Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

© lightwise
In het nieuws

Gezond eten
Gezond fruit: blauwe bessen

Redactie VROUW

D

De blauwe bes is een supergezonde fruitsoort die zeker niet in jouw koelkast mag ontbreken. Dit kleine besje is rijk aan antioxidanten en vitaminen.

Hoewel de blauwe bes vaak wordt verward met de bosbes gaat het hier om twee verschillende bessen. Zo zijn blauwe bessen groter en groeien ze in trossen, terwijl dat bij de bosbes het tegenovergestelde is. Daarnaast bevat de blauwe bes wit vruchtvlees en is het vruchtvlees van de bosbes juist roodkleurig.

Gezond besje

Naast de vele vitaminen waarover de blauwe bes beschikt, is het een rijke bron van antioxidanten. Antioxidanten werken ontstekingsremmend, spelen een belangrijke (afremmende!) rol bij het verouderingsproces en zijn cholesterolverlagend. Bovendien zijn de besjes caloriearm waardoor ze zeer goed passen binnen een dieet.

----
Kun je maar geen genoeg krijgen van de blauwe bes? Neem dan ook meteen een handjevol zoete én gezonde bosbessen vol vitaminen!
----

Blauwe bessen combineren

Een nadeel van de blauwe bes is alleen wel dat de gezonde eigenschappen van het besje verminderen als je het met bepaalde etenswaren combineert. Zo zouden suiker, melk, yoghurt en ijs ervoor zorgen dat de gezonde stoffen verloren gaan. Met name overrijpe bessen hebben veel van hun gezonde stoffen verloren. Als je er echt voordeel van wil hebben, is het dus beter om het besje direct na aankoop puur uit de hand te eten.

Recepten met blauwe bessen

Ben je benieuwd waarmee je blauwe bessen wél goed kunt combineren? Kijk dan even naar de volgende heerlijke recepten:

Kijk op de sectie Gezond eten voor een overzicht van supergezonde producten!

Heb je een heerlijk recept met blauwe bessen dat je met iedereen wil delen? Leuk, wij zijn benieuwd! Deel 'm vooral hieronder!

Gerelateerde onderwerpen