Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Mag ik mijn kind voedingssupplementen geven? © GettyImages.
Foto: Mag ik mijn kind voedingssupplementen geven? © GettyImages.
In het nieuws

Voedingsadvies
Mag ik mijn kind voedingssupplementen geven?

Redactie VROUW

B

Balen! Ondanks alle goede voornemens is het toch niet gelukt je kind gezond te laten eten tijdens de vakantie. Nu de scholen geleidelijk weer open gaan, is het tijd voor actie. Meer rust, reinheid, regelmaat en vooral vitaminen. Maar wat als je kind helemaal niet gecharmeerd is van groenten en fruit? Mag je je kind dan voedingssupplementen geven? VROUW.nl geeft advies.

Vitaminebehoefte

Een kind heeft net als een volwassene behoefte aan een bepaalde dosis vitaminen per dag. Ben je gezegend met een groente- en fruitliefhebbertje, dan is er niets aan de hand. Jongens en meisjes tussen de vier en zes jaar hebben gemiddeld 45 milligram vitamine C en 2,5 tot vijf microgram vitamine D per dag nodig. Dit is, evenals de aanbevolen hoeveelheid overige vitaminen en mineralen, goed haalbaar met een gevarieerd voedingspatroon. Benieuwd wat jouw kind dagelijks nodig heeft, kijk dan hier.

Moeilijke eter

Eet je kind helemaal geen groenten of fruit? Dan haal je de aanbevolen hoeveelheid vitaminen en mineralen per dag vanzelfsprekend niet. Lastig, want deze voedingsstoffen zijn voor de groei en ontwikkeling van een kind onmisbaar. Zo is bijvoorbeeld vitamine C belangrijk voor een goede weerstand en zorgt vitamine D voor sterke botten en tanden.

Is het in zo'n geval een optie om naar supplementen te grijpen? Dat kan. Maar nooít zonder overleg met de huisarts. Kinderen die weinig vitaminen en mineralen binnenkrijgen, kunnen inderdaad baat hebben bij supplementen om toch aan die behoefte te voorzien. Maar er moet dan wel daadwerkelijk een tekort zijn. Slechts vermoeden dat je kind te weinig van deze voedingsstoffen binnenkrijgt, is niet genoeg. De huisarts kan precies bekijken aan welke vitaminen en mineralen jouw kind een tekort heeft en aan de hand daarvan een specifieke aanvulling voorschrijven.

Overdosis

Ga niet zelf aan de slag met supplementen, hoe goed je bedoelingen ook zijn. Je kan je kind onbewust een overdosis toedienen, met allerlei bijwerkingen tot gevolg. Vitamines A en D stapelen zich op, waardoor er een te hoge concentratie calcium in het bloed van je kind terechtkomt. Dit kan leiden tot misselijkheid, hoofdpijn, overgeven, dorst en teveel plassen. Ook een teveel van vitamine C kan schadelijk zijn, hoewel het overschot wordt uitgeplast. Meer dan twee gram vitamine C per dag kan namelijk leiden tot darmklachten en diarree.

Alternatieven

Het is heel vervelend wanneer je kind geen fan is van groenten en fruit. Maar vergeet niet: 'lusten' is een kwestie van aanleren. Die lepel blijven voorhouden, soms wel zes of zeven keer, kan de sleutel tot succes zijn. Zo zal je kind de smaak waarschijnlijk vanzelf gaan leren waarderen. Kinderen hebben vaak een afkeer  van bittere groenten en fruit, begin daarom met toegankelijkere (zoete) producten zoals:

Pas deze producten eventueel aan naar de voorkeuren van je kind. Denk aan het combineren van groente en fruit met een smaak die je kind wél lekker vindt. Bijvoorbeeld appelmoes, mosterd, kaas of suiker. Dit is slechts tijdelijk natuurlijk, op den duur zal je kind de 'kale' producten steeds lekkerder gaan vinden.

Ook de tussendoortjes van je kind verantwoord houden? Klik hier voor gezonde én lekkere recepten.

Gerelateerde onderwerpen