Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Janneke Wittekoek geeft cholesterolverlagende tips
Foto: Eigen Beeld
In het nieuws

Zó kun je je cholesterol zo
laag mogelijk houden

journaliste

Daphne van Rossum

E

Even hield cardioloog Janneke Wittekoek haar hart vast. Gisteren was er in het programma Radar aandacht voor medicijnen (zoals statines) die ruim twee miljoen mensen in Nederland slikken om hun cholesterol laag te houden. “De laatste keer dat Radar aandacht had voor cholesterolverlagers en de bijwerkingen daarvan, stopten mensen massaal met het nemen van de pillen. Met alle gevolgen van dien."

"Gelukkig was het dit keer wat genuanceerder en zei presentatrice Annette Herzenberger dat je nooit zonder overleg met je dokter moet stoppen met je medicatie. Ook de collega-artsen in het programma brachten nuance aan. Het is echt raadzaam om per persoon te kijken wat de situatie is."

Risicofactoren

"Er is niet zoiets als een gemiddeld advies. Je moet altijd kijken naar de combinatie van risicofactoren en de aanleg voor aderverkalking. Heb je bijvoorbeeld een hoge bloeddruk in combinatie met een hoog cholesterol en veel hart- en vaatziekten in de familie, dan heb je een sterk verhoogd risico. Als mensen al een hart- of herseninfarct hebben gehad, dan staat het buiten kijf dat ze statines slikken. Dan verklein je de kans op een tweede probleem.

Dat is een belangrijke boodschap die weleens wordt onderschat. In de reportage van Radar hoorde ik ook veel over de bijwerkingen en het klopt inderdaad dat die er kunnen zijn. Die worden niet altijd opgenomen in studies. Zo zijn mensen met spierpijnklachten bijvoorbeeld uitgesloten van veel studies. Dat geeft een vertekend beeld.

Maar als je statines slikt en je last hebt van spierpijn, dan is het niet altijd gezegd dat het ook daadwerkelijk daardoor komt. Het kan ook zijn dat je meer bent gaan sporten of omdat je tekort hebt aan vitamine D. Je hoeft niet ieder spierpijntje op het medicijngebruik te gooien.”

BMI

Janneke Wittekoek is een gepassioneerd pleitbezorger voor het ‘gezonde hart’ en voert campagne over hoe je je hart gezond kunt houden: “Ik hamer erop dat vrouwen hun cijfers kennen. Let op de zogenaamde 5-3-1 regel: je cholesterol lager dan 5, je LDL lager dan 3 en je HDL hoger dan 1.

Hoe je je cholesterol op een natuurlijke manier zo laag mogelijk houdt? Janneke geeft tips!

Voeding & beweging

  • Gebruik olijfolie voor dressings, bakken en braden (geen kokosolie!). Alle vloeibare vetten zijn gunstiger dan harde vetten.
  • Eet gezonde vetten (onverzadigde vetten) die van nature bijvoorbeeld in vette vis en noten voorkomen. Tweemaal per week makreel, sardines, zalm of haring is goed voor het verlagen van je cholesterol. Een handje ongebrande en ongezouten noten per dag is ook een goed idee. Tevens zijn avocado’s een goede bron van gezonde vetten.
  • Eet veel (groene) groenten: minimaal 250 gram per dag. 
  • Eet twee stuks fruit per dag, met name rood fruit heeft een gunstige invloed op uw cholesterol.
  • Eet volkoren producten in plaats van ‘witte’ producten (rijst, pasta, witbrood).
  • Drink water/koffie/thee in plaats van fris- of fruitdranken
  • Alles wat rent, vliegt en zwemt is altijd beter dan wat in de wei staat. Maar natuurlijk alles met mate.
  • Probeer zoveel mogelijk de transvetten te beperken, deze slechte vetten zitten bijvoorbeeld in koekjes, chips, gebak en frituurhapjes.
  • In industrieel geproduceerde voedingsmiddelen zit vaak en veel zout en suiker. Kies daar zo min mogelijk voor.
  • Eet minder kaas. In kaas zit veel verzadigd vet.
  • Beperk de inname van alcohol.
  • Zorg voor voldoende beweging: 10.000 stappen per dag of 30 minuten matig intensief bewegen. Ga bijvoorbeeld elke avond na het eten een halfuur wandelen. Een stappenteller kan ook zeer motiverend werken. Daarnaast is twee maal per week iets intensiever bewegen (hartslag boven de 100/min) goed voor het opbouwen van conditie.
  • We zitten momenteel veel meer dan vroeger. Probeer erop te letten dat je regelmatig opstaat voor een loopje of bijvoorbeeld een paar kniebuigingen.

Ontspanning

  • Stress verhoogt het cholesterol. Een tip is om tijdens vaste dagelijkse bezigheden een ontspan-moment in te bouwen, bijvoorbeeld wanneer je naar het toilet gaat. Rustig ademhalen via de buik - 8 tot 10 keer ademhalen per minuut zou in rust voldoende moeten zijn.
  • Iets langer uitademen dan inademen zorgt voor een verlaging van de hartslag en dus voor rust in je lijf. Ontspan de schouders zodat je de opbouw van stress gedurende de dag regelmatig doorbreekt. Je geeft hiermee uw lichaam het sein dat het mag ontspannen. Mindfulness kan ook het ervaren van stress verminderen.
  • Zorg voor voldoende slaap.

Last but not least

  • Indien je te zwaar bent - BMI boven de 25, buikomvang groter dan 88 cm (vrouw) of groter dan 94 cm (man) - probeer dan gewicht te verliezen.
  • Wanneer van toepassing, is het heel belangrijk om te stoppen met roken!

Supplementen

  • Rode Gist Rijst capsules
  • Lecithine
  • Lijnzaad en/of lijnzaadolie
  • Plantensterolen capsules

Indien je meer informatie wil, dan kun je ook een kijkje nemen op de website van de Nederlands Hartstichting.