Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

In het nieuws

Het stappenplan om jouw afslankdoel
voor 2017 wel te halen

Afslankcoach

Mieke Kosters

K

Kerst en oud en nieuw hebben we weer gehad. Dagen gevuld met uitgebreid eten, hapjes, alcohol en snoepen. En ach, het is de tijd van het jaar! Het is ook leuk, eten is lekker en gezellig. Maar nu is het januari. Nu moeten we die extra december kilo’s (en meer) natuurlijk weer kwijt. Afvallen is ieder jaar opnieuw het populairste goede voornemen van Nederlanders.

Helaas stopt zo’n 80% van de afvallers na twee à drie weken alweer met de poging. En dat is zo jammer. Want je wilt het echt graag: dat afvallen. Daarom voor jou een stappenplan om ervoor te zorgen dat jij in 2017 je voornemen waarmaakt. Jij bereikt je doelen zonder dieet. Maar let op: Je moet er wel even voor gaan zitten en de opdrachten doen….​

Stap 1: Stop met dromen, wees concreet


Uit onderzoek blijkt dat één van de redenen waarom mensen zich slecht houden aan hun voornemens, is dat ze niet precies weten wat ze moeten doen om hun doelen te halen. Willen zonder doen is dromen! 

Houd het daarom dit jaar niet bij dromen over hoe gezond en slank je gaat leven, maar maak een concreet plan.

Tijdspad

Heb je je voorgenomen om 10 kilo af te vallen? Dan bepaal je als eerste een reëel tijdpad hiervoor. Uit onderzoek blijkt dat 0,5 kilo per week afvallen het meest effectief en houdbaar is. Omdat je daarvoor niet je hele patroon hoeft om te gooien. Zo voorkom je alles of niets dieet-gedrag. Je gaat met kleine stappen consequent richting doel.

Quickwins

Maar, wat zijn die kleine stappen in de praktijk? Hoe ziet je eetpatroon eruit op normale dagen? Welke producten skip je? Of vervang je door magerder alternatieven? Welke porties pas je aan. Je kunt alles eten wat je wilt, alleen niet alles nu. Je gaat van en/en naar of/of. Jij kiest zelf wat je eet. Maak een eetplan!

Bereid je voor op bijzondere situaties

Denk vervolgens na over je eetgedrag in bijzondere situaties. Je hebt in januari bijvoorbeeld 3 verjaardagen, 4 nieuwjaarsborrels, lunch met vriendinnen, een congres voor je werk, etentje met je partner, etc. Hoe pak je dit aan? Wat eet en drink je dan?

Extra hulpmiddelen:

  • Je ideale kcal uitrekenen via site Miekekosters.nl
  • Een app gebruiken om je eetpatroon bij te houden (bijv. fatsecret, eetmeter)
  • Je eten een cijfer geven: je eet alleen achten negens en tienen, de rest leg je weg!
  • Kratjeslank.nl
  • Mieke’s nieuwste boek: In 2-0 minuten Van XL naar S

Stap 2: Bewust worden van je echte behoeftes

Blijvend afvallen draait om het doorbreken van patronen. Hoe ga je om met hevige trek. Het gevoel dat je iets MOET eten, nu! Ben jij iemand die ondanks een afslankpoging toch ‘zomaar’ een hele chocoladereep eet. Besef dan, dat er altijd meer achter aanhoudende eetdrang zit. Dat is niet alleen zoetige trek. Misschien verwar je dorst en honger met elkaar? Misschien ben je moe? Misschien zie je op tegen een nieuwe week werken, een gesprek, de kou. Misschien ben je boos over een opmerking of een situatie. Pas als je weet wat er achter je eetdrang zit, kun je het beheersen, anders beheerst de eetdrang jou. Als honger niet je probleem is, is eten nooit de oplossing.

Het is dus zaak om in je eetdrang te duiken als je die ervaart. Er niet aan toegeven, maar achterhalen wat je echte behoefte is op zo’n moment.

Extra hulpmiddelen:

  1. Ademhalingsoefeningen
  2. Pen en papier pakken en alles opschrijven wat er in je hoofd zit
  3. Emo-meter oefening

Stap 3: En actie!


En dan heb je het inzicht van stap 2: je weet wat er achter je eetdrang zit, maar als je er geen verantwoordelijkheid voor neemt, schiet je daar niets mee op. Alleen acties leiden ten slotte tot resultaat.
Je zult dus ook iets met je bewustwording moeten doen. Patronen doorbreken! Ben je moe? Ga slapen. Ben je boos? Sla in een kussen of ga de confrontatie aan. Ben je verdrietig? Huil! Eet je om anderen te pleasen? Leer beleefd nee zeggen. Moet altijd alles op: besef dat je geen kliko bent.

Kiezen voor wie je wilt zijn, afvallen door patronen te doorbreken, betekent dingen doen, die je eerder niet deed. Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg.

En dus ga je nu, soms met angst onder de arm, door richting doel. Dat kun je! Zoek je moed. Je eigen (eet)gedrag kies je zelf. Stoppen met overeten om je angst en gevoelens te dempen, maar echte oplossingen zoeken, is de enige manier om voorgoed van overeten af te komen.

Extra hulpmiddelen:

  1. OBA oefening
  2. Actielijst maken
  3. Hulp vragen aan mensen in je omgeving
  4. Coaching

Stap 4: Voorbereid zijn op tegenslagen


En dan heb je het toch gedaan en is de hele reep in één keer op en heb je veel te veel hapjes genomen tijdens de borrel. Wat nu? Plan in de prullenbak? NEE!

Als je jezelf te veel veroordeelt na zo’n tegenslag, verlies je de moed. Ben je erna te streng voor jezelf: vanaf nu eet ik alleen nog maar rauwkost en ren ik 30 km extra, dan houd je het waarschijnlijk niet vol! Maar: Als je altijd te mild bent voor jezelf (ah, kan gebeuren, maakt niet uit) loop je het gevaar dat je motivatie verwatert.

Dus: zoek een balans. Opstaan na een tegenslag betekent de balans vinden tussen mild zijn voor jezelf en daadkracht. Bereid je voor! Het gaat je namelijk sowieso gebeuren dat je toch te veel eet. Bedenk nu alvast hoe jij dan precies reageert. Welk gedrag helpt je echt verder op zo'n moment?

Met gezond gewicht meer genieten

Bottom-line is dat je zelf de regie pakt over je eetgedrag. Niemand dwingt je een zak drop leeg te eten. Blijvend afvallen betekent stoppen met overeten en zelf de baas te worden. Je eetgedrag overkomt je niet. Jij bepaalt: wel het allerlekkerst, niet meer al het lekkerst. Dat is pas echt genieten!

Ik wens iedereen een regievol, gezond en stralend 2017!

Mieke Kosters

Mieke’s nieuwste boek: In 20 minuten Van XL naar S is net uitgekomen. Het boek bevat meer dan 200 lekkere recepten om mee af te vallen. Ze staan binnen 20 minuten op tafel. Wil je Van XL naar S maaltijden thuisbezorgd krijgen? Dat kan sinds deze week ook