Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Appel, water en meetlint
Foto: Hollandse Hoogte
Lekker in je vel-challenge 2018

De 5 meest gemaakte
dieetfouten

Evy Brans

J

Je bent inmiddels al een tijdje bezig met afvallen. De ene week zal het beter gaan dan de andere, maar houd de moed erin. Ben je de afgelopen week niet afgevallen, dan kan dat door verschillende factoren komen. Daarom delen we de 5 meest gemaakte dieetfouten.

1. Dat cijfertje zegt niet alles

Natuurlijk wil je dat getal op de weegschaal omlaag zien gaan. Maar gewicht zegt niet alles.

Je lichaam kan om allerlei verschillende redenen de ene dag meer vocht vasthouden dan de andere. Bovendien kan een bezoekje aan het toilet ook al snel een paar gram in gewicht schelen.

Ben dus niet te obsessief bezig met het getal op de weegschaal. Er zijn ook andere manieren waarop je kunt zien of je bent afgevallen. Zit je broek misschien wat minder strak? Dan kan het goed zijn dat je buikomvang minder is geworden, dit kun je makkelijk meten met een meetlint.

2. ‘Te’ veel sporten

Een andere reden waarom dat cijfertje niet omlaag gaat, is sporten. Als je meer gaat sporten, neemt je spiermassa toe. Ook dit gewicht verschijnt op de weegschaal. Als je wilt afvallen, is bewegen bijna net zo belangrijk als het aanpassen van je dieet. Door te bewegen verbrand je namelijk vet.

Maar zorg wel dat je sport omdat je het leuk vindt, niet omdat het moet. Maak er tijd voor en gebruik het om te ontspannen. Anders kan sporten voor stress zorgen, en dat is dan weer niet gunstig voor het verliezen van gewicht.

3. Eet niet alles er weer aan

Het is ontzettend zonde als je de net verbrande calorieën er meteen weer aan eet. Je hebt een uur lang staan zweten in de sportschool en vindt dat je wel een beloning hebt verdiend. Natuurlijk! Maar als je af wil vallen, kun je die beloning beter achterwege laten.

Vaak overschatten mensen het aantal calorieën dat ze verbrand hebben door te sporten, en eten ze er dan een grotere hoeveelheid weer aan. Beloon jezelf liever met een nieuwe sportoutfit, dat motiveert dan ook weer om naar de sportschool te blijven gaan.

4. Kies goede vezels

Als je dan toch een ‘eetbare’ beloning wil na het sporten, neem dan een bakje yoghurt. Zo blijft je suikerspiegel stabiel, hierdoor heb je minder snel trek in iets zoets.

Voeg er een handje cranberry’s, bramen, frambozen of aardbeien aan toe. Deze fruitsoorten bevatten veel vezels en bestaan voor een groot deel uit water. Helemaal niet zo slecht dus en de vezels die ze bevatten, zorgen dat je dat voldane gevoel langer vasthoudt.

Vaak worden vezelrijke producten uit diëten geschrapt, maar dat is helemaal niet nodig.

5. Stel geen onrealistische doelen

Dit is misschien wel de allerbelangrijkste fout die mensen maken. Natuurlijk willen we allemaal zo snel mogelijk, zo veel mogelijk afvallen. Maar blijf wel realistisch. Je kunt niet in één week 4 kilo afvallen.

Als je dit soort onrealistische doelen najaagt, kun je jezelf alleen maar teleurstellen. Probeer op de lange termijn te denken en wees niet te streng voor jezelf als je een keer je doel niet haalt.

 

En, wat vind jij? Laat je horen!