Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Foto: Matt Lincoln
Juf José klapt uit de school

Juf José biecht
haar grootste blunder op

J

José Moree (41) - getrouwd met Wichard en moeder van twee - is docent Nederlands op een middelbare school en mentor van 4mavo. Elke week schrijft ze over haar belevenissen.

Docenten... 't Zijn net mensen. 'Waar gehakt wordt, vallen spaanders' luidt het spreekwoord. En dat geldt zeker voor het onderwijs. Leerlingen maken fouten, maar docenten doen uiteraard gezellig mee. Fouten in toetsen en nakijkwerk of halve waarheden die je staat te verkondigen: het gebeurt allemaal.

Blunder

Soms maak je een 'blunder' zonder dat je dit zelf doorhebt. Door bijvoorbeeld een gekke broek te dragen, per ongeluk een stukje gebak van een jarige collega in je haar te hebben of een slagroomsnor, terwijl je enthousiast staat te oreren voor de klas. Of door 'raar' aan te komen rennen als je bijna te laat bij je lokaal bent.

Maar soms gebeuren er dingetjes waarvan je had gehoopt dat ze niet waren gebeurd. Zo behandelde ik in de brugklas een lesje spelling met woorden die vaak fout gespeld werden, zoals 'interessant', 'sowieso' en 'interview'. Ik deelde deze woorden met de klas door ze op het bord te schrijven. Zij moesten de woorden overnemen, de les erna zou ik een toetsje geven.

Overschrijven

Terwijl ik heerlijk ouderwets een dictee afnam bij de groep, vroeg ik me af waarom die leerlingen zo zaten te stralen. Hadden ze goed geleerd, waren ze daarom zo blij? Ik kwam er pas aan het einde van het dictee achter, dat ik de lijst met woorden op het bord niet had weggeveegd. Ze konden dus alles letterlijk overschrijven! Beetje dom... 

Ook heb ik weleens in een zwak moment tijdens schooltijd online een jurkje geshopt. Ik twijfelde tussen maat M en L en tussen verschillende printjes. De klas was 'zelfstandig aan het werk' en ik had echt iets nodig voor een feestje.

Die blauwe

"Doe maar die blauwe mevrouw, die is leuk", hoorde ik op een gegeven moment, terwijl de rest van de klas zat te gniffelen. Ik was even vergeten dat mijn laptop was aangesloten op het digi-bord en de hele klas kon zien wat ik in m’n winkelmandje gooide. Niet oké...

En met pubers moet je natuurlijk je woorden zorgvuldig kiezen. Ze denken echt bij álles door. Zo wilde ik een keer dat leerlingen uit de vierde klas elkaars presentaties beoordeelden aan de hand van een formulier. Als instructie zei ik tegen een leerling: "Daan, ik wil dat jij straks Fleur doet en daarna Marjolein. En als je daarmee klaar bent, kun je straks je buurvrouw ook nog wel even doen." 

Seks

"Zozo Daan, jij krijgt het druk", was de reactie van de klas. Ze gierden het uit. Daan zelf reageerde met een grijns: "Ik weet niet of 't gaat lukken mevrouw, maar ik ga zéker mijn best doen!" Blijkbaar betekent 'iemand doen' seks hebben met iemand. Wist ik veel. 

Maar de allerergste blunder was die met Het Werkblad. We gingen ontleden in 3mavo en oefenden het lijdend voorwerp en het meewerkend voorwerp. Leerlingen vinden dat vaak oersaai, dus ik probeer hen dan bij de les te houden door zelf werkbladen te maken met zinnen waarin hun naam voorkomt.

Klap

Zo had ik de zin bedacht: 'Ik heb Mike een harde klap gegeven'. Sowieso een gekke zin en weinig pedagogisch verantwoord, maar ik denk dat ik gebrek aan inspiratie had. Ik had blijkbaar ook een gebrek aan nauwkeurigheid, want ik was het woord  klap' vergeten.

Er stond dus nu dat 'ik' iets bij 'Mike' had veroorzaakt en dat werd in de klas met luid gejoel ontvangen. Mike kreeg high fives en ik wilde alleen maar heel graag verdwijnen, opgaan in rook en door de grond zakken. Docenten... 't Zijn net mensen!