Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

In het nieuws

We liggen elke dag
aan een suikerinfuus

journaliste

Daphne van Rossum

H

Het Diabetes Fonds luidde deze week de noodklok. Per dag krijgen we 30 suikerklontjes binnen, het dubbele van wat verantwoord is. Kinderen eten en drinken jaarlijks zelfs hun eigen lichaamsgewicht aan suiker.

Die enorme suikerinname baart ook voedingsdeskundige Annemarie Reuzenaar zorgen: “Als we echt willen minderen, moeten we veel meer op etiketten kijken. De ingrediënten zijn altijd aangegeven. Waar het meest van in zit, staat aan het begin. Als er suiker in zit, zie je dat niet altijd direct. Soms staat er iets als ‘voedingswaarde koolhydraten waarvan suikers’. Als ergens een kwart suiker in zit, dan is het te veel, dan zou ik het laten staan.”

“Als je echt op wil letten, zou ik alle gezoete yoghurtproducten laten staan. Ook in frisdrank zit veel suiker. Verder adviseer ik de 90/10-regel. Als je voor 90% gezond eet, mag je af en toe best wat snoepen (10%); een patatje of een keer een snoepje.”

Maak snoepen weer speciaal

“De maatschappij is ook veranderd. Vroeger kreeg je in het weekeinde weleens wat te snoepen, een bakje chips of zo. Nu is het elke dag. Ik zou zeggen: eet doordeweeks niets extra's, maar bewaar het voor het weekeinde. Dan wordt het weer speciaal, een uitzondering. En dan nog is het de kunst niet het hele pak koek in een keer leeg te eten.”

Verborgen suiker in diepvriespizza

“De suiker die je via je dagelijkse kopje koffie of thee binnenkrijgt, vormt maar 15% van de dagelijkse inname. 85% betreft de zogenaamde ‘verborgen’ suikers, die in je bakje ontbijtgranen en je dagelijkse brood zitten. En ook als je ketchup, chips en diepvriespizza eet krijg je ongemerkt suiker binnen.”

Baby al gewend aan suiker

“Het schokkende is dat het gewoon is. We zijn er van jongs af aan aan gewend. Suiker zit al in babyvoeding. Het mooiste zou dan ook zijn om kinderen meteen te laten wennen aan weinig suiker door ze bijvoorbeeld water en thee te laten drinken en geen frisdrank. Om ze te leren fruit te eten, zodat als ze trek krijgen een appel pakken en niet een koek. Sowieso is een appel beter dan een koek.”