Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Daisy Mertens
Foto: Boyd Smith
In het nieuws

Daisy wordt misschien wel beste leerkracht ter wereld:
Ik kreeg hartkloppingen

Redactie VROUW

D

De Nederlandse Daisy Mertens (31) kan weleens de beste leerkracht van de wereld worden. Ze is in elk geval - met nog negen andere collega's - door naar de finale. Ze gaat er dus misschien vandoor met de Global Teacher Prize, die maar liefst 1 miljoen dollar (omgerekend 881.601 euro, red.) bedraagt.

Zelf kan ze het nog amper geloven. "Ik kreeg hartkloppingen toen ik werd gebeld", zegt de docente van basisschool De Vuurvogel in Helmond. Mertens en de andere finalisten zijn gekozen uit meer dan 10.000 nominaties en inzendingen uit 179 landen.

Lessen voor het leven

Het is de vijfde keer dat de Global Teacher Prize wordt uitgereikt. De prijs is in het leven geroepen om erkenning te geven aan één uitzonderlijk goede docent die een bijzondere bijdrage aan het beroep levert, maar ook om de gewichtige rol die leraren in de samenleving spelen te benadrukken. In 2016 werd Mertens in ons land al Basisschoolleraar van het jaar

"Mijn jeugd was onveilig, maar ik heb het weten om te zetten in iets positiefs en constructiefs. Als je jeugd en thuissituatie lastig zijn, is school erg belangrijk. Je verleden hoeft niet je toekomst te bepalen. De leerkracht moet een veilige haven zijn en elk kind toch ertoe kunnen brengen om open te staan om te leren.

Ernstige leerachterstanden

Een goede docent ziet en hoort álle kinderen. Docenten hebben een belangrijk en mooi beroep. Belangrijker dan dat van een rechter of een advocaat, vind ik. We hebben zo veel invloed op de ontwikkeling van een kind; we kunnen een kind 'maken'; wat we ze leren, zijn lessen voor het leven."

De Vuurvogel, waar Mertens lesgeeft aan groep 7, is een basisschool met 440 leerlingen en dertig verschillende nationaliteiten. De school staat in een multiculturele wijk en ook haar leerlingen lopen onderling zeer uiteen: van kinderen met ernstige leerachterstanden tot meerbegaafde leerlingen.

Attractiepark

"Mijn leerlingen moeten opboksen tegen vooroordelen van leerlingen in rijkere buurten, ze hebben een taalachterstand en meer moeite met het benutten van levenskansen. Ik zet met hen onderzoeksprojecten op over een thema, zoals het ontwerpen van een duurzaam attractiepark of één gebedshuis voor alle grote wereldreligies. Deze projecten hebben een enorme impact op het verbreden van de kennis en instelling van leerlingen."

Mertens, die werd genomineerd door haar studiebegeleider van de pabo waar ze de master Leren en innoveren volgde, is niet alleen tijdens haar werk een betrokken docent. Ze gaat op vakantie naar Ethiopië en Malawi om daar leerkrachten te coachen.

Mangoboom

"Je wordt heel creatief als je onder een mangoboom moet lesgeven. We kunnen trouwens ook wel wat van ze leren; ze doen alles met de gemeenschap. Willen ze meer boeken in de klas zodat er meer gelezen wordt; dan denken wij aan geld voor een boekenkast. Zij lopen naar de timmerman die meteen de kast maakt."

De prijs is afkomstig van de ideële Varkey Foundation en wordt in gelijke bedragen over tien jaar verspreid uitbetaald. De Foundation bezocht Mertens in de klas en volgde haar enkele dagen.

24 maart

Mocht ze winnen, dan wil ze met dat geld ervoor zorgen dat volwassenen en kinderen beter gaan samenwerken op bijvoorbeeld het gebied van sociale veiligheid op school. "Er komt veel op het bordje van leraren. Die verantwoordelijkheden moeten gedeeld worden met ouders, directeuren en leerlingen."

De winnaar wordt op 24 maart bekendgemaakt in de Arabische stad Dubai. Mertens heeft concurrentie van docenten uit onder andere Japan, Georgië en Kenia.

Jij op VROUW.nl

Heb jij ook een bijzonder verhaal dat je met ons wil delen?

Dan kan dat hier!

Tekst: Arianne Mantel

Dit artikel stond donderdag 21 februari in 'De Telegraaf'.