Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Moet je extra proteïne nemen als je veel sport?
Foto: dpa Picture-Alliance GmbH
Hoe zit het nu echt met?

Moet je extra proteïne nemen
als je (veel) sport?

journaliste

Daphne van Rossum

M

Mensen die sporten nemen vaak extra eiwitten door middel van hun dieet of door een shake na het sporten. Is dat nodig? En kun je ook te veel nemen?

Bij mij in de sportschool zijn de shakes met proteïne niet aan te slepen. Ik hoorde een medesportster zeggen dat ze er zo gespierd van werd. Nou wie wil dat niet? "Echt met maar een paar uurtjes trainen per week," voegde ze er nog aan toe. Ook bij ons thuis staat zo'n bus met poeder. Mijn zoon van 17- die niets liever wil dan een wasbordje- doet het s' morgens in zijn yoghurt voor hij gaat sporten. Maar is dat nu echt nodig? Krijg je niet genoeg eiwitten binnen uit je voeding? We vroegen het aan het Voedingscentrum.

 

“Nee, het is niet nodig om extra eiwit toe te voegen aan je voeding”, zegt Oene van der Wal, woordvoerder van het Voedingscentrum. “Gemiddeld hebben gezonde mensen (vanaf 14 jaar) per kilogram lichaamsgewicht 0,8 gram eiwit per dag nodig. Dat komt neer op zo’n 56 gram eiwit per dag voor iemand van 70 kilo. In Nederland eten we gemiddeld 78 gram eiwit per dag (1,1 gram eiwit per kg lichaamsgewicht ), dus al meer dan we echt nodig hebben."

Schadelijk

"Er zijn geen duidelijke aanwijzingen dat veel eiwit schadelijk is voor gezonde volwassenen. Uit voorzorg wordt door de Gezondheidsraad voor volwassenen een bovengrens aangehouden van 25 energieprocent. Dat wil zeggen dat niet meer dan een kwart van alle calorieën uit eiwit moet komen. De huidige consumptie ligt op ongeveer 15 energieprocent. Het advies van de Gezondheidsraad hierover komt overeen met 10 energieprocent."

Zwangere vrouwen

"Voor gezonde mensen is het dus niet nodig om een speciaal eiwitrijk dieet te volgen of extra eiwit te gebruiken bovenop een normale gezonde voeding volgens de Schijf van Vijf. Daarmee krijg je namelijk voldoende eiwit binnen. Dat geldt ook voor groepen zoals zwangere vrouwen, kinderen en veganisten die iets meer eiwit nodig hebben dan de 0,8 gram per kg lichaamsgewicht."

Eiwitshake

"Ook de recreatieve sporters hebben in principe geen extra eiwitshake nodig: omdat je al voldoende eiwit binnenkrijg als je gezond en gevarieerd eet."

Spiermassa

"50plussers en ouderen moeten er wel goed op letten dat ze voldoende eiwit binnenkrijgen, om afname van spiermassa zoveel mogelijk tegen te gaan, maar ook zij hebben hiervoor geen speciaal eiwitrijk dieet nodig."

Ziekte

"Ook bij herstel na ziekte of in geval van ondervoeding is het belangrijk om voldoende eiwit te eten. Dat kan door voldoende te eten van de voedingsmiddelen die veel eiwit bevatten, zoals vlees, vis, melkproducten, kaas, bonen en  granen. In geval van ondervoeding kan afhankelijk van de ernst van de ondervoeding met een arts en/of diëtist een keuze gemaakt worden voor energie- en eiwitrijke voeding."