Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Zó zit je snel weer in gezond eetrtime
Foto: Cultura Images|Hollandse Hoogte
In het nieuws

Zó zit je al snel weer in een
gezond eetritme

journaliste

Daphne van Rossum

D

De eerste weken na de vakantie is het voor sommige gezinnen weer even zoeken naar een balans aan de eettafel. De buffetten in het hotel en de ijsjes tussendoor maken weer plaats voor een gezond regime. Hoe laat je de overgang van het vakantieritme naar het schooltempo zo goed mogelijk verlopen? Michelle van Roost en Manon van Eijsden schreven het boek Wegwijs in de voedingsjungle – Gewoon gezonde voeding voor kinderen van 0 tot 9. Ze geven tips hoe je het gezond eten weer snel en makkelijk op kunt pakken.

Manon van Eijsden is voedingskundige en Michelle van Roost is levensmiddelentechnoloog en gewichtsconsulent kind & gezin. Hun visie over weer in het gareel komen is even simpel als doeltreffend.

Manon: “Een gezond eetritme bestaat uit drie dagelijkse maaltijden en twee keer iets tussendoor. Je moet dit dagritme terugvinden na de vakantie, waarin je misschien wat later ontbeet en vaker wat lekkers bij de koffie nam. Wellicht schoot de lunch erbij in.”

Michelle: “In de vakantie eet je vaker wat lekkers. Er is meer zoete verleiding. Op vakantie lonken bij het ontbijtbuffet al een croissant, een pannenkoek of een donut.”

Gezond ontbijt

Michelle: “Ik heb twee dochters van zeven en acht jaar en een zoon van tien, we zijn echt weer bezig om ons eetritme terug te pakken. Dat wil zeggen: een gezond ontbijt, het tienuurtje, de lunch, het vieruurtje en de warme maaltijd.

Dat vieruurtje is bij ons ook het snoepmoment en kan bestaan uit bijvoorbeeld een chocokoekje in combinatie met een stuk fruit. Als je zorgt dat je tijdens de hoofdmaaltijden vooral gezonde basisvoedingsmiddelen aanbiedt, zoals volkoren graanproducten, zuivel, fruit en groente, dan heb je al snel weer een goede basis te pakken.”

Vieruurtje

Manon: “Het vieruurtje kan ook een cracker zijn met een favoriet beleg, bijvoorbeeld pindakaas. Wissel het af. Van alleen een cracker worden de meeste kinderen niet blij, maar het is wel weer een feestje als er plakjes banaan op liggen met wat chocoladehagelslag als topping.”

Snoepmoment

Michelle: “Een snoepmoment mag ook best een klein reepje zijn, echt iets lekkers. Als je van snoepen een verboden vrucht maakt, dan wordt het nóg interessanter. Als ze het niet krijgen, gaan ze het wel halen bij een vriendje of vriendinnetje als ze daar spelen.”

Overeten

Manon: “Als je ze snoepen onthoudt, krijg je eerder de kans op overeten dan wanneer ze wel de kans krijgen. Als een klein snoepje in de middag gewoon is, dan hoort het erbij. Zo ontstaat er eerder een normale verhouding tot snoepen. Het gaat erom dat je er niet te veel van eet en niet te vaak, maar je mag best genieten van iets lekkers.”

Fruit

Michelle: “Kijk of je kind alles binnenkrijgt. Als je de dag begint met iets van fruit, kun je als tienuurtje beter iets met granen of zuivel meegeven. Het gaat om het totaal op een dag. Als je van alles wat binnenkrijgt is het eigenlijk al snel prima.”

Basisproduct

Manon: “Het is wel goed om te kijken welke producten je koopt. Veel producten lijken heel gezond met al die veelbelovende kreten, maar als je de etiketten leest valt het toch nog tegen.

Koop daarom liever het basisproduct, dus gewone yoghurt of kwark zonder smaakje, en voeg er zelf vruchten aan toe. Basismuesli heeft nog altijd veel minder suiker dan krokante muesli. Er zitten misschien nog wel rozijntjes in, maar vijftien tot twintig gram rozijnen in een portie is wel prima.”

Broodtrommel

Michelle: “Voor de broodtrommel hebben we ook nog wel een paar tips. Varieer in broodbeleg. Dus als de ochtend zoet was, beleg dan de lunch met hartig. Maar ook hier gaan het om variatie. Hartig kan ook te zout zijn en te veel verzadigde vetten hebben. Zorg voor de balans, ook in de trommel.”

Basis leggen

Manon: “In ons boek richten we ons op kinderen tussen de nul en negen jaar. Op deze leeftijd wordt de basis gelegd. Als je het als ouder lukt die basis te leggen, dan kun je er gerust op zijn dat ze buitenshuis weten wat wel en niet goed voor ze is.”

Planning is alles

Michelle: “In ons boek gaan we ook in op het gemak van een planning. Het kan heel makkelijk zijn om een dag of drie, vier vooruit te plannen. Dan heb je iets achter de hand voor die drukke avonden en je kunt ook makkelijker variëren. Bijvoorbeeld tussen vlees, vis en vega, maar ook met aardappelen, rijst en groenten.

Snackgroenten in huis hebben is ideaal voor als je wat later bent met koken en de kinderen al trek hebben. Of draai het toetje en de maaltijd eens om, dus een bakje yoghurt voor het eten. Dan hoeven ze niet te wachten tot jij klaar bent met eten maken.”

Hoeft niet perfect

Manon: “Alles valt en staat met een goede planning. Als je om zes uur weg moet, zorg dan dat je om vijf uur kookt. Het hoeft heus niet altijd perfect. Het kan ook echt wel eens een ei zijn met een snee volkorenbrood erbij en wat snackgroenten. Kijk wat bij je past, je hoeft heus niet altijd een uur in de keuken te staan om toch een gezonde en gevarieerde maaltijd op tafel te zetten.”