Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Last van spanningshoofdpijn? Hier zou het weleens door kunnen komen
Foto: Hollandse Hoogte | EyeEm GmbH
Gezond verstand

Last van spanningshoofdpijn?
Hier zou het weleens door kunnen komen

Maria Deniz

S

Spanningshoofdpijn...het is velen van ons - helaas - niet onbekend. Spanningshoofdpijn voelt als een drukkende, knellende pijn aan beide kanten van je hoofd. Ook kan het voelen alsof er een strakke band om je hoofd wordt getrokken. De pijn is licht tot matig en kan minuten tot dagen duren. Heel vervelend, maar hoe ontstaat spanningshoofdpijn eigenlijk? Wij zetten acht mogelijke oorzaken voor je op een rij. 

1. Pijnstillers

Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van veel pijnstillers (Ibuprofen, paracetamol, aspirine), zo’n twee á 3 keer per week, kan resulteren in hoofdpijn. Daarnaast neemt door het veelvuldig slikken van pijnstillers de effectiviteit ervan af. Ben jij zo’n fervent paracetamolgebruiker en heb je geregeld last van spanningshoofdpijn? Probeer dan te minderen! 

2. Te zware tas

Je kent het wel… die veel te zware schoudertas. Vaak hebben we de helft van de spullen niet eens nodig en toch gooien we ‘m helemaal vol. Maar wist je dat je tas eigenlijk minder dan 10% van je volledige lichaamsgewicht zou moeten weten? Iedere dag dezelfde zware tas op dezelfde schouder kan veel druk op je nek en schouders zetten. Dit kan dan weer hoofdpijn veroorzaken. Herkenbaar? Neem een rugzak!

3. Voeding

Water is gezond! En essentieel als je last hebt van spanningshoofdpijn. Niet genoeg water drinken en het overslaan van maaltijden kan ervoor zorgen dat zuurstof en bloed minder gemakkelijk de hersenen bereiken - wat kan zorgen voor hoofdpijn. Heb je last van je hoofd als je het beweegt? Dan kan dat een teken zijn dat je te weinig drinkt! 

Drink een groot glas water zodra je wakker wordt en eet kleine maaltijden of gezonde snacks, iedere drie tot vier uur. Last van hoofdpijn? Drink dan ieder kwartier een glas water, totdat de pijn afneemt. Vermijd cafeïne, zoals koffie en thee.

4. Slaap

Goede slaapgewoontes kunnen helpen als je last hebt van spanningshoofdpijn. Probeer je telefoon een paar uur voordat je gaat slapen niet meer aan te raken. Zorg er ook voor dat je slaapkamer helemaal donker is en niet te warm of te koud. En denk aan je kussens! Deze mogen niet te hoog of te laag zijn, want dit kan kramp veroorzaken in je nek en zo hoofdpijn aanwakkeren. 

5. Stress 

Wanneer je gestrest of angstig bent, zie je dit vaak terug aan je lichaam; je schouders zijn opgetrokken en je kaken heb je stijf op elkaar. Je raadt het al; deze spanning in je spieren kan spanningshoofdpijn veroorzaken. Probeer eens mindfulness, mediteren of neem regelmatig een break, als je vaak last hebt van stress. 

6. Vermoeide ogen 

Zit je uren achter een computerscherm op werk of ben je weer eens eindeloos aan het scrollen op social media? Dan heb je vast weleens vermoeide ogen. Dit kan ook een oorzaak zijn van spanningshoofdpijn. Probeer wat minder vaak en lang naar schermen te kijken en verlaag de helderheid van je scherm. Heb je nou echt vaak last van vermoeide ogen en spanningshoofdpijn? Vraag dan advies aan een opticien. 

7. Lichaamshouding

Een slechte lichaamshouding of zithouding kan zorgen voor spanning in je schouders en rug. Deze spanning stijgt naar je hoofd en leidt tot spanningshoofdpijn. Zit recht in je stoel, houd je schouders recht tijdens het lopen en probeer te blijven bewegen om hoofdpijn te voorkomen. 

8. Licht, geluid & temperatuur 

Fel licht, bepaalde geluiden, warme of koude temperaturen en sterke luchtjes kunnen oorzaken van spanningshoofdpijn zijn. Dergelijke factoren kunnen zenuwen in je hersenen irriteren en zo hoofdpijn veroorzaken. Houd hier ook rekening mee!

Bron: Women & Home.