Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Foto: VROUW Magazine | Stef Nagel
Lekker in je vel-challenge 2018

Deel 4: Dringende dieetvragen...
Sonja weet raad!

Freelance journaliste

Marielle Wisse

H

Hoe komt het toch dat sommigen zo moeilijk naar de wc kunnen? En zijn er speciale voedingsmiddelen om sneller af te vallen in een specifieke zone? Iedere week geeft Sonja Bakker antwoord op vragen van enthousiaste deelnemers. In het vierde deel van Dringende dieetvragen reageert ze op de brandende vragen van Joyce, Marleen, Laura, Erika en Ingrid.

(Vr)eetbuien

Joyce: "Ik ben 48 jaar en merk aan verschillende dingen dat ik in de overgang ben. Zo ben ik vaker moe en heb ik last van stemmingswisselingen. Omdat ik me daar down door voel, krijg ik vaak (vr)eetbuien. Wat kan ik dan het beste in de kast hebben? Het liefst iets dat snel vult bij dit soort buien, maar beter is dan chocolade!"

Sonja: "Vul een schaaltje met worteltjes en zet dat in de keuken. Iedere keer dat je er langskomt, pak je een worteltje om op te knabbelen. Je zult merken dat je dan veel minder behoefte hebt om te gaan snaaien.

Dit kun je uiteraard ook doen met snoeptomaatjes, radijsjes, stukjes komkommer of een mix hiervan. Probeer wanneer je een eetbui voelt aankomen, afleiding te zoeken. Meestal gaat je behoefte om te eten dan over. Veel succes!"

Te weinig eten

Marleen: "Werkt het averechts als je te weinig eet? Is het echt van belang meerdere eetmomenten aan te houden om je spijsvertering op gang te houden? Zo ja, waarom?"

Sonja: "Een kachel heeft hout nodig om te kunnen branden en zo is het ook met je lichaam. Zie je lichaam als een kachel. Om je lichaam en je organen goed te kunnen laten functioneren, heb je brandstof nodig. Voor een mens is eten die brandstof!

Om je kacheltje aan te houden, is het het beste om meerdere keren per dag iets te eten. Je avondtussendoortje zou je eventueel kunnen laten staan, maar overdag moet je ze echt nemen."

Obstipatie

Laura: "Sinds ik meedoe aan de challenge, heb ik last van obstipatie. Ik moet ongeveer om de drie dagen, is dat normaal? Voorheen ging ik elke dag… Ik eet genoeg fruit en drink heel veel water, dus daar kan het niet aan liggen. Weet jij hoe dit komt?"

Sonja: "Van obstipatie hebben meerderen in het begin last en dat kan héél vervelend zijn. Er zit echter een verschil tussen obstipatie - naar het toilet willen, maar niet kunnen - en minder ontlasting hebben. Meestal is het laatste het geval. Bedenk dat je minder binnenkrijgt dus ook minder ontlasting zult hebben. Drink voldoende water en eet volkoren producten en fruit voor de vezels, die houden de darmen bezig.

Zorg daarnaast voor voldoende vet, dat is ook heel belangrijk om je ontlasting soepel te houden. Kiwi's en pruimen op nuchtere maag willen trouwens ook helpen. Mocht dit allemaal niet werken, ga dan even langs de huisarts. Ga zeker niet zelf experimenteren met laxeermiddelen! Ik wens je veel succes en hoop dat je darmen snel weer op orde zullen zijn."

Plaatselijk afvallen

Erika: "Zijn er ook bepaalde voedingsmiddelen die je juist wel of niet moet eten om van buikvet af te komen? Of is plaatselijk afvallen een fabel?"

Sonja: "Helaas bestaan er geen middelen om plaatselijk af te vallen, dat zou wel heel mooi zijn! De beste manier om vet te verbranden, is door in beweging te komen. Als je meer calorieën verbrandt dan dat je binnenkrijgt, zul je vanzelf afvallen.

Let er wel op dat je geen spiermassa verliest! Een mix van krachttraining en vetverbranding is het meest effectief. En daarvoor hoef je echt niet iedere week naar de sportschool. Thuis kun je ook een hoop doen. Google maar eens, het internet staat er vol mee. Succes!"

Veel suikers

Ingrid: "Mensen om mij heen zijn verbaasd over de hoeveelheid suikers die ik mag met jouw methode. Hoe kan het dat ik toch afval?"

Sonja: "Tegenwoordig heeft men een aversie tegen geraffineerde suikers, maar in principe zijn fruitsuikers hetzelfde. Heb je liever geen eier- of ontbijtkoeken, neem dan bijvoorbeeld een cracotte met mager beleg. Kijk even naar de wissellijst en zorg dat je rond de 80 tot maximaal 110 kcal uitkomt. 

Wanneer je meer calorieën verbrandt dan dat je binnenkrijgt, zul je afvallen. Wát je dan eet, maakt niet zoveel uit. Dus eet jij voor 1200 kcal aan Snickers en verbrand je vervolgens 1800 kcal door te sporten, dan val je af. Dat dit geen gezonde methode is, snap je natuurlijk wel. Je kunt het!"

En, wat vind jij? Laat je horen!