Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

vrouw in pyjama in bed
Foto: Hollandse Hoogte
Hoe zit het nu echt met?

Hoe zit het nou echt met...
de winterdip?

Sanne Eva Dijkstra

N

Nergens zin in hebben, het liefst de hele dag in bed blijven liggen. Zeker met dat typische novemberweer. Veel mensen, vooral vrouwen, hebben in deze periode dan ook last van vermoeidheid en lusteloosheid.

Een jaarlijks terugkerend fenomeen, beaamt Najla Edriouch, die als psycholoog werkt bij een GGZ-instelling en daarnaast via haar YouTube-kanaal Psycholoog Najla informatie en adviezen geeft. "Ik zie het zowel in mijn omgeving als bij cliënten."

Eerste signalen

Volgens Edriouch zijn de klachten van somberheid en een gebrek aan energie de eerste signalen van een winterdip, de minder heftige variant van winterdepressie. "Het klinkt misschien gek, omdat het nog maar november is en de echte winter pas op 21 december begint. En toch begint een winterdip al in de herfst en blijft in de winter 'gezellig' nog even hangen. Pas als de lente, op 20 maart, aanbreekt gaan veel mensen zich weer beter voelen."

Wetenschappers Partonen en Pandi-Perumal concludeerden in 2010 dat 40 van de 100 mensen een winterdip hebben. Edriouch: "Het komt vooral veel voor in landen waar gedurende een bepaalde periode weinig zonlicht is. En vrouwen melden er vaker last van te hebben dan mannen. Waarom dat precies zo is, is niet duidelijk. Het verschil kan deels ook veroorzaakt worden doordat mannen er minder snel over praten."

Boswandeling

Hoe ontstaat een winterdip eigenlijk? En vooral: wat doe je eraan? Edriouch: "Er is in deze tijd van het jaar minder daglicht, we bewegen minder en hebben de neiging om minder sociale activiteiten te ondernemen. Maar als je toegeeft aan het verlangen om dan maar onder de dekens te blijven liggen of een hele dag niets te doen, verergeren de klachten juist. Dan zie je nog minder zonlicht en beweeg je nog minder. Dat is echt funest voor je energieniveau."

"Ga in plaats daarvan, weer of geen weer, toch lekker naar buiten en maak, alleen of met anderen, een boswandeling. Dan krijg je meer daglicht, ben je onder de mensen én is je lijf in beweging. Dat zorgt er allemaal voor dat je lichaam stofjes aanmaakt waardoor je je beter gaat voelen."

Ochtendzon

Ook het tijdstip waarop je de buitenlucht opzoekt, maakt verschil. Hoe behaaglijk je dekbed op een donkere en regenachtige ochtend ook voelt, als je vroeg opstaat is de kans veel groter dat je je gedurende de dag beter voelt. Bovendien is de ochtendzon, vanwege haar kracht, volgens Edriouch het beste middel tegen de winterdip. 

"Plan je yogales vroeg in de ochtend, begin de dag met een bezoek aan de markt of ga lekker bootcampen met vriendinnen om fris en energiek aan de dag te beginnen." Hoe dan ook, wat je ook doet, zorg dat het iets is waar je zin in hebt. Dan wordt het negeren van de snoozeknop vanzelf een stuk makkelijker.