Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

© lightwise
In het nieuws

Top tien voedingsmiddelen in de strijd tegen kanker

Redactie VROUW

I

Ieder jaar krijgen zo'n 14.000 vrouwen de diagnose borstkanker. Onderzoek van het Wereld Kanker Onderzoek Fonds* toont aan dat we het risico op borstkanker significant kunnen verlagen door gezond te leven. Voeding speelt hierbij een belangrijke rol. De natuur biedt ons vele producten met krachtige kankerwerende eigenschappen zonder schadelijke bijwerkingen.

Risico

Wat velen van ons waarschijnlijk al weten, wordt bevestigd door wetenschappelijke rapporten*: alcohol, roken en consumptie van snelle suikers en slechte vetten verhogen het risico op kanker. Dit komt voornamelijk doordat in al deze producten stofjes zitten die cellen aanvallen en doen veranderen. Sommige van die stofjes beschadigen het DNA in onze cellen waardoor ze in kankercellen kunnen veranderen.

Omdat alles in de natuur yin en yang is, zijn er gelukkig ook veel stofjes die het tegendeel doen en ons juist beschermen tegen deze boosdoeners. Deze beschermers zijn de zogenaamde fytochemische stoffen. Deze houden de cellen niet alleen gezond maar tegelijkertijd de ziekmakende indringers weren.

Top tien kankerwerende producten

Hippocrates zei het ruim 2300 jaar geleden al: "Laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding". Onderstaand een tiental producten waarvan wetenschappelijk bewezen is dat ze preventief kunnen werken tegen kanker. Probeer iedere dag iets uit al deze groepen te eten. Kies het liefst voor de verse variant.

1. Fruit

Frambozen, aardbeien, cranberries (vosbessen) en blauwe bessen. Deze vruchten vormen een belangrijke bron van kankerremmende 'polyfenolen': ellaginezuur, anthocyanidinen en proanthocyanidinen. Cranberries kunnen beter in de gedroogde vorm worden gegeten.

2. Citrusvruchten

Sinaasappel, grapefruit, citroen en mandarijn. Citrusvruchten spelen een essentiële rol bij kankerpreventie, vanwege hun vermogen om niet alleen rechtstreeks in te werken op de kankercellen, maar ook de kankerremmende werking van andere fytochemische stoffen in de voeding te versterken.

3. Koolsoorten

Spruitjes, boerenkool, witte kool, rode kool, savooie kool, broccoli, bloemkool, paksoi, Chinese kool. Het kankerwerend effect van deze koolsoorten komt door de hoge concentraties aan 'glucosinolaten'. Deze stof werkt indirect preventief omdat het andere stoffen met sterke kankerwerende eigenschappen vrijmaakt. Daarvoor is het wel noodzakelijk om de groenten te stomen of kort te koken en goed te kauwen! Langdurig koken vernietigt de 'glucosinolaten'.

4. De Alliumfamilie

Prei, ui, knoflook en bieslook. Ze beschermen tegen de schade die kankerverwekkende stoffen aanrichten en hinderen kankercellen in hun groei. De kankerremmende stoffen komen vrij bij het pletten van de groenten. Vers geplette of uitgeknepen knoflook is verreweg de beste bron en verdient de voorkeur boven supplementen.

---
Een overzicht van alle gezonde producten op een rij?
 Kijk op de pagina Gezond Eten!
---

5. Tomaat

Lycopeen, het stofje dat tomaten hun rode kleur geeft, is het belangrijkste bestanddeel dat zorgt voor de kankerremmende werking van deze vrucht. Deze wordt pas optimaal na verwarming van de  tomaten in combinatie met een beetje vet zoals bijvoorbeeld saus gemaakt van verse tomaten en olijfolie.

6. Kurkuma

Kurkuma of geelwortel is familie van de gemberplant en bevat curcumine. Curcumine werkt kankerremmend. De werking van curcumine wordt versterkt door zwarte peper. Elke dag een theelepel kurkuma door de soep, smoothie of rijst is een snelle en makkelijke manier om zoveel mogelijk kurkuma te eten.

7. Omega 3 vetzuren

Vette vis zoals sardines, makreel, haring en zalm. Maar ook biologische verse walnoten en walnotenolie, lijnzaad en lijnzaadolie en chiazaad. De olieën koudgeperst en in donkere fles. Gezonde vetten hebben vanwege hun anti-inflammatoire eigenschappen een positieve invloed op veel lichaamsprocessen zoals hart- en vaataandoeningen, huidproblemen, hormonale disbalans en immuunaandoeningen. Onderzoeker Barbara van der Meij (VUmc) ontdekte dat omega-3-vetzuren uit visolie een positief effect hebben op het gewicht, spiermassa en kwaliteit van leven bij patiënten met longkanker.

8. Soja

Miso, tempeh en tofu (biologisch). De kankerremmende stoffen in soja, de isoflavonen, hebben een chemische structuur die lijkt op die van de geslachtshormonen en verkleinen daardoor de kans op ontwikkeling van hormoongerelateerde kanker. In het bijzonder de isoflavoon 'genisteïne' heeft het vermogen de reactie van de hormonen af te zwakken, zodat hun stimulerende werking op de celgroei van de betrokken weefsels teniet wordt gedaan. De kankerremmende effecten van soja zitten vooral in producten gemaakt van gefermenteerde sojabonen.

9. Groene thee

Groene thee bevat diverse catechinen (flavonolen), waaronder EGCG, 'epigallocathechinegallaat', de stof met de grootste kankerremmende eigenschappen. Groene thee soorten uit Japan bevatten de hoogste gehalten aan EGCG. Om zo veel mogelijk baat te hebben van de kankerwerende stoffen dien je verse thee van losse bladeren te maken. Laat acht tot tien minuten trekken, zodat de stoffen goed aan het theewater worden afgestaan. Drink drie kopjes vers gezette thee, verspreid over de dag.

10. Druiven

Resveratrol en quercitine zijn stofjes met krachtige stimulatoren van specifieke eiwitten (sirtuïnes) die de levensduur van de cellen kunnen verlengen. Gezonde sterke cellen zijn beter beschermd tegen vrije radicalen die de cellen beschadigen.

Hoeveel van deze producten eten jullie momenteel al? Zijn jullie van plan meer van deze producten te eten of houden jullie het bij jullie standaard voedingspatroon?

Bron: Eten tegen kanker - Dr. Richard Beliveau en Dr. Denis Gingras
ISBN 978 90 215 8185 9

*Wereld Kanker Onderzoek Fonds

Tekst: Rolien Scheepbouwer

Gerelateerde onderwerpen