Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Foto: Hollandse Hoogte | Science Photo Library
Gezond verstand

Bananen eet je het best mét schil
En dit is waarom

Maria Deniz

H

Het Voedingscentrum raadt ons al sinds jaar en dag aan om twee porties fruit per dag te eten, à zo’n 200 gram. Welke fruitsoort dat is, maakt niet zoveel uit. Als je maar probeert te variëren. Maar wist je dat er verschillende manieren zijn om fruit te eten? En nee, dan hebben we het niet over een fruitsalade of een smoothie. Wat dacht je van een ‘harige’ kiwi, of banaan, met schil?

Een appel met schil eten is volkomen begrijpelijk, maar er zijn mensen die hun tanden zetten in een kiwi of banaan, met omhulsel.

De meeste mensen moeten er niet aan denken, maar liefhebbers claimen dat het ontzettend gezond is. En ze hebben gelijk: bananenschillen zitten bijvoorbeeld boordevol vitamine B6, B12, magnesium en kalium. Misschien toch maar eens proberen? Kijk maar even mee naar deze voordelen. 

1. Bestrijdingsmiddelen

Bang voor resten van bestrijdingsmiddelen op de schil van een stuk fruit? Nergens voor nodig, volgens het Voedingscentrum. Als er al resten van bestrijdingsmiddelen op het fruit zitten, dan zijn de risico’s ontzettend klein.

Bovendien kun je dergelijke resten niet helemaal verwijderen door fruit te schillen: soms trekt dit door de schil heen.

2. Gezond!

In de schil van bijvoorbeeld een kiwi, appel en peer zit een flinke dosis goede voedingsstoffen, zoals vezels en vitamines, aldus het Voedingscentrum. Je gooit dus niet alleen de schil, maar ook allerlei gezonde stoffen weg. Zonde.

3. Stoelgang

De schil bevat zoals gezegd veel vezels. En laat vezelrijk voedsel nou net bevorderend zijn voor de stoelgang en goed werken tegen verstopping, tipt de Maag Lever Darm stichting. 

4. Voedselverspilling 

Door je portie fruit mét schil te eten, verspil je veel minder voedsel. Goed voor het milieu, de natuur én het landschap. Geen idee hoe je er een lekkere draai aan geeft? Op YouTube vind je de verrassendste recepten.

5. Meer tijd

Fruit eten met schil is ook nog eens tijdbesparend. Voor jou geen geknoei meer met plakkerige kiwi-schillen in de keuken of op het werk; je eet de groene vitaminebom gewoon in z’n geheel op!

6. Smoothie

Kun je fruit met schil echt niet door je keel krijgen, maar wil je wel profiteren van alle voordelen? Doe ze dan in de blender en maak er een heerlijke smoothie van.

Over smaak valt echter niet te twisten… Eet fruit dan ook gewoon zoals jij dat het liefst doet. Met of zonder schil. Maar let wel op! Mocht je een kiwi of banaan mét schil eten, zorg er dan voor dat je deze van tevoren goed wast.

Heb jij nog tips voor een gezond en lekker leven? Deel ze dan hier.