Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Fruitschaal
In het nieuws

Snoep verstandig
eet een... citroen

Lisette de Ronde

D

Denk je goed bezig te zijn met fruit en noten, blijkt het toch flink tegen te vallen...

De repen van Nakd - wat staat voor 'naakt' en 'dus' ongecompliceerd en gezond - blijken niet zo gezond als gedacht, meldt de Volkskrant: "Het is gewoon snoep met wat meer vitamines en vezels dan gewone tussendoortjes." De repen zitten vol dadels en noten, maar dat maakt geen verschil.

Natuurlijke suiker of suiker uit een potje is voor je lichaam hetzelfde: suiker is suiker. En daarvan eten we teveel: volgens het Diabetes Fonds krijgen we anderhalf tot twee keer te veel suiker binnen. Gemiddeld 7400 klontjes per jaar!  Maar niet alleen de fruit,- en notenrepen zijn verraderlijk. Er zijn veel meer producten die gezond lijken, maar een suikerbom zijn. Wij zetten vijf producten op een rij die je beter in het schap kunt laten liggen.

1. Vruchtensap

Klinkt gezond, maar in een glas sinaasappelsap of multivitamine zitten zo 7 klontjes suiker.

2. Ontbijtkoek

Terwijl je de ochtend lekker gezond denkt te beginnen kun je dit toch echt beter laten staan.

3. Sauzen en dressings

Een gezonde salade met dressing. Mooi niet! In bijna alle kant-en-klare sauzen en dressings zitten verborgen suikers. Reden genoeg om zelf je pastasaus te maken van tomaten of een dressing met olijfolie.

4. Vruchtenyoghurt

Met zuivel is op zich niks mis, maar aan vruchtenyoghurt wordt vaak heel veel suiker toegevoegd. En beter alternatief? Griekse yoghurt of naturel kwark. 

5. Chips

We horen jullie denken: 'Chips is toch niet zoet?' Dat klopt, maar toch zit er suiker in! Wel zin in iets knapperigs, maar suiker vermijden? Maak dan zelf chips van bijvoorbeeld aardappel, pastinaak of wortel. Geen zin om te bakken? Kies dan voor naturelchips, deze bevat minder suiker! 

Snoep gezond?

Nu niks meer durven eten uit angst teveel suiker binnen te krijgen is nergens voor nodig, want bepaald voedsel is ook heel belangrijk. Zo zit er ook suiker in fruit, maar zijn de vitamines die erin zitten essentieel. Houd je je graag aan '2 ons groenten en 2 stuks fruit' per dag? Kies dan voor een... citroen. Die bezit namelijk minder dan 1% suiker. Of ga voor aardbeien. De dadel kan je beter laten staan, die bevat maar liefst 60% suiker. 

Tot slot een tip om te zorgen dat je er niet meer intrapt: suiker heeft meer dan vijftig namen. Prijkt er bijvoorbeeld glucosa, galactose, honing, glucosestroop, fructose of lactose op het etiket? Dan zit er suiker in en kan je het beter aan je voorbij laten gaan! 

En, wat vind jij? Laat je horen!