Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Hoe zit het nu echt met?

Hoe zit het nu echt met...
veganistisch eten?

Anne-Flore Muller

H

Heel oktober is de Vegan Challenge gaande, een initiatief waarbij wordt opgeroepen om álle dierlijke producten gedurende vier weken links te laten liggen. VROUW-collega Eva van Riet start vandaag de uitdaging. Maar wat houdt veganisme nou eigenlijk in?

Er bestaan veel misvattingen over veganistisch eten. Zo wordt er vaak gedacht dat je alleen nog maar op wortels en komkommer leeft, en dat je alle lekkere hapjes voorgoed aan je voorbij moet gaan.

Koek, friet en alcohol

Ook Eva startte de uitdaging met veel vraagtekens. Zo dacht ze dat veganistisch eten gelijkstond aan duur, biologisch en ontzéttend gezond eten - tot ze ontdekte dat er ook koek, friet en alcohol op het menu van een veganist kan staan.

Het stoffige imago van de veganist kan na enig research van tafel worden geveegd. Veganisme is al lang niet alleen meer voor 'geitenwollensokkentypes', want ook een groot aantal bekende Nederlanders is veganist: rapper Dio, presentatrice Milouska Meulens, politica Marianne Thieme en acteur Miro Kloosterman.

Wreedheid

Debby van Velzen, communicatiemedewerker van de Nederlandse Vereniging voor Veganisme, legt uit wat veganisme precies inhoudt: "Veganisme is een levensstijl waarbij wordt afgezien van alle vormen van exploitatie van, en wreedheid naar, dieren. Dit kan zijn voor eten, kleding of andere doeleinden. Veganisten eten dus plantaardig, maar ze dragen ook geen leren schoenen of jassen."

Maar waarom zou je geen vlees of kaas meer eten? Debby vertelt dat de voornaamste reden dierenrechten zijn. "Dieren worden nu onnodig gebruikt en gedood voor producten waar we als mens ook zonder zouden kunnen leven. Ook wilde dieren lijden eronder, omdat er grond nodig is om veevoer te verbouwen. Hierdoor sterven steeds meer wilde dieren uit."

Afvallen

Debby noemt ook de gezondheid van de mens zélf als grote drijfveer om voor een plantaardige levensstijl te kiezen: "Mits je het op een goede manier aanpakt, heeft veganistisch eten veel voordelen voor de mens. Zo kun je afvallen wanneer je de overstap naar veganistisch eten maakt. Want als je vette kaas vervangt door minder vette alternatieven, zal je dit op den duur wel op de weegschaal zien."

Een van de grootste misvattingen over veganistisch eten, is volgens Debby dat het ontzettend moeilijk zou zijn. Maar ze vertelt dat dit anno 2017 helemaal niet meer het geval is. "Steeds meer supermarkten hebben veganistische producten in de schappen liggen. Het schap met vleesvervangers is de afgelopen jaren verdrievoudigd. Daarnaast zijn er steeds meer restaurants die vegan opties aanbieden of zelfs helemaal veganistisch zijn."

'De vegarevolutie' - Lisa Steltenpool

Alternatieven

Ook hoef je nu niet meer standaard voor tofu of soja te kiezen, wanneer je geen dierlijke producten meer wilt eten. Debby: "Er komen steeds meer alternatieven voor kaas en melk op de markt. Zo vind je nu in steeds meer supermarkten ook haverdrink, kokosmelk of amandeldrink, en hoef je zelfs niet lang meer te zoeken naar veganistische kaas."

En hoe zit het met tekorten waar altijd zo angstvallig over gepraat wordt? "Mensen zijn vaak bang dat ze allerlei belangrijke voedingsstoffen zullen missen, maar dit is niet waar. Als je gevarieerd eet en iedere dag volkoren granen, groenten, fruit, peulvruchten en noten, eet, zit je sowieso goed. Met zo’n gebalanceerd voedingspatroon en extra vitamineB12 supplementen zal je geen tekorten oplopen", vertelt Debby.

IJzer, B1 en B12

Roy van der Ploeg, woordvoerder van het Voedingscentrum, meldt ook dat het zeer belangrijk is om vitamine B12 in supplementvorm te slikken. "Als veganist heb je nog iets meer eiwit nodig dan vegetariërs, namelijk 30% meer dan mensen die vlees eten. Zorg naast voldoende eiwit en vitamine B12 ook dat je voldoende producten met ijzer en vitamine B1 binnenkrijgt. Deze vind je in volkoren graanproducten, aardappelen en groente."

Ook voor sporters is een veganistische levensstijl haalbaar. Debby laat weten dat er zelfs sporters zijn die expres kiezen voor plantaardige voeding, omdat ze hierdoor beter zouden herstellen. "Als je veel sport is het belangrijk dat je voldoende eiwitten binnenkrijgt, maar deze vind je dus niet alleen in dierlijke producten. Eiwit zit in bonen en linzen, kiemen, tofu, zaden, noten en humus!"

Kikkererwten, rijst of soja

Voor sporters die de focus leggen op krachttraining, zijn er tegenwoordig ook allerlei veganistische varianten op de bekende eiwitpoeders te vinden. "Veganisten kunnen bijvoorbeeld kiezen voor proteïnepoeders op basis van kikkererwten, rijst of soja. Deze bieden een goede ondersteuning voor intensieve sporters."

Wanneer je de overstap naar veganisme hebt gemaakt, kun je volgens Debby nog gemakkelijk uit eten blijven gaan. Ook bij restaurants waar er geen standaard veganoptie op het menu staat. "Bel van tevoren naar het restaurant, zodat de chef even kan nadenken over wat hij voor je zou kunnen klaarmaken."

Culinaire hoogstandjes moet je dan niet verwachten, maar toch staan er steeds meer koks open voor het maken van veganistische gerechten. "Het verschilt per restaurant: de ene kok zal een prachtige creatie maken en de ander zal iets minder inspiratie hebben. Maar dat veganistisch eten het einde van je sociale leven betekent, is echt niet waar!"