Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Foto: Cultura Images RF | Tiina & Geir
Gezond verstand

Deze 5 ‘superfoods’
zijn helemaal niet zo gezond!

Naomi Melchers

W

Wat ben je toch gezond bezig, elke dag een smoothie, groente- in plaats van gewone chips en een sojaburger. Toch zijn deze producten minder verantwoord dan je zou denken. We horen je denken: pardon, bedoel je dat mijn bak yoghurt met granola niet de ideale keuze is als ontbijt? Dat klopt – en lees hier waarom dat zo is. Hier zijn vijf voedsel-fabels die wij allemaal geloven!

1. Smoothies

Hup, dat zijn weer drie sinaasappels, twee bananen en tien aardbeien achter de kiezen in een paar slokken! Maar een fruitsmoothie bevat meer suiker dan je zou denken. Het is de suiker die van nature aanwezig is als je fruit pureert in een blender.

Hoe meer fruit je toevoegt, hoe meer suikers er in je gezonde smoothie aanwezig zijn. Sommige smoothies bevatten evenveel suiker als een glas frisdrank. Daarom kun je het beste een stuk fruit eten: je hebt dan sneller een verzadigd gevoel en je eet minder suiker. 

2. Granola

Gebakken havermout, dat klinkt gezond toch? Dat valt helaas tegen. Het is meestal gemaakt van haver, maar er wordt vaak nog minstens 10 tot 25 gram extra suiker aan toegevoegd. Ook bevat granola vaak palmvet, dat slecht is voor je hart.

Palmvet blijft lang goed en is daarom geschikt voor verpakte producten. Wat wel een goede optie is: maak je eigen granola. Het is niet ingewikkeld én veel lekkerder dan granola uit de supermarkt.

3. Vleesvervangers

Vleesvervangers zijn beter voor het milieu, maar niet per definitie voor je gezondheid. Volgens de Consumentenbond is het woord misleidend, bijna alle vleesvervangers in grote supermarkten hebben een tekort aan voedingsstoffen.

Er zitten vaak weinig of geen B-vitaminen en ijzer in, en te veel zout. Wat je wel kunt doen, is geen voorverpakte vleesvervangers eten, maar ‘basisproducten’. Denk dan vooral aan peulvruchten, linzen en soja. 

4. Agavesiroop

Een zoetstof die naar verluidt nog slechter is dan suiker: de veelgeprezen agavesiroop. De plant zelf is niet schadelijk, maar als deze wordt verwerkt tot een siroop, gaan de gunstige stoffen, zoals fructanen, verloren. Fructanen hebben een gezond effect op de stofwisseling en op je insulineniveau.

Gezondere alternatieven zijn groene stevia, honing en kokosbloesemsuiker.  

5. Groentechips

Nee hoor, jij slaat de paprikachips over en gaat voor een gezond wortelchipje! Maar wat blijkt, groentechips bevatten gemiddeld net zoveel vet en zout als gewone chips. Groenten zijn natuurlijk gezond, maar door het frituren verliezen ze veel water nemen ze vet op. Geen enkele soort chips is gezond, helaas!