Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Vrouw wast vaat af
Lekker in je vel-challenge 2018

Een opgeruimde keuken
is beter voor de lijn!

Evy Brans

U

Uit onderzoek van het Cornell Food and Brand Lab is gebleken dat je meer eet als je keuken een rommeltje is. Voor het onderzoek werden vrouwen in een opgeruimde keuken geplaatst en een paar vrouwen in een rommelige. De vrouwen in de rommelige keuken aten twee keer (!) zo veel als de vrouwen in de opgeruimde keuken.

Naast pannen in de gootsteen, lagen er kranten op tafel en ging er een telefoon af in de rommelige keuken. In beide keukens stond een schaal met koekjes. De vrouwen die gestrest in een rommelige keuken moesten wachten, aten 53 calorieën meer aan koekjes dan de vrouwen die in een opgeruimde keuken zaten te wachten. 

De vrouwen in de opgeruimde keuken voelden zich meer in controle over hun snackgedrag. Terwijl de rommelige keuken juist bijdroeg aan het stresslevel van de vrouwen en ze hierdoor minder controle hadden over wat ze aten. 

In deze fase van het dieet, waarbij het afvallen vaak een beetje stagneert, is het belangrijk om de controle te blijven houden. Daarom hier een paar tips voor een opgeruimde keuken.

1. Beter een sapje dan een tosti

Ruim je aanrecht op. Staan er apparaten op je aanrecht die je niet of nauwelijks gebruikt, zet ze dan in een kast. Een opgeruimd aanrecht zorgt voor rust in je keuken. Bovendien kom je ook minder snel in de verleiding om een tosti te maken, als je niet telkens het apparaat ziet staan. Wat wel kan helpen is om bijvoorbeeld een blender op je aanrecht te zetten. Dan kost het minder moeite om 's ochtends een gezond sapje te maken.

2. Uit het oog

Naast apparaten is het ook belangrijk dat je andere verleidingen verstopt. Zorg dat er geen zakken chips of snoepjes in het zicht liggen in je keuken. Maak er een speciaal laatje of kastje voor, zodat je niet bij het pakken van een cracker ook de zak chips tegen komt. Uit het oog, uit het hart geldt ook voor al deze ongezonde verleidingen. Wat je vooral wel in het zicht moet zetten, is de fruitschaal. Dan pak je eerder een appeltje in plaats van een verborgen koekje.

3. Samen afwassen

Zorg dat de afwas niet in de gootsteen blijft staan. Als er eenmaal één bordje in de wasbak staat, is dat een uitnodiging om er meer bij te zetten. Heb je een vaatwasser, laad dan je afwas meteen daarin. Doe je de afwas met de hand, begin er dan meteen na het eten aan. Vraag ook of je gezin meehelpt; vele handen maken licht werk. Je kinderen kunnen bijvoorbeeld afdrogen en/of hun eigen borden opruimen. Als je het samen doet, wordt het ook meteen een stuk gezelliger.

4. Kleine moeite

Wen jezelf aan om iedere dag een klein beetje op te ruimen. 's avonds een doekje over het aanrecht halen of even stofzuigen. Dit kost relatief weinig tijd, maar zo voorkom je wel dat vuiligheid zich ophoopt. Hierdoor hoef je aan het eind van de week minder tijd te besteden aan een grote schoonmaak.

5. Kastjes opruimen

Over een grote schoonmaak gesproken: naast het poetsen van de keuken is het ook af en toe nodig om je kastjes te reorganiseren. Vaak staan achterin keukenkastjes spullen die over datum zijn. Neem af en toe de tijd om je keukenkastjes grondig op te ruimen. Haal alles er uit, bekijk wat over de datum is en gooi het weg.

Zet de items die je wel nog wil gebruiken terug en maak dan meteen een lijstje met boodschappen die je moet halen. Zo verklein je de kans dat je een tweede pak spaghetti in huis haalt en je verplicht voelt om een week lang pasta te eten.

En, wat vind jij? Laat je horen!