Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

In het dorpje Pioppi wordt iedereen heel oud en leeft gezond, daarop werd het Pioppi dieet gebaseerd.
Foto: Zuma Press
In het nieuws

Het Pioppi-dieet,
gezond of niet?

journaliste

Daphne van Rossum

S

Stel je wil nog een paar kilootjes afvallen voor de feestdagen. Je hebt het boek van het nu zo populaire Pioppi-dieet in handen. De bedenkers beweren dat mensen met dit leefstijlplan in 21 dagen afvallen en onder andere het risico op diabetes type 2 (suikerziekte) en hart- en vaatziekten kunnen verkleinen. Is het een goed idee om daar mee te beginnen of niet?

In het Italiaanse dorpje Pioppi leven mensen lang en gezond. Er is geen sportschool of supermarkt. Op deze levensstijl is het ‘lifestyleplan’ Pioppi gebaseerd door cardioloog Aseem Malhotra, een anti-suikerstrijder en obesitasdeskundige in Engeland. 

Schijf van Vijf

Het Voedingscentrum is kritisch op dit dieet, omdat het te weinig voedingsvezels en vitamine-B zou bevatten en teveel verzadigd vet, vlees en eieren. "Het Pioppi-dieet is een 'laag koolhydraat hoog vet dieet' met elementen van een Mediterraan voedingspatroon. Sommige aanbevelingen in het Pioppi-dieet komen overeen met de Schijf van Vijf, bijvoorbeeld het kiezen voor olijfolie, groenten, fruit en ongezouten noten.

Maar er zijn ook producten die in het Pioppi-dieet worden geadviseerd, of juist afgeraden, die niet overeenkomen met de Schijf van Vijf. Zo loop je door het vermijden van graanproducten een grotere kans op tekorten aan bepaalde voedingsstoffen, zoals B-vitamines en voedingsvezels.

Je mist ook de gezondheidswinst die aan volkoren graanproducten wordt toegeschreven. Het gebruik van sommige producten in het Pioppi-dieet wordt in verband gebracht met een hoger risico op hart- en vaatzieken."

Overschat

Toch zijn er diëtisten die daar anders over denken. Harriët Verkoelen bijvoorbeeld is voorstander van een dieet met weinig koolhydraten: "In deze maatschappij worden koolhydraten overschat qua gezondheid. Technisch gezien heb je ze niet nodig en zou je dus prima 21 dagen dit dieet kunnen volgen.

Ook als je sport of zwaar werk verricht. Het lichaam heeft een beetje glucose nodig, maar kan dat zelf aanmaken. Ik vind dan ook dat er in de huidige adviezen van Het Voedingscentrum een te grote nadruk wordt gelegd op koolhydraten.

Buikvet

In dat opzicht kun je echt toe met veel minder - onder de 50 gram en niet de hele dag door - en zelfs ook zonder, omdat groenten - in tegenstelling tot granen - veel oplosbare vezels bevatten en dus makkelijker zijn te verteren. Zelfs in de groei of voor je spieren heb je niet die mate van koolhydraten nodig die wordt geadviseerd.

Koolhydraten houden vocht vast en worden omgezet in buikvet. Met minder koolhydraten heb je dus minder buikvet. En dat is weer goed voor de stofwisseling, de bloeddruk gaat omlaag en je cholesterol verbetert. Ook gaan ontstekingsreacties omlaag.

Begeleider

Heb je diabetes dan heb je minder medicijnen nodig. Toch zou ik dit dieet, vooral in het geval van verhoogd cholesterol of diabetes, nooit zonder begeleiding doen. Je begeleider weet dan in hoeverre je de medicatie kunt afbouwen.

Als je het puur voor het afvallen doet is het niet zo dat je na 21 dagen 20 kilo bent afgevallen. Als je na die periode weer langzaam koolhydraten gaat eten, zul je merken dat je langzaam weer aankomt. Dan zul je opnieuw moeten minderen met je koolhydraten.

Roomboter

Over de gehele linie lijkt de samenstelling van het dieet me goed. Je hebt ook minder vitamine B nodig als je minder koolhydraten eet. Technisch gezien kan ik het aanraden; terug naar puur natuur en onbewerkt, met prachtige natuurlijke producten als olijfolie, vis, vlees, eieren en kip met groenten. Maar ik kan me voorstellen dat als je het op eigen houtje doet je misschien de verkeerde keuzes maakt.

Ik zie in mijn praktijk dat mensen het echt moeilijk vinden om bijvoorbeeld roomboter te eten; we zijn zo gewend vetarm te eten. Terwijl roomboter echt veel beter is dan margarine."

Persoonlijk

Ook diëtist Ellen Kant ziet goede kanten aan het dieet: "Het is weg van de pakjes en zakjes en draait om puur, eerlijk en onbewerkt voedsel. Niet te vet vlees en veel kalkoen, kip en vis. Eigenlijk de basis van het mediterraan dieet, zo nieuw is het nu ook weer niet.

Ik werk al jaren met zo’n methode, maar wat voor de een goed is, is voor de ander niet goed. Het verschilt per persoon. Een dieet is dus heel persoonlijk. Als je diabetes hebt bijvoorbeeld moet je koolhydraten zo veel mogelijk zien te vermijden. Zoveel als wij eten is ook helemaal niet nodig.

Als je de gezonde keuze wil maken en je je niet rigide aan het Pioppi-dieet wilt houden - vanwege bijvoorbeeld je gezondheid, kies dan liever voor minder vet vlees en meer vis, gevogelte en eieren. Eet volkorenbrood, volkorenpasta en zilvervliesrijst. Neem kleinere porties en eet niet meer dan een keer per dag brood."

Jij op VROUW.nl

Heb jij ervaring met het volgen van een (Pioppi-)dieet en wil je daarover vertellen?

Dan kan dat hier...