Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

© Subbotina
In het nieuws

Gezond eten
De 22 meest gezonde groentes op een rij

Redactie VROUW

W

Wil je fit en gezond door het leven gaan? Dan mag groente natuurlijk niet ontbreken! Al met tweehonderd gram per dag schiet je weerstand omhoog, blijft je gewicht op peil én kom je stralend voor de dag! Geen idee welke vitaminebommen je uit de groentela moet toveren? VROUW.nl zette 22 gezonde groentes voor je op een rij!

1. Champignons

De champignon bevat bijna geen calorieën, vet en zout en is daarom dé perfecte groente voor als je wilt afvallen. Het barst tevens van de vitaminen en mineralen en wordt vaak gebruikt als vleesvervanger. Niet zo vreemd dus dat deze paddenstoel behoort tot een van de meest geconsumeerde groente van ons land.

Lees alles over de gezonde werking van champignons.

2. Bloemkool

Wokken, koken, bakken: als er iets is waarmee je eindeloos kunt variëren, dan is het de bloemkool wel. Deze tijdloze groente is een must voor in je koelkast, want hij is niet alleen lekker, maar ook erg gezond! Deze koolsoort bevat namelijk niet alleen vezels en vitamine C, maar is ook rijk aan calcium.

Lees alles over de gezonde werking van bloemkool.

3. Pastinaak

Pastinaak is een grote, gelige wortel en wordt vaak beschouwd als een vergeten groente. Qua voedingswaarde is dat volkomen onterecht. Zo is deze wortel ideaal als je een vitamineboost kunt gebruiken. Met de grote hoeveelheid vitamine K en B en de talloze mineralen, is pastinaak hét perfecte hulpmiddel om je weer op en top fit te voelen.

Lees alles over de gezonde werking van pastinaak.

4. Spruitjes

Niet iedereen is een groot fan van spruitjes. Vooral bij kleintjes staat deze groene groente vaak niet op nummer één. Tóch is deze wintergroente het proberen waard. Waarom? Omdat ze een grote hoeveelheid vitaminen en mineralen bevatten. Met slechts één bordje van deze kleine vriendjes zit je al bijna aan de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH).

Lees alles over de gezonde werking van spruitjes.

5. Komkommer

Hoewel sommige mensen beweren dat komkommer niet gezond is, blijkt uit onderzoek dat deze langwerpige groentesoort wel degelijk goed voor je is. Zo bevat komkommer ontzettend veel antioxidanten. Slechts honderd gram van deze groente en je hebt al twintig procent van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid te pakken (ADH). Ideaal toch?

Lees alles over de gezonde werking van komkommer.

6. Courgette

De courgette is een populaire groente in Nederland. Niet zo vreemd, want je kunt dit broertje van de komkommer écht overal voor gebruiken. Bovendien bevat de courgette veel vitaminen en mineralen. Dé perfecte groente om toe te voegen aan je weekmenu, dus!

Lees alles over de gezonde werking van courgette.

7. Sla

 

 Botersla, eikenbladsla, ijsbergsla of rucola: sla is er in alle soorten en maten. Elke slasoort heeft dan ook andere gezondheidsvoordelen. Zo zit rucola bomvol vitamine K, bevat botersla veel vitamine A en krijg je bij het eten van veldsla veel vitamine C binnen. Wél bevatten vrijwel alle slasoorten weinig calorieën en veel nitraat en water. Net als voor alle andere groentesoorten geldt: varieer! Niet alleen lekkerder, maar ook beter voor je lichaam!

Lees alles over de gezonde werking van sla.

8. Pompoen

De meeste mensen associëren de pompoen vrijwel meteen met Halloween. Aangezien deze bolvormige vrucht dan ter decoratie wordt gebruikt. Toch is de pompoen veel meer dan een vrolijke versiering. De vezels, vitaminen, mineralen en bètacaroteen maken deze oranje vrucht tot een topper onder de groentes.

Lees alles over de gezonde werking van pompoen.

9. Paprika

 Ze zien er niet alleen ontzettend mooi en kleurrijk uit op je bord, maar zijn ook nog eens een weldaad voor lichaam en geest. Ja, paprika is een ontzettend gezonde groente! Zo zit deze kleurrijke groente tjokvol vitamine A en C en zijn ook foliumzuur en vezels ruimschoots aanwezig in de paprika.

Lees alles over de gezonde werking van paprika.

10. Boerenkool

Boerenkool is een echte wintergroente die in Nederland meestal wordt gegeten als stamppot. Met vitamine A, B, C, E en K is deze krulgroente een ware vitaminebom die zeker niet mag ontbreken tijdens de wintermaanden. Want naast een oer-Hollandse stamppot leent boerenkool zich ook uitstekend voor chips, soep of een salade!

Lees alles over de gezonde werking van boerenkool.

11. Okra

Orka? Nee, okra! Een groente die iets wegheeft van een bloem die nog niet volledig in bloei staat en absoluut niet mag ontbreken in de keuken van een ieder die gezond wil eten. Deze vruchtgroente zit boordevol vezels, vitaminen en mineralen. Geen wonder dat okra vaak op het menu staat van diëtisten en voedingsdeskundigen.

Lees alles over de gezonde werking van okra.

---
Bekijk ook de 25 meest gezonde stukken fruit!
---

12. Witlof

Witlof is zeer gezond. Zo bevat het veel vitaminen, waaronder A, B en C. Daarnaast is witlof rijk aan foliumzuur, dat een gunstig effect heeft op de darmflora en tevens een gezonde zwangerschap bevordert. Ook een pluspunt: je kunt deze bladgroente in tal van gerechten gebruiken. Handig!

Lees alles over de gezonde werking van witlof.

13. Wortel

Worteltjes zijn met hun oranje schil en felgroene pluim niet alleen een blikvanger, ze zijn ook supergezond. Want zoals iedereen waarschijnlijk wel weet bevatten deze oranje toppers veel bètacaroteen, een stofje dat erg goed is voor onze ogen! Maar ook voor een mooie, stralende huid ben je bij de wortel aan het juiste adres. Mits je er niet te veel nuttigt, want dan kleurt je gelaat oranje ...

Lees alles over de gezonde werking van wortel.

14. Spinazie

Spinazie staat bekend als voer voor krachtpatsers, met Popeye als boegbeeld. Is spinazie eigenlijk wel zo gezond als wordt beweerd? Jazeker! Spinazie is rijk aan vitamines, ijzer, magnesium, zink en omega-3-vetzuren. Daarnaast zijn antioxidanten ruimschoots aanwezig in deze groene blaadjes, waardoor de kans op ziektes aanzienlijk afneemt! Alleen maar voordelen, dus.

Lees alles over de gezonde werking van spinazie.

15. Broccoli

Broccoli is een weldaad voor je lichaam! Deze groene groente bevat namelijk een grote hoeveelheid vitamines, mineralen en antioxidanten. Daarnaast versterkt broccoli het immuunsysteem, verkleint het de kans op de ziekte van Alzheimer én zou het de kans op prostaatkanker kunnen verminderen. En boven dit alles is broccoli ook nog eens heel lekker!

Lees alles over de gezonde werking van broccoli.

16.Tomaten

Nederland is hét land van de tomaten. Op Mexico na zijn we de grootste exporteur van tomaten ter wereld. De tomaat staat dan ook regelmatig bij ons op het menu. Maar wist je ook dat tomaten behalve lekker ook ontzettend goed voor je zijn? Zo bevatten ze naast vitaminen en mineralen ook lycopeen en bètacaroteen.

Lees alles over de gezonde werking van tomaten.

17. Uien

 Vandaag de dag is ui erg populair. De groente ligt het hele jaar in de schappen, kost niet veel, geeft smaak aan gerechten, is lang houdbaar én ook nog eens supergezond. Waarom uien goed zijn voor je lichaam? Ze bevatten veel vezels, vitaminen en mineralen. Daarnaast beschermen deze smaakmakers ons tegen hart- en vaatziekten, bevatten ze weinig calorieën en zijn ook antioxidanten ruimschoots aanwezig.

Lees alles over de gezonde werking van uien.

18. Bietjes

Rode biet is een ongelooflijk gezonde groente, boordevol vitaminen, mineralen en antioxidanten. Waarom je deze rode knol moet toevoegen aan je voorraadkast? Omdat ze de lever ontgiften, het bloed zuiveren én sportprestaties verbeteren!

Lees alles over de gezonde werking van bietjes.

19. Venkel

De witte knol in combinatie met de groene sprieten maakt venkel tot een ware blikvanger in het groenteschap. Deze bolvormige groentesoort smaakt naar anijs en wordt zowel als groente én kruid gebruikt. Daarnaast is venkel erg gezond. Zo helpt het tegen spijsverteringsproblemen, is het goed voor je ogen en heeft het een positieve invloed op zwangere vrouwen.

Lees alles over de gezonde werking van venkel

20. Aubergine

De aubergine behoort, met slechts 18 calorieën per vrucht, tot een van de meest caloriearme groentes die er bestaan. Dus wil je een paar kilo kwijt? Dan is deze paarse vrucht een absolute aanrader! Bovendien bevat de aubergine erg veel vezels, die de spijsvertering op gang helpen! En ook mineralen, kalium, magnesium en vitamine B ontbreken niet aan deze paarsblauwe vrucht!

Lees alles over de gezonde werking van aubergine

21. Asperges

Zeg je lente, dan zeg je asperges! Dit witte goud is razend populair in Nederland én laten wij daar nou helemaal niet van opkijken. De stengels van asperges bevatten vitamine B, E en C. Daarnaast zijn ze vetvrij, laag in calorieën, hebben ze een reinigende werking en stimuleren ze een actieve stofwisseling.

Lees alles over de gezonde werking van asperges

22. Lente-ui

Het zit hem al een beetje in de naam, de lente-ui is dé perfecte gezonde groente voor in een frisse zomerse salade of door een lekkere voorjaarssoep. Deze knapperige groene stengels zijn jonge onvolgroeide bladeren van een ui en worden ook wel bosui of sla-ui genoemd. Ze zijn niet alleen perfect als smaakmaker, maar ook erg gezond. Zo bevatten deze groene stengels veel mineralen als kalium en magnesium, die zorgen voor gezonde botten, spieren en tanden.

Lees alles over de gezonde werking van lente-ui

Wil je meer weten over gezond eten? Bekijk ons volledige dossier dan hier!

Gerelateerde onderwerpen