Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Hollandse Hoogte
Hoe zit het nu echt met?

Deskundigen geven hun ongezouten mening
over zout: hoe zit het nu echt?

journaliste

Eline Doldersum

U

Uit een onderzoek van het RIVM blijkt dat we nog steeds te veel zout eten. Als alle Nederlanders zich zouden houden aan een maximum van 6 gram zout per dag, voorkomt dat 150.000 gevallen van chronische nierschade over een periode van tien jaar, schreef RTL Nieuws gisteren. VROUW zocht eerder al uit hoe het nu echt zit met zout.

Dat zout geen weldaad is voor onze gezondheid, is bekend. Toch krijgen we volgens de Nierstichting jaarlijks een kilo zout te veel binnen. Hoe kunnen we dat voorkomen en is er eigenlijk een verschil tussen keukenzout en zeezout? VROUW.nl vroeg voedingswetenschapper Liesbeth Smit, voedingsdeskundige Carina Noordervliet en voedingswetenschapper Astrid Postma-Smeets: 'Hoe zit het nu echt met zout?'

Aanbevolen hoeveelheid

We hebben per dag niet meer dan 6 gram zout nodig, toch krijgen we volgens Astrid Postma-Smeets van het Voedingscentrum veel meer binnen dan deze dagelijks aanbevolen hoeveelheid. 

"Soms wel 10 gram per dag. Dat komt omdat veel voedingsmiddelen die we dagelijks nuttigen, zout bevatten. Denk aan producten als brood, kaas en vleeswaren. Eén plak ham of kaas bevat bijvoorbeeld al een halve gram zout."

Verborgen zout

Daarnaast zijn er volgens Liesbeth Smit ook veel producten waarbij we vaak niet weten dat het zout bevat. "De welbekende pakjes en zakjes kennen we allemaal wel, maar wat dacht je van ontbijtproducten, koek, gebak en zelfs ijs? Al deze producten bevatten zout.

80% van het zout dat we dagelijks binnenkrijgen komt uit voedingsmiddelen en niet omdat we zelf enthousiast strooien. Helemaal voorkomen kun je dit niet. Producten als brood en zuivel heb je immers dagelijks nodig."

Maatregelen

Al zijn er volgens Liesbeth wel maatregelen die je zelf kunt treffen om het gebruik te minderen. "Voeg zelf geen zout toe aan je eten, laat producten als sojasaus en ketjap staan en eet zeer zoutrijke producten als gerookte zalm met mate.

Astrid: "Het kan daarnaast ook helpen om producten te vergelijken. Werp bijvoorbeeld eens een blik op potgroente of vervang deze voor een diepvriesvariant. Dat kan enorm schelen. Net als het gebruik van een bouillonblokje met minder zout of het gebruik van kruiden als smaakversterkers."

Fabeltje

Dat er verschillende soorten zout zouden bestaan, is volgens Liesbeth een fabeltje. "Al het zout dat in de supermarkt ligt, is gewoon zout. Het komt allemaal van dezelfde bron. Alleen is de een wat fijner dan de ander en is aan keukenzout vaak jodium toegevoegd."

Dat zeezout of himalayazout gezonder zou zijn, is volgens voedingsdeskundige Carina Noordervliet niet waar. "Het is niet meer dan goede marketing. Het klopt dat deze zoutvarianten mineralen, jodium en calcium bevatten, maar de hoeveelheid is zo minimaal dat het nauwelijks effect heeft op de gezondheid. Dan moet je al bijna 1 kilo per dag eten."

Bewuste keuze

Wel kun je volgens Liesbeth een bewuste keuze maken. "Bij LoSalt en Jozo Bewust is tweederde van het natrium vervangen door kalium. Omdat natrium de bloeddruk verhoogt en kalium juist de bloeddruk verlaagt, is dit een aanzienlijk betere keuze."

Op warmere dagen is het volgens Astrid onnodig om extra zoute producten in te slaan. "Mensen denken altijd dat ze extra zout moeten nuttigen na een stevige work-out of op een warmere dag omdat ze veel zweten en dus zout verliezen. Maar dat is echt nergens voor nodig; zelfs in de zomer beschikt het lichaam over voldoende zout."

Dit artikel verscheen eerder op VROUW.nl (6 april 2016).

En, wat vind jij? Laat je horen!