Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Foto: Splint Media
Gezond verstand

Van zeuren, klagen en zaniken
naar een gelukkig leven!

Naomi Melchers

Z

Zeuren over het weer, je werk, je familieleden, we kunnen er allemaal wat van. Het lucht natuurlijk soms even op, maar het is ook erg vermoeiend. Gelukkig is er nu De Gelukspiramide, een boek geschreven door Amber Albarda en Cathelijne Wildervanck. De auteurs helpen ons op weg door 4 tips te verklappen over hoe je een stuk lekkerder in je vel kunt gaan steken. 

1. Sta drie minuten langer stil

Cathelijne en Amber: "Als je iets leuk of mooi vindt, sta er dan 3 minuten langer bij stil dan dat je normaal zou doen. Het gaat er eigenlijk om dat als we een slechte dag hebben gehad, we een half uur tegen onze partner kunnen zeuren. Als we een leuke dag hebben gehad en mensen vragen hoe het was, zeggen we meestal alleen maar: 'Ja, leuk!'."

Als je veel oefent met iets, wordt je brein er goed in. Dus als je uitgebreider praat over wat er die dag wel goed ging, voorkom je dat je brein ‘geluk’ tekort komt. Vertel dus 3 minuten langer over een goed moment en je voelt je een stuk beter!’’

2. Van tien naar vijf

"Mensen moeten zoveel", legt Cathelijne uit. "Dat kan veranderen: maak eens een lijstje van 10 dingen die je die dag moet doen. Dan streep je er 5 af die je ook op een andere dag zou kunnen doen. Mensen moeten daar altijd enorm om lachen, het is namelijk erg relativerend.

We hebben zulke hoge verwachtingen van onszelf, terwijl dat helemaal niet noodzakelijk is. Denk maar zo: 'Als ik dit niet nu doe, hoe erg is het dan?’'. Dan blijkt dat je veel meer ruimte hebt dan je zou denken."

3. Minder eetmomenten

Cathelijne: "Elke keer als jij iets eet, word je lijf keihard aan het werk gezet. Dan kan het een heleboel dingen niet, die het wel zou moeten doen. De traditionele zes eetmomenten zijn er eigenlijk te veel. Als je meer energie nodig hebt, minder ze dan!"

4. Magnesium

Amber: "In het boek wordt uitgelegd dat magnesium het perfecte mineraal is tegen stress. Als je een magnesiumtekort hebt, kan je nachtrust snel verstoord raken. Het is logisch dat veel mensen slecht slapen, namelijk 60 tot 80% heeft een magnesium tekort. Er zijn genoeg manieren om magnesium aan te vullen; kijk bijvoorbeeld naar magnesiumtabletten en zelfs magnesiumvlokken voor een voetenbad. Kun je ook nog eens heerlijk ontspannen!"

VROUW mag 10 keer ‘De Gelukspiramide’ van Amber Albarda en Cathelijne Wildervanck, gepubliceerd door Splint Media B.V. verloten! Stuur een mailtje naar redactie@vrouw.nl met jouw contact gegevens en als onderwerp ‘winactie De Gelukspiramide’.