Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Sonja Bakker
Foto: VROUW Magazine | Stef Nagel
Lekker in je vel-challenge 2018

Deel 1: Dringende dieetvragen
Sonja weet raad!

Freelance journaliste

Marielle Wisse

W

Welke taart mag je eten op een verjaardag? Hoe blijf je slank als je dagenlang gaat carnavallen? Iedere week geeft Sonja Bakker antwoord op vragen van enthousiaste deelnemers. In deze eerste week reageert ze op de brandende vragen van Karin, Jacqueline, Suus, Gusta en Marjolein.

Taart

Karin: "De 27e vieren we de verjaardag van mijn man. Ik wil dan graag een taartje mee-eten. Wat voor variant kan ik het beste kiezen?"

Sonja: "Ik zou gaan voor bijvoorbeeld een stukje aardbeienbavarois. Daar zitten in verhouding de minste calorieën in. Een citroen meringue taart is ook een goede keuze. Neem liever géén appelgebak want daarin zitten vrij veel calorieën. Dan zou je nog beter een stukje slagroomtaart kunnen eten. Zelf zou ik gaan voor een plak cake."

Uit eten 

Jacqueline: "Ik houd van een slank lichaam, maar óók van het leven. Wij gaan dan ook vaak uit eten en/of weekendjes weg. Ik sport veel, dus dat bleef vroeger redelijk in balans. Maar nu met de overgang niet meer! Wat kan ik doen om slanker te worden en te blijven?"

Sonja: "Als je uit eten gaat, zou je kunnen gaan voor twee voorgerechten. In heel veel restaurants kijken ze daar niet meer van op, hoor.  Als dessert kun je kiezen voor een kop koffie of thee. Dat scheelt enorm veel in calorieën. Blijf vooral bewegen! Want het is altijd nog zo dat je ongeveer net zoveel moet verbranden, als dat je opeet. Eet je meer dan dat je verbrandt, dan kom je aan."

Carnaval

Suus: "Als echte Brabantse ga ik natuurlijk carnaval vieren. Drank en een vette hap horen daar écht bij. Hoe kan ik gezellig meedoen met dat hapje en drankje zonder na vijf dagen weer 5 kilo zwaarder te zijn? Alaaf!"

Sonja: "Ik heb ooit gehoord van een Brabantse - die ook van carnaval hield en net als jij niet zoveel wilde aankomen - dat zij witte wijn met bruiswater dronk. Dat is dé manier om mee te doen zonder teveel aan te komen. Want een pilsje bevat heel wat calorieën. Het is even wennen, maar daarna vind je het echt lekker!

Wat betreft de vette hap... Daar kan ik niet echt een antwoord op geven... Een vette hap, blijft een vette hap. Ik raad je daarom aan om heel veel te bewegen! Dan hos/dans je de vette hap er misschien wel af. Pak na de carnaval meteen de draad op, dan zal de schade best meevallen. Kilo's die er snel aankomen, gaan er normaal ook weer snel vanaf. Mits je de draad goed oppakt."

Restjes

Gusta: "Ik ben alleenstaand en dan is de receptuur dikwijls te gevarieerd, waardoor ik heel veel overhoud. Wat kan ik hier zelf aan doen?"

Sonja: "Je hoeft natuurlijk niet alle vleeswaren en zuivelproducten te kopen die op het dagmenu staan. Beperk je tot twee soorten broodbeleg en koop pas nieuwe als deze op zijn. Magere vleeswaren zijn bijvoorbeeld kipfilet, rauwe ham, fricandeau, rookvlees, rosbief en achterham. Als er dan een keertje rookvlees op het dagmenu staat en je hebt dat niet in huis, neem je de soort die je wel hebt liggen.

Zo ook met de zuivelproducten. Koop alleen magere yoghurt en halfvolle melk. Wanneer er dan kwark staat, neem jij magere yoghurt. En staat er drinkyoghurt of karnemelk, dan neem jij gewone melk. Je zult zien dat je op deze manier niets overhoudt. Het weekrecept kun je maken voor twee personen, waarvan je later de andere helft opeet. Je kunt ook één maaltijd invriezen en deze eten op een later moment."

Light-producten

Marjolein: "Het valt mij op dat je veel light-producten en halvarine gebruikt in je recepten. Mij is verteld - en dat heb ik ook eerder gelezen - dat dit niet zo goed is en dat je beter roomboter kunt gebruiken. Is dit zo?"

Sonja: "Of roomboter beter is dan halvarine, daarover zijn de meningen verdeeld. Sommigen willen liever producten eten waaraan niets is toegevoegd en anderen houden rekening met de calorieën.

Als jij liever roomboter eet, dan mag dit. Let er wel op dat je een dun laagje op je brood gebruikt, want roomboter bevat heel wat meer calorieën dan halvarine. Maar ga gerust je gang, hoor. Je kunt volle producten gebruiken, maar gebruik er dan ietsje minder van."

Challenge aan

Heb jij ook een dringende dieetvraag voor Sonja? Stel 'm dan via onze besloten WhatsApp-groep. Aanmelden daarvoor doe je door 0613651435 op te slaan in je contacten en via WhatsApp een berichtje te sturen met de tekst CHALLENGE AAN. Je wordt dan automatisch aan de groep toegevoegd. 

En, wat vind jij? Laat je horen!
Van de partners van VROUW