Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Foto: Caiamage | Paul Bradbury
Gezond verstand

Leer eens ‘nee’ zeggen tegen je baas
en nog 4 tips tegen stress

Naomi Melchers

N

Niets is meer stressvol dan… nou ja, stress. We hebben er allemaal wel eens mee te maken gehad: het sneller kloppen van je hart, klamme handjes en het gevoel hebben dat het je allemaal te veel is. Het is bijna onmogelijk om alle stress uit je leven te bannen, maar hier zijn 5 tips waardoor je er beter mee om kunt gaan. 

Heb jij weleens van deze tips gehoord en ze toegepast? Check het hier!

1. Leer ‘nee’ te zeggen

Zelfs voor de meest assertieve mensen is het soms lastig om “nee” tegen iemand te zeggen. ‛Ach, kun je niet even heel snel een rapport maken voor een klant?’ wordt er gevraagd, terwijl je eigenlijk nog maar vijf minuten hoeft te werken. Nou, je belt maar weer naar huis dat je later komt...

De reden waarom we “ja” blijven zeggen is simpel: we vinden het belangrijk om aardig gevonden te worden. Toch is het belangrijk om iets egoïstischer te worden als je moeite hebt je grenzen te bewaken. Leg uit waarom het nu niet lukt en dat je het later wel redt, als je meer tijd hebt.

Twijfel je nog? Denk dan aan de quote van zakenman Warren Buffett: ‛The difference between successful people and very successful people is that very successful people say no to almost everything.’

Oftewel: ‛Het verschil tussen succesvolle mensen en heel succesvolle mensen is dat heel succesvolle mensen ‟nee” zeggen tegen bijna alles.’

2. Wees actiever

Misschien denk je dat er met deze tip wordt bedoeld dat je nog een extra les soul cycle moet volgen. Nee hoor, het kan ook klein zijn. Kies er bijvoorbeeld voor om naar de winkel te lopen in plaats van er met de auto naartoe te rijden. Neem de trap als het kan en loop een extra rondje met de hond (zonder smartphone).

Geen hond in huis? Geen probleem, er is vast een buur, vriendin of familielid die even geen tijd heeft en je graag het riempje met een kwispelende kameraad meegeeft. 

3. Verander je houding

Het is makkelijk om je alleen op de negatieve dingen in het leven te focussen, terwijl er ook zoveel moois is. Sta eens ‛bewust’ op ’s ochtends en wees blij dat je wakker wordt in een lekker bed.

Kijk ook eens naar je vriendenkring en familie. Sta gewoon eens even stil bij de lieve mensen die je om je heen hebt, daar kun je heel erg dankbaar voor zijn. Dankbaarheid vergroot het geluksgevoel, zo ontdekten onderzoekers. Waardoor ook (deels) de stress door bijvoorbeeld die extra werktaak afneemt. 

4. Muziek

Zoals The Doobie Brothers zo mooi verwoorden in hun nummer Listen to the music: muziek heeft veel ‛helende’ kwaliteiten. Het is wetenschappelijk bewezen dat muziek je humeur verbetert en stress-levels dalen.

Als je ook nog de kans hebt om op je favoriete nummer te dansen: doen! Dansen maakt endorfine aan, dat ook wel bekendstaat als hét stofje waardoor je je gelukkig voelt. 

5. Maak een to-dolijstje

Maak aan het begin van de dag een lijstje met wat er vandaag moet gebeuren. Natuurlijk kunnen er lastminute een paar dingen bijkomen, maar limiteer deze tot twee of drie.

Het andere werk dat je voorgeschoteld krijgt moet even wachten tot morgen, of tot de dag daarna. Hierdoor heb je controle over je tijd, gezondheid en leven.