Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

In het nieuws

‘Zara, ik voel me met mijn curves
totaal niet aangesproken’

journaliste

Daphne van Rossum

I

Ik ben op zoek in de uitverkoop naar een leuke feestjurk, omdat mijn vriend binnenkort een groot feest geeft voor zijn verjaardag, en doe een rondje Zara online. Na tig pagina’s haak ik af. Ik wil andere vrouwen niet bodyshamen, maar het valt me op dat de modellen zonder uitzondering piepjong en flinterdun zijn. In dat beeld herken mezelf als vrouw van 51 met maat 38/40 en curves totaal niet.

Ik kan me helemaal niet voorstellen hoe dergelijke kleren bij mezelf zouden staan, als ik het zo zie. Wellicht ben ik niet de doelgroep, maar ik kijk toch echt bij de damescollectie.

Je doel voorbij 

Uiteindelijk koop ik een jas voor mijn dochter in de uitverkoop en log ik uit met de gedachte dat ik waarschijnlijk meer geld had gespendeerd als ik kleding had gezien op modellen die beter in mijn eigen referentiekader hadden gepast. Zo schiet je als retailer toch je doel voorbij?

Ik waag er de volgende post aan op Facebook: ‘Was bij #zara op zoek naar een leuke jurk, maar kan me totaal niet identificeren met het beeld dat ze neerzetten. Het staat vast leuk als je 30 kilo weegt en 16 bent. Of hoe zeg je dat zonder te #bodyshamen’. 

Ik voeg een aantal screenshots toe van plaatjes waar ik me aan erger - en kan op veel bijval rekenen.

Vel over been

Sarah zegt: “Niet meer van deze tijd, zo’n eenzijdig beeld in lichaamstypes. Spanje was bij mijn weten het eerste land dat modellen onder een bepaalde BMI niet meer toestond op de catwalk.” Heidi schrijft: “De meeste meisjes van 16 zien er ook niet zo uit... eng dat ze dit als voorbeeld de wereld in sturen.”

Giada: “Onze kinderen zien dit ook als normaal door zulke campagnes. Vel over been, moest verboden worden. Laten ze eens echte vrouwen neerzetten.” Stephanie: “Zara zou zich meer bewust moeten zijn van het feit dat zij talloze jonge vrouwen (kids) ‘inspireren’.” Elske: “Er zijn natuurlijk ook magere of dunne echte vrouwen, maar laat ze dan in ALLE maten en verschillen ook stralen en zijn.” 

Gedeeld

De post wordt ook gedeeld in mijn vriendengroep, dus kennelijk leeft het onderwerp. Vorig jaar schrok schrijfster Saskia Noort zich al een hoedje van de stortvloed aan ‘killerbody’s’, toen ze op de Zara-site op zoek was naar een bikini.

De ‘Love your curves’-campagne van het kledingmerk liet in maart vorig jaar alles zien behalve rondingen, viel vele kritische social media gebruikers op. Maar goed, je moet ook weer ver blijven van skinny-shamen, want de modellen met twee eetstokjes vergelijken, gaat dan natuurlijk ook weer te ver.

Hoofdkantoor

Ik bel met het hoofdkantoor van Zara, maar word verwezen naar hun hoofdkantoor in Spanje. Daar blijkt het heel lastig te zijn om iemand aan de lijn te krijgen die iets kan zeggen over diversiteit.

We hopen maar dat het overwaait en dat er straks in het voorjaar een artdirector komt die wat meer brood ziet in curvy modellen. Overigens vind ik WE en Zalando ook een vrij eenzijdig beeld geven (jong, dun) en Bershka ook. Maar van die laatste begrijp ik dat ik totaal de doelgroep niet ben. Dat is meer het terrein van mijn dochter.

Beeld Asos

Plus size

Gelukkig kan ik nog terecht bij de H&M, waar de plus size-modellen op de site tussen de gewone modellen staan (geeft toch al weer een ander beeld) en bij Asos, waar je zeker voor elk lichaamstype terecht kunt. Ook bij Vanilia ontwaar ik tot mijn grote vreugde een vrouw van mijn leeftijd, of zelfs iets ouder, zomaar tussen de jonkies (het kan dus toch) en hebben ze mooie jurken, zie ik.

Beeld: Vanilia

Uiteindelijk vind ik toch nog een mooie feestjurk naar mijn smaak bij de Wehkamp, die verschillende leeftijden en maten door elkaar laat zien. Lijkt me ook niet meer dan normaal in een land waar maat 42 gemiddeld is.