Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Rolien Scheepbouwer. © Simone Bär
In het nieuws

Onze voedingsdeskundige Rolien Scheepbouwer
Wat is beter: zoetstof of toch suiker?

Redactie VROUW

I

In de zoektocht naar oorzaken en oplossingen met betrekking tot obesitas en aandoeningen ten gevolge van overgewicht, zijn we nu tot de conclusie gekomen dat vooral suikers een grote rol spelen.

Met name witte (geraffineerde) suikers blijken slecht voor ons te zijn, met als voornaamste gevolg overgewicht en verstoring van de bloedsuikerspiegel die op de lange termijn hyperinsulinisme en diabetes tot gevolg heeft. Zoetstoffen lijken hier een oplossing te zijn. Stevia is de nieuwste belofte. Maar is dat ook zo?

Vele soorten

Zoetstoffen zijn er in vele vormen. Natuurlijk en synthetisch, licht tot extreem zoet, met en zonder calorieën. Er is veel discussie over zoetstoffen omdat een aantal van hen hetzelfde doen als suiker. Ze  laten de bloedsuikerspiegel snel stijgen waardoor je meer trek krijgt in zoet en dus meer gaat eten.

En daarmee bereik je het tegenovergestelde effect. Ook blijkt uit onderzoek dat aspartaam kanker  kan veroorzaken, dat aspartaam en neotaam ongeschikt zijn voor mensen met de stofwisselingsziekte Phenylketonurie en dat polyolen (sorbitol, mannitol, xylitol) maagklachten veroorzaakt. Vooral aspartaam springt eruit vanwege het aminozuur fenylalaline.

Bij ratten en muizen veroorzaakt dit tumoren in de hersenen. Ook bij PKU patiënten gebeurt iets dergelijks omdat zij fenylalaline niet kunnen afbreken waardoor het zich opstapelt in de hersenen. Dit klinkt allemaal niet veel beter dan suiker. Wat is dan het voordeel?

Natuurlijke zoetstof

Stevia is de markt aan het veroveren als 'natuurlijke' zoetstof. Het wordt gemaakt van de bladeren van de Stevia Rebaudiana struik die oorspronkelijk uit Paraguay komt, en is een natuurlijk product.

Het wordt in Zuid Amerika al honderden jaren als zoetmiddel gebruikt en ook in Japan is het zeer bekend. De gedroogde bladeren smaken 300 maal zoeter dan reguliere suiker, waardoor je er maar een klein beetje van nodig hebt. Het wordt als steviolglycosiden (E960) aan allerlei producten toegevoegd, zoals frisdrank en chocolade.

Veilig?

Het meest genoemde voordeel is dat Stevia geen calorieën bevat. En het zou geen invloed hebben op de bloedsuikerspiegel. De informatie hierover is echter tegenstrijdig. Op de site wordt namelijk gezegd dat het niet alleen de suikerspiegel verlaagd en stabiliseert, maar ook invloed heeft op de bloeddruk.

 Mensen met een lage bloeddruk wordt afgeraden om het te gebruiken. Evenals zwangere en zogende vrouwen. Terwijl er eerst werd gezegd dat het geen invloed op de suikerspiegel heeft. Helaas staat er nergens vermeld bij welke hoeveelheden en frequentie Stevia nadelig kan zijn.

Biologisch

Het witte poeder dat je in de winkel koopt als zoetstof mag officieel niet het stempel biologisch dragen.  Dit komt door het bewerkingsproces. Nadat de bladeren van de struik zijn gedroogd, worden ze in de fabriek via ionisatie tot extract bewerkt.

Dit is een chemisch proces dat niet hoort bij natuurlijke producten. Alhoewel de plant een natuurproduct is, is de Stevia die je in de winkel koopt dat dus niet.

Voordelen

Een ander genoemd voordeel van Stevia ten opzichte van alle andere zoetstoffen is dat het de groei en voortplanting van schimmels en  bacteriën remt.

Het gaat bijvoorbeeld cariës tegen. En het heeft een positief effect op verzuringsproblemen omdat het geen calcium onttrekt aan het skelet. Iets dat geraffineerde suiker wel doet.

Allergie

In principe kun je voor alle voedingsmiddelen allergisch zijn, dus ook voor zoetstoffen. Dit gebeurt niet vaak maar als je allergisch bent voor goudsbloem, chrysanten, margrietjes en ragweed is het raadzaam geen Stevia te gebruiken.

Mensen die allergisch zijn voor deze planten krijgen vaker een reactie als hooikoorts, ademklachten, duizeligheid en algehele zwakte. Ook hebben sommige mensen last van misselijkheid, maagklachten en opgeblazen gevoel.

Heb je last van bovenstaande klachten stop dan direct met zoetstoffen te gebruiken en ga naar je huisarts of specialist om het verder te laten onderzoeken.

Conclusie

Zoals met alle zoetstoffen is ook hier enige voorzichtig geboden. Het obesitas probleem laat zich niet oplossen door iets simpels als suiker te vervangen door zoetstoffen.

Overgewicht te lijf gaan heeft met gedragsverandering op meerdere niveaus te maken. Het is een levensstijl aandoening. Beter is het om van de suiker af te kicken en te wennen aan andere, pure smaken.

Gebruik daarom zo min mogelijk zoetstoffen en kies als het even kan voor producten die van nature zoet smaken. Laat producten die bewerkt zijn en toevoegingen bevatten zoveel mogelijk liggen.   

Rolien Scheepbouwer

www.prowellness.nl
 

Rolien Scheepbouwer (1965) is voedings- en gewichtsconsulent en personal trainer/coach. Voor VROUW behandelt zij elke week een onderwerp.

Heb jij ook een vraag/opmerking voor Rolien? Mail die dan naar gezondleven@telegraaf.nl