Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Foto: Caiamage | Martin Baurraud
Gezond verstand

Leniger, sterker en strakker worden
Dat doe je zó!

Naomi Melchers

A

Afvallen, flexibeler of sterker worden. Voor wie haar lichaam wel wil verbeteren, maar door alle oefeningen het bos niet meer ziet: dit lijstje biedt uitkomst, of je nu wil afvallen of een betere conditie wil krijgen. 

1. Leniger

De bewegingen die je vroeger makkelijk maakte, gaan nu niet meer zo soepel meer. Herkenbaar? Wat je dan moet doen, is je spieren soepeler én langer maken. 

Hatha yoga

Het beste wat je kunt doen, is beginnen met yoga. Hatha yoga is handig voor beginners, het laat je langzaam en voorzichtig oefenen met poses. Ook kun je beginnen met stretchoefeningen, een voorbeeld daarvan is de ‘Opwaartse Hond’.

Ga plat op je buik liggen met je handen naast je schouders. Til langzaam je bovenlichaam omhoog en laat je gewicht op je armen rusten. Hou dit zo lang mogelijk vol en daal dan weer langzaam naar de grond.

Cultura Images | RUSS ROHDE

2. Sterker

Wij hebben helemaal geen mannen nodig om zware boodschappen naar de keuken te dragen of potjes appelmoes open te maken. In ieder geval niet meer als je deze oefeningen probeert.

Tricep dip

Als je je wilt focussen op je armen, doe dan dagelijks de ‘tricep dip’. Zet je handen achter op een bank of stoel met de handpalmen van je af. Druk je zelf langzaam omhoog en omlaag en blijf recht naar voren kijken. Probeer dit met tussenposes 5 minuten vol te houden.

Image Source Ltd Rf | Laurence Baker

3. Strakkere buik

Met het bikiniseizoen voor de deur is het altijd fijn om nog even aandacht aan je buik te besteden. Eén van de meest effectieve oefeningen is de traditionele ‘crunch’.

Crunch it!

Ga op je rug liggen met je handen achter je hoofd en de knieën gebogen. Ga met je bovenlichaam naar je knieën toe terwijl je je armen achter je hoofd blijft houden. Doe deze oefening elke dag zo’n vijf minuten met korte pauzes na 12 herhalingen. Het is even wennen, maar het is het waard voor je beach body

Science Photo Library

4. Uithoudingsvermogen

Heb je geen zin meer om hijgend de trap op te lopen als de lift het niet doet? Dan is dit de perfecte oplossing voor jou: het beste wat je kunt doen, is een work-out die je lang volhoudt. Denk bijvoorbeeld aan fietsen of begin met joggen. Hoe vaker je dit doet, hoe langer je ermee kunt doorgaan. Om snelheid gaat het niet, het gaat erom dat je het volhoudt.

Cultura Images RF | Janie Airey

5. Afvallen

Wil je meer dan alleen een paar kilo’s van je buik(vet) kwijt? Dan kun je je het beste focussen op oefeningen die je hele lichaam trainen. Denk bijvoorbeeld aan zwemmen, je kunt er maar liefst 750 calorieën per uur mee verbranden.

Twee vliegen in één klap

Tijdens het zwemmen worden al je spieren gebruikt en het kan ook nog eens je stress verminderen. Twee vliegen in één klap dus! 

Image Source Ltd Rf | Pete Saloutos