Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Tweeling Keesje en Sacha van Eveline Bijlsma
Foto: Eigen foto
Het zijn er twee!

'Het had me niet verbaasd als deze vrouw
een bloemkool uit haar tas zou halen'

Eveline Bijlsma

E

Eveline Bijlsma (35) woont in Frankrijk vlak buiten Parijs en kreeg recent - met haar Nederlandse vriend Kleis - een tweeling. In deze serie vertelt ze op VROUW.nl wekelijks over haar prille moederschap in het buitenland. Dit keer vertelt Eveline over de fotografe die de tweeling wil fotograferen als ze nog in de kliniek verblijft.

Om de haverklap klopte er iemand op de deur van mijn kamer in de kraamkliniek. De dames van het eten ('Nee, u mag geen extra yoghurtje, één per persoon'), verloskundigen ('Mag ik even naar uw hechtingen kijken?'), de schoonmaakster ('Kunt u uw kamer niet eens opruimen?'), verpleegkundigen ('Keesje en Sacha moeten nu eten') én een volhardende fotografe.

Kiekje

Ik herinnerde me vaag dat ik ergens iets had gelezen over foto’s. Het leek me wel leuk, al stond mijn hoofd er niet echt naar. De dame was al drie keer langsgeweest, maar ik had steeds geen tijd. Het voederen van twee prematuurtjes bleek voor mij meer dan een dagtaak.

Toen ze zich voor de vierde keer meldde, was er eindelijk geen flesje, bloedonderzoek of vragenlijst die voorrang had. Ik had de tweeling al in hetzelfde schattige t-shirtje gehesen voor het kiekje. Als het snel afgelopen was, kon ik nog even douchen voor het bezoekuur.

Uitgeholde pompoen

Dat kon ik wel vergeten. Mijn bed werd omgetoverd tot een soort fotostudio, waarvan ik zelf de witte lakens in de lucht moest houden. De dame legde mijn dochter Keesje en zoontje Sacha boven op elkaar, mijn hoofdkussen hield ze overeind.

Het deed me denken aan de weeïge foto’s van fotografe Anne Geddes, die baby’s in een uitgeholde pompoen legt of ze als zonnebloem verkleedt. Het had me niet verbaasd als deze vrouw een bloemkool uit haar tas zou halen en de kinderen erin zou leggen, maar toen was de shoot ineens afgelopen.

Vertegenwoordigster

''Over een paar weken komt er iemand bij u thuis'', zei ze. ''U krijgt een foto van de maternité cadeau en de rest kunt u kopen.'' Ik vroeg me nog even af waarom dat niet per mail kon, maar zei 'Prima, bedankt' en vergat de hele sessie daarna weer.

Vorige week kreeg ik een smsje: 'Ik heb foto’s van uw baby en ben morgen bij u in de buurt.' De volgende dag bleek dat niet de fotografe haar werk kwam verkopen, maar een of andere vertegenwoordigster. Alle foto’s van de tweeling waren al afgedrukt, of we haar spullen nou zouden kopen of niet.

Tuttig

De dame vouwde een soort papieren harmonica uit met fotootjes van de baby's. Ze zagen er schattig uit, zo boven op elkaar gedrapeerd, maar tuttig was het wel. ''Dit is erg leuk voor de grootouders", zei de verkoopster. ''Slechts 60 euro per stuk.''

Er was ook nog een houten doosje waarin de namen van Keesje en Sacha gegraveerd waren, met daarin een fotoboekje en een glimmende usb-sleutel 'met álle foto’s uit de sessie'. Dat mochten we voor slechts 250 euro kopen. Vervolgens waren er nog drie gillend lelijke lijstjes van glas, met glitters en gouden strepen, waar de foto’s van de baby’s al in zaten. Ook 'slechts' 60 euro per stuk.

Kermislijstje

De werkwijze van de fotografe leek me duidelijk: zij hoopte natuurlijk dat al die kersverse moeders, bij wie de hormonen nog door het lijf gierden, zouden smelten bij de babyfoto’s. De vaders, ook murw van de doorwaakte nachten, zouden ook vertederd naar hun nageslacht kijken en vervolgens zouden ze het idiote houten doosje aanschaffen. Mijn vriend keek bedenkelijk, maar wilde best een paar 'kermislijstjes' aanschaffen als ik dat wilde.

Bedenktijd kregen we niet. Toen we zeiden dat we het dan maar bij de gratis foto hielden, zei de dame afgemeten dat al het materiaal nu werd vernietigd, omdat dat moest van de Franse wet. ''Zonde hè?''

De grootouders vonden het niet zo erg, bleek achteraf. Mijn vriend appte zijn moeder de enige foto die we hadden, dus het gratis exemplaar met Keesje en Sacha op een hoopje. ''Lekker spontaan'', reageerde ze.

Over Eveline

Eveline Bijlsma (35) is freelance correspondent in Frankrijk voor o.a. De Telegraaf, Elsevier en BNR Nieuwsradio. Ze verwacht een tweeling en blogt wekelijks over het (aanstaande) moederschap in het buitenland: dubbele voorpret, twee keer zoveel chaos en eigenaardige artsen.