Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Foto: Cultura Images | Maria Ohlsson
Gezond verstand

Zet je beste beentje voor
met wandelen!

Naomi Melchers

W

Wandelen heeft ontzettend veel voordelen voor lichaam en geest. Wist je bijvoorbeeld dat een uurtje wandelen per dag het risico verlaagt op bepaalde soorten kanker, hart- en vaatziektes en beroertes? Lees hier nog vijf meer voordelen van wandelen!

1. Conditie

Natuurlijk, hardlopen is hartstikke goed voor je, maar wist je al dat stevig wandelen hetzelfde effect op je conditie kan hebben? Natuurlijk moet je wel iets langer wandelen, maar het is beter voor je gewrichten en spieren. Dat komt omdat de impact kleiner is in vergelijking met hardlopen. 

De beste manier om een betere conditie te krijgen is door te wandelen met interval en snelwandelen. Tijdens de interval wissel je tussen je normale wandeltempo en wandelsprintjes.

2. Creatief

Literaire genieën zoals Charles Dickens en Ernest Hemingway hebben, volgens henzelf, veel te danken aan dagelijkse wandelingen. De wetenschap is het met hun eens, een nieuwe studie toont aan dat creatief denken kan worden verbeterd als iemand aan het wandelen is, of er vlak na. Het blijkt zelfs dat de personen die een half uurtje buiten liepen, twee keer zo creatief waren dan de mensen die binnen bleven zitten. 

3. Slaap

Officieel heeft een mens tussen de 7 en 8 uur slaap nodig, maar dat is soms makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe vaak hebben we ons wel niet woelend in bed afgevraagd wanneer we eindelijk in slaap vallen? Verschillende slaapstudies tonen aan dat mensen die regelmatig wandelen beter en langer slapen. Een wandeling is het perfecte moment om over je dag na te denken, wat er goed of verkeerd ging en het dan langzaam te vergeten. Voel jij je nu ook al slaperig?

4. Gezellig

Hoe leuk het is ook is om een drankje te doen of een hapje te eten, het is misschien nog leuker om een stukje te gaan wandelen. Het is de perfecte kans om bij te kletsen, stoom af te blazen en van de natuur te genieten. Het kan zo gezellig zijn dat je niet eens door hebt dat het ook nog eens hartstikke gezond voor je is! 

5. Voordelig

Natuurlijk kun je dure wandelschoenen, een aerodynamische legging of een prijzige hoofdband kopen, maar dat is voor de meeste mensen niet noodzakelijk als ze gaan wandelen. Het maakt niet uit welke kleding je aan hebt, zelfs op je hoogste stiletto’s zou jij nog een blokje om kunnen. Wandelen is een simpele sport, maar dat maakt het ó zo fijn. 

Meer weetjes over je gezondheid lezen? Bekijk het dossier Gezond Verstand.