zijn om tijdens het sporten het meeste vet mee te verbanden!"

Voel jij je al fitter nu je een week flink aan het wandelen bent? Laat ons je vorderingen weten in onze besloten Stappen Challenge Facebook groep!