Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Citroenen
Hoe zit het nu echt met?

Hoe zit het nu echt met...
Het nemen van azijnshotjes en citroensap

Anne-Flore Muller

J

Je hoort het steeds vaker: begin de dag met een glas water met citroensap, en je valt af, krijgt een mooiere huid en gaat constipatie tegen. Ook azijnshotjes zouden je bloedsuikerspiegel laten dalen, je stofwisseling ten goede komen en ook nog eens aanwezige schimmels in je lichaam bestrijden. Feit of fabel?

Voedingscoach en kookboekschrijfster Amber Albarda valt gelijk met de deur in huis: "Ik drink geen citroensap in de ochtend en azijnshotjes neem ik ook niet. Dit zijn voedingshypes, die wat mij betreft vrij overtrokken en onrealistisch zijn. Wanneer je iedere dag een glas water met citroensap drinkt zonder je ongezonde levensstijl aan te passen, zal het echt geen oplossing zijn voor je gezondheidsproblemen."

Groene (blad)groenten en fruit

Ook waarschuwt Amber voor het drinken van veel citroensap. "De hoge zuurwaarde in citroenen kan je tanden op lange termijn beschadigen. De glazuurlaag van je tanden kan er namelijk flink door aangetast worden. Wanneer je een gezondere darmflora wilt krijgen, kun je beter naar je voedingspatroon kijken." 

"Sommige voedingsmiddelen prikkelen de darmen namelijk erg snel, zoals veel tarwe en niet-biologische sojaproducten. Meer groene (blad)groenten en fruit toevoegen aan je eetpatroon, zal meer effect hebben dan het drinken van citroensap of azijn."

Citroenschil

Amber legt uit dat citroen wel een helende werking kan hebben, mits het goed gebruikt wordt. "Het drinken van citroensap haalt weinig uit, maar je kunt dit wel op een andere manier aanpakken."

"Door een paar druppels biologische olie van de schíl van een citroen vermengd met water te drinken, ga je wel effectief te werk. De schil van de citroen is namelijk veel sterker dan het sap en is alkaliserend, heeft een anti-oxidatieve werking én werkt daarnaast ook nog licht ontgiftend."

Afvalstoffen

Ook natuur- en orthomoleculair diëtist Laetitia Begeer kan zich niet vinden in de hypes. "Gewoon water drinken is eigenlijk nog beter dan water mét citroensap. Om de afvalstoffen die in de nacht verzameld zijn in het lichaam af te voeren, is een groot glas (gefilterd) drinken de beste manier. Hiermee voer je die afvalstoffen namelijk af. Het is helemaal niet noodzakelijk om daar citroensap aan toe te voegen."

Laetitia waarschuwt zelfs voor deze voedingstrends. "Elk lichaam is anders. Voor de een kan iets wel werken, terwijl het voor de ander juist helemaal niet goed kan zijn. Mensen met maag- en darmklachten kunnen heftige zuren bijvoorbeeld niet verdragen, waardoor het drinken van azijn of citroen veel te heftig is. Dat er geschreven wordt dat het drinken van citroensap een must is, vind ik dan ook gevaarlijk."

Ook het drinken van azijn is niet iets wat je zomaar kunt doen, legt Laetitia uit. "Wat mensen niet weten, is dat je hiervoor niet de doorsnee azijn kunt gebruiken. Het gaat om biologische en gefermenteerde appelciderazijn. Dat is de enige azijn die je aan drinkwater kunt toevoegen. En nog een misvatting: je moet azijn dus echt nooit puur drinken!"

Geen enkele onderbouwing

Ook Patricia Schutte, woordvoerder van het Voedingscentrum, veegt alle mooie beloftes van deze voedingstrends van tafel. "Er is geen bewijs dat het drinken van citroensap of het nemen van shotjes azijn een gezonde uitwerking op het menselijk lichaam heeft. Het klopt gewoon niet, er is geen enkele onderbouwing voor."

Patricia vergelijkt deze trends met andere voedinghypes. "Net als de fabels dat mensen zware botten kunnen hebben of dat je niet meer moet eten na 20 uur, betreft dit ook gewoon een fabeltje. We geloven graag de raarste dingen als het om afvallen gaat. Maar de enige effectieve manier voor gewichtsverlies, is nog altijd gewoon gezond eten, voldoende bewegen en minder snaaien."