Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Nienke Gottenbos
Foto: Maasmaker Esther Maas
Hoe zit het nu echt met?

Hallo, hallo,
wie stinkt daar zo?

Sam ten Hove

V

Vandaag is het Nationale Poepdag, een initiatief van de Maag Lever Darm Stichting (mlds, red.) om de relatie tussen ontlasting en gezondheid te benadrukken. Hoe kun je deze dag nou beter vieren dan door extra goed voor je darmflora te zorgen? Nienke Gottenbos, schrijfster van het boek De poepdokter, vertelt ons waarom en hoe.

Nienke: "Als iemand darmklachten heeft, kijken we altijd eerst naar voeding. Natuurlijk is er niet één voedingspatroon dat voor iedereen geschikt is, maar er is wel een aantal algemene richtlijnen.

Laxeermiddel

Zo is het beter om minder koffie te drinken want dit drankje is eigenlijk een laxeermiddel. Het is een onnatuurlijke prikkel voor je darmen. Als je veel koffie drinkt, gaat je lichaam het nodig hebben en dat heeft een negatief effect op je darmen. 

Alcohol en suiker zijn echt niet goed. Sowieso is het het allerbelangrijkste om niet teveel suiker binnen te krijgen: die zorgt voor bacteriën en schimmels in je darmen. Af en toe een glas alcohol kan wel als je verder gezond bent. Maar ieder dag een of twee glazen is echt ongezond: er kunnen dan bacteriën 'verhuizen' naar je dunne darm. En omdat die daar niet thuis horen, kan dat klachten geven. 

Vezels

En dan tarwe... Vooral de gluten zijn een probleem. Relatief veel mensen kunnen er niet of slecht tegen. Ik zeg niet dat we ze helemaal moeten verbannen, maar teveel is niet zo goed. Ik ben bijvoorbeeld niet tegen brood maar we eten er teveel van. Let dus op hoeveel tarwe je op een dag eet. En heb je klachten, dan kan het verstandig zijn ze te vermijden.

We kunnen beter meer vezels binnen krijgen. Mensen denken dan vaak gelijk dat ze meer volkoren producten moeten eten, maar de vezels uit groenten en fruit zijn veel interessanter. Er zijn twee verschillende soorten vezels die interessant zijn: onoplosbare vezels en oplosbare vezels. Van beide moeten we (meer) binnen krijgen. 

Vergeten groenten

Onoplosbare vezels zijn onontbeerlijk voor een goede peristaltiek (de darmbewegingen die voorkomen dat je verstopping krijgt, red.). Deze vezels zitten in eten waar je op moet kauwen zoals noten, broccoli en wortels

Oplosbare vezels worden ook wel prebiotische vezels genoemd. Ze leveren echt het voedsel voor je darmflorabacteriën - ook die hebben namelijk voedsel nodig om te overleven. Deze vezels vind je in vergeten groenten zoals pompoen, pastinaak en zoete aardappel.

Ontlasting

Lunch bijvoorbeeld niet meer met brood maar met groenten, zoals met soep, salade of quiche. Ook zou het goed zijn als we meer gefermenteerde producten zouden eten zoals rauwe zuurkool, kimchi en kombucha.

Vroeger fermenteerden we onze groenten om ze langer houdbaar te maken, bij gebrek aan een koelkast. Door fermentatie komen er levende (gezonde) bacteriën in: de natuurlijke vorm van probiotica. Een slechte darmflora herken je aan lichamelijke klachten: buikpijn maar ook een opgeblazen gevoel en/of wisselende ontlasting kunnen een teken zijn dat er iets minder goed gaat.

Oorzaak

Darmklachten hebben altijd een oorzaak, en het is altijd de moeite waard om er iets mee te doen. Het heeft namelijk veel invloed op de rest van je gezondheid: op je hersenwerking, je immuunsysteem en op hoe je in je vel zit. Op lange termijn kan dat meer effecten hebben dan je denkt. 

Wil jij aan de hand van je ontlasting meer weten over je gezondheid? Ccheck dan de Bristol Stool Chart. Je kunt dan aankruisen hoe het eruit ziet in de pot, en ziet gelijk of je last hebt van bijvoorbeeld verstopping of dunne ontlasting!"

Jij op VROUW

Wil jij een verhaal met ons delen? Dat kan!

Stuur een berichtje