Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Foto: Cultura Images RF | Diana Miller
Gezond verstand

Afvallen?
Kies spa rood in plaats van blauw

Naomi Melchers

E

Er is tegenwoordig zoveel advies omtrent onze gezondheid – van 'de beste' producten tot hoeveel we moeten sporten – dat we door de bomen het bos niet meer zien. Keuze is een luxe, maar het kan ook verwarrend zijn. Check daarom dit lijstje producten, waarvan er één soms net iets gezonder is. Hoef je niet met half dichtgeknepen ogen naar het etiket te kijken of eindeloos te googelen!  

1. Koemelk of sojamelk?

Er zijn op het moment veel varianten van melk te vinden, van koe- en sojamelk, tot haver- en amandelmelk. De plantaardige varianten worden geprezen vanwege de gezondheidsvoordelen en zijn een alternatief voor mensen met een lactose-allergie.

Wetenschappers vergeleken volle koemelk met de plantaardige varianten en kwamen tot de conclusie dat koemelk toch gezonder voor je is. Dit komt onder andere doordat het van nature rijk is aan calcium, terwijl aan de plantaardige varianten de nodige calcium en vitaminen worden toegevoegd.

Koemelk is een ‘compleet’ product, zonder dat er veel aan toegevoegd hoeft te worden.

2. Rauwe of verwarmde tomaten?

Een plak tomaat op een broodje kaas, een cherrytomaatje met avocado of als hapje tussendoor. Je hebt het idee dat je lekker gezond bezig bent als je tomaat eet, maar is rauw echt beter? Onderzoek toont aan dat het beter voor je lichaam is om verwarmde tomaten te eten, zoals uit de oven of in de soep, dan rauwe.

Door de verhitting van een tomaat komt er lycopeen vrij, een antioxidant die goed is voor hart en bloedvaten en zou helpen tegen het bestrijden van kanker. Tijd om dat blik tomatenblokjes van de plank te halen!

3. Plat of bruisend water?

“Wilt u spa rood of blauw?” Soms wordt er even getwijfeld, welk water is nu beter? Het ligt eraan wat belangrijk voor jou is. Zou je graag een paar kilootjes kwijt willen raken? Ga dan voor een glas bruisend water, je zit er namelijk sneller van vol en het hydrateert net zo goed als de platte variant.

Het is wel zo dat als je een prikkelbare darm hebt, je bruisend water beter kunt laten staan, aangezien het een prikkelend effect kan hebben. 

4. Douche of bad?

Wat is er meer relaxerend dan een warm bad, gevuld met badschuim en heerlijke geuren. Maar is uitgebreid badderen beter dan douchen? Nee, een douche, vooral als je af en toe tussen koud en warm water wisselt, is beter voor je bloedcirculatie.

Fijne bonus: door te douchen verbruik je ook minder water dan wanneer je in bad gaat. Help je ook nog eens het milieu. 

5. Roomboter of margarine?

Hoe vaak heeft deze vraag wel niet door ons hoofd gespeeld? Regelmatig horen we dat margarine minder calorieën heeft, maar in vergelijking met een lepel roomboter is het verschil maar 3 calorieën.

Ook is het altijd beter om natuurlijke producten te gebruiken, dan varianten die in de fabriek zijn gemaakt. Roomboter is een natuurproduct, dus de keuze is snel gemaakt!