Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Sonja Bakker
Foto: VROUW Magazine | Stef Nagel
Lekker in je vel-challenge 2018

Deel 3: Dringende dieetvragen
Sonja weet raad!

Freelance journaliste

Marielle Wisse

W

Waarom mogen we de ene dag heel veel eten, en hebben we een dag daarna het idee dat Sonja ons wil uithongeren? En hoe kan het dat je - terwijl je het dieet volgt - maar niet afvalt? Iedere week geeft Sonja Bakker antwoord op vragen van enthousiaste deelnemers. In deze eerste week reageert ze op de brandende vragen van Ilse, Petra, Ellen, Carline en Liesbeth.

Onregelmatige diensten

Ilse: "Door mijn werk als stewardess heb ik te maken met flinke tijdsverschillen. Soms kom ik ergens 's middags aan, terwijl het dan in Nederland al midden in de nacht is. Ik kan dan natuurlijk niet meteen gaan slapen en ik heb het idee dat mijn eetpatroon daardoor verstoord raakt. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan?"

Sonja: "Je kunt in jouw geval het beste mijn richtlijnen voor onregelmatige diensten aanhouden. Die komen er vooral op neer dat je moet schuiven met je eetmomenten, maar je weer aan je menu moet houden zodra dat mogelijk is.

Waarschijnlijk zijn er momenten waarop je weinig slaapt en je dus ook meer eten nodig hebt. Kies in dit geval voor wat snackgroenten, een cracker met mager beleg of een stuk ontbijtkoek. Maak je over die extra eetmomenten geen zorgen. Je lichaam heeft deze extra energie ook nodig om wakker te blijven."

Menu's maken

Petra: "Hoe kun je zonder iemand persoonlijk te kennen bepalen hoe een dagmenu en uiteindelijk een weekmenu eruit moet komen te zien? Waarop let je bij het samenstellen?"

Sonja: "Bij het samenstellen van de weekmenu’s houden wij rekening met de voorkeuren die jij hebt opgegeven. Houd je niet van gekookte aardappelen? Dan proberen we die zoveel mogelijk te vermijden. En eet je geen varkensvlees? Dan zit dat niet in je menu. Daarnaast houden we rekening met je leeftijd, of je al in de overgang bent en in hoeverre je beweegt.

Met het boek is dat iets anders, dat moet je zien als een leidraad. Het is een dagmenu dat goed past bij een gemiddelde persoon die wil afvallen. Voor zo iemand zou het dagmenu ook voldoende moeten zijn. Over het algemeen krijg je alles binnen wat je lichaam nodig heeft: eiwitten, koolhydraten en groenten."

Het gaat te langzaam

Ellen: "Ik volg je dieet nauwkeurig, maar pak op advies van mijn trainer af en toe extra kwark en fruit. Ik sport intensief - twee keer per week boksen en een keer per week crossgym - en volgens hem krijg ik anders te weinig voeding binnen.

Nu ben ik in de eerste week 0,4kg afgevallen en in de tweede week 0,1kg. Ik vind het fijn die grammen eraf zijn, maar vind het wel érg langzaam gaan. Zeker gezien ik zelfs de wijntjes die ik mag achterwege laat. Wat moet ik doen?"

Sonja: "Houd vol, je bent goed bezig! Je sport regelmatig en houdt daar rekening mee door kwark te eten, wat goed is voor je spieren. Maar een lichaam is een raar iets. Soms houdt het ineens vocht vast, bijvoorbeeld wanneer je je maandelijkse periode krijgt.

Ook kan het zijn dat je darmen niet meewerken en dat dat een schommeling op de weegschaal laat zien. Dat is inderdaad héél frustrerend. Toch is 5 ons afvallen per week hartstikke mooi. Als je het uitrekent, is het maar liefst 26 kilo per jaar! Je overtollige kilo's zijn er niet in een paar weken aangekomen, dus ze zullen er ook niet in een paar weken vanaf zijn. Als je dat in je achterhoofd houdt, komt het echt goed!"

Vette en magere dagen

Carline: "Waarom mag ik op de ene dag héél veel eten en op een andere dag heel weinig?"

Sonja: "Daarmee houden we je lichaam 'wakker'. Wanneer het iedere dag precies hetzelfde binnen krijgt, dan kan het lichaam alles gaan vasthouden. Het is dan bang dat het morgen weer zo weinig binnenkrijgt.

Door er een aantal dagen tussen te doen waarop je meer mag eten, stel je je lichaam gerust. Het merkt dat het ook wel eens wat meer binnenkrijgt. Daardoor zul je beter afvallen, dan wanneer je ieder dag precies hetzelfde binnenkrijgt."

Aankomen

Liesbeth: "Ik volg het menu letterlijk; drink water en thee, loop minimaal 11.000 stappen per dag en sport twee keer per week. Toch ben ik tot afgelopen vrijdag 3,8kg áángekomen. Ik eet normaal nooit gefrituurd en geen zoetigheden en koolhydraten. Waarom kom ik aan?"

Sonja: "Je geeft aan dat je normaal géén koolhydraten eet. Ik ga er daarom vanuit dat je onlangs een koolhydraatarm dieet hebt gevolgd. Na zo'n dieet gevolgd te hebben zul je de eerste weken dat je weer 'normaal' eet wat aankomen. Daarna gaat dat er gewoon weer af!"

CHALLENGE AAN

Heb jij ook een dringende dieetvraag voor Sonja? Stel 'm dan via onze WhatsApp-groep. Aanmelden doe je door 0613651435 op te slaan in je contacten en via WhatsApp een berichtje te sturen met de tekst CHALLENGE AAN. Je wordt dan automatisch aan de groep toegevoegd

En, wat vind jij? Laat je horen!