Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Vrouw wandelt in herfstbos
In het nieuws

Niet wéér
die herfstdip!

VROUW hoofdredacteur

Marieke 't Hart

H

Het is herfst. De kinderen zijn weer naar school, op het werk is het druk, de dagen worden weer korter, het regent en waait vaker en de temperatuur daalt gestaag. Veel mensen worden daar een beetje somber door. Hoofdredacteur Marieke 't Hart is er één van. 

Er zijn mensen die de afgelopen zomer niet hebben genoten. Die hitte, de felle zon, dat zweterige weer… Die mensen zijn blij dat ze eindelijk weer gezellig binnen kunnen zitten, lekker voor de tv met een kaarsje aan en een kop thee of glas wijn. Dat zijn dezelfde mensen die de zomertijd willen afschaffen omdat hun biologische klok in de war raakt van dat ene uur tijdsverschil. Tot die groep behoor ik dus niet.

Depressie

Ik heb genoten van het feit dat ik elke dag zonder jas naar buiten kon en ’s avonds tot heel laat in de tuin of op een terras kon zitten. Ik zie er tegenop dat de klok straks weer een uur achteruit gaat. En ik ben niet de enige. Mijn vader zegt elk jaar op 22 juni dat het vanaf dan weer vroeger donker wordt. Zou ik het van hem hebben? Ik bel onze huispsycholoog Jeffrey Wijnberg voor advies. Hij vertelt dat honderdduizenden Nederlanders last hebben van een ‘herfstdip’ en dat dit vooral vrouwen treft. “Bij sommige mensen is het zelfs zó erg dat je echt kunt spreken van een depressie. 

Lichttherapie 

Wetenschappers vermoeden dat de klachten worden veroorzaakt door een gebrek aan licht, waardoor de biologische klok wordt ontregeld. Hierdoor kan het lichaam extra melatonine gaan produceren, met als gevolg dat je je de hele dag moe en
lusteloos voelt. Waarschijnlijk hebben ook je hormonen er iets mee te maken. En erfelijkheid, gezien het feit dat je vader er ook last van heeft.”En wat is er aan te doen? “Gezond leven, veel bewegen en vaak naar buiten, zodat je geen tekort aan daglicht krijgt,” zegt Jeffrey. Een zonvakantie is ook een optie, maar dan minimaal een week, anders raakt je lichaam helemaal ontregeld. Zeker als er ook nog een jetlag bij komt. In ernstige gevallen kun je bij de huisarts om een verwijzing naar een polikliniek gespecialiseerd in winterdepressies vragen. Die helpen mensen, met behulp van lichttherapie, van hun klachten af. Maar de eenvoudige ‘herfstdip’ komen de meeste mensen met wat slimme trucjes goed door.” 

Truc 1: Ga naar buiten

Hoe minder zonlicht, hoe groter de kans op een herfstdip. De kans dat mensen in de wintermaanden in Noorwegen depressief worden, is acht keer zo groot als in Spanje. De beste manier om zo’n dip te voorkomen
is dus om te proberen zoveel mogelijk overdag naar buiten te gaan. Probeer minstens een uur per dag in de buitenlucht te wandelen of te fietsen. Liefst in de ochtend, want dan is de zon het sterkst. Het is sowieso bewezen dat beweging helpt tegen alle vormen van neerslachtigheid. Nog vakantiedagen over? Boek dan een reisje naar de zon of wintersport. Want waarom zou je – als je geen schoolgaande kinderen hebt of in het onderwijs werkt – per se in de zomer met vakantie moeten? 

En, werkt het? 
Ik heb mijn ‘grote vakantie’ dit jaar in november geboekt. Iets om naar uit te kijken helpt al! Bijkomend voordeel: vliegtickets en hotelkamers zijn veel goedkoper dan in augustus. En je komt nog eens ergens anders dan op een overvolle camping tussen alleen maar Nederlanders.

Truc 2: Slik extra vitamine D

In de winter is er een grotere kans op een vitamine D-tekort, wat de kans op botontkalking verhoogt en het immuunsysteem verslechtert. Daardoor is er meer kans op kwaaltjes, zoals griep en verkoudheid. Vrouwen boven de 50 wordt overigens het hele jaar door aangeraden elke dag een vitamine D-supplement van 10 milligram te slikken. 

En, werkt het? 
Ik heb vorig jaar de hele winter vitamine D geslikt en ik ben geen enkele dag grieperig geweest, zelfs niet toen de hele redactie om me heen aan het snotteren was. Dus ik denk dat het me wel heeft geholpen.

Truc 3: Kies voor de juiste voeding 

Als je je moe en lusteloos voelt, heb je wellicht de neiging om jezelf vol te stoppen met vet- en suikerrijk voedsel zoals chocola, pepernoten en koekjes. De aanmaak van melatonine zorgt ervoor dat er minder serotine in de hersenen wordt aangemaakt. De hoeveelheid serotine zou verantwoordelijk zijn voor een behoefte van energie- en suikerrijk voedsel. Maar ja, daar word je juist weer sloom en lusteloos van. Kies dus liever voor warm, troost- en vitaminerijk voedsel met veel seizoensgroenten, zoals soepen, stamppotten, ovenschotels en maaltijden met een beetje pit. 

En, werkt het?
Netflix kijken wordt nog fijner met een zak M&M’s naast me (nu ook met caramel…). Maar of ik daar nu écht gelukkiger van wordt? Op de lange termijn niet, want eerlijk is eerlijk: hoe minder suiker ik eet, hoe fitter ik me voel.

Truc 4: Zorg voor afleiding 

De herfst- en wintermaanden zijn vaak de drukste maanden van het jaar. Dat zorgt voor stress. Als je niet helemaal lekker in je vel zit en bovendien niet goed slaapt, kun je daar nog somberder van worden. Deze periode is dus niet de beste tijd om allerlei strenge eisen aan jezelf te stellen, zoals kilo’s afvallen, een moeilijke opleiding doen of aan een flinke verbouwing te beginnen. Daarentegen is elke avond op de bank hangen ook weer niet bevorderlijk voor een herfstdip. Ga liever iets leuks doen, zoals eindelijk die cursus salsadansen of Spaans. Dan moet je die deur wel uit... 

En, werkt het?
Ik koop tegenwoordig elk jaar in de winter een Pathé Unlimited Card. De rest van mijn gezin heeft ’m ook. Ik zit dus minimaal eens per week in de bioscoop, zie heel veel films en het is ook nog eens super-gezellig.

Wat is lichttherapie 

Als de klachten zo erg zijn dat ze uw sociale leven en werk beïnvloeden is het handig om contact op te nemen met de huisarts. Die kan u doorverwijzen naar de polikliniek Winterdepressie van het dichtstbijzijnde ziekenhuis. Tijdens een intakegesprek met een psycholoog kan hij of zij kijken of er inderdaad sprake is van een winterdepressie of dat er iets anders aan de hand is. Voor de therapie moet u een week lang elke dag voor drie kwartier voor een lichtbak zitten die helder wit licht geeft. Bij de meeste mensen geeft de lichttherapie verbetering van de klachten. Bij een milde vorm van een herfstdepressie kunt u ook een lichtlamp voor thuis kopen. Onder de zonnebank gaan, helpt overigens niet, want die geeft alleen ultraviolet licht af en dat is niet afdoende tegen de dip. 

Praat mee

Vind jij het ook zo erg dat de herfst is begonnen? Of geniet jij juist van de typische herfstgeur, gevallen blaadjes en prachtige kleuren? Praat mee!

En, wat vind jij? Laat je horen!