Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Aardappels
Foto: VisionsPictures & Photography | Hollandse Hoogte
Lekker in je vel-challenge 2018

De aardappel...
Schrappen of niet?

Evy Brans

E

Er bestaan vele verhalen rondom de aardappel in een dieet. Sommige koolhydraatarme diëten verbannen de aardappel, terwijl je tijdens andere diëten juist wel aardappelen mag eten.

De vraag is dan ook: moet je de pieper schrappen uit je maaltijd als je wil afvallen? Of kun je gerust een paar aardappeltje eten? Omdat Nederlanders bekend staan om hun pieperliefde, proberen we bovenstaande vragen te beantwoorden.

Koolhydraten

Aardappelen zijn knollen die onder de grond aan een aardappelplant groeien. De aardappel wordt, behalve in Nederland, gezien als een soort groente. Aardappelen bevatten verschillende mineralen en vitamines, zoals kalium en vitamine B6.

Daarnaast bevatten ze ook vezels, eiwit, foliumzuur, vitamine C en koolhydraten. Vooral om dat laatste bestandsdeel worden aardappelen vaak uit diëten geschrapt. Maar koolhydraten zijn juist ook een belangrijke bron van energie voor het lichaam.

De wijze waarop

Bovendien mis je ook alle goede mineralen en vitaminen die de aardappel bevat, als je deze uit je dieet schrapt. Vooral de wijze waarop je de aardappel bereidt, speelt een rol in hoe gezond het is.

Aardappels worden pas echt ongezond als je ze frituurt, met een sausje bedekt of in een laag boter bakt (friet, chips, etc.). Met een gekookt, gepoft of gepureerd aardappeltje is dus helemaal niks mis!

Ovenfriet

Een rauwe aardappel bevat slechts 88 calorieën per 100 gram, een gekookte aardappel 83 calorieën. Een aardappel die je in de schil kookt bevat de minste calorieën: 74. Als je een aardappel bakt, loopt dit op tot 119 calorieën per 100 gram. Ook nog niet super slecht dus.

'Erger' wordt het als je chips of frietjes gaat eten. 100 gram friet bevat al snel 308 calorieën en dan hebben we de sausjes nog niet eens meegerekend. Mocht je toch een keer een zwak moment hebben, dan kun je met ovenfriet de schade nog enigszins beperken: 100 gram ovenfriet bevat 'slechts' 193 calorieën. 

Bewaartips

Aardappels koop je in de supermarkt vaak in zakken van minimaal 1 kg. Als je geen groot gezin te voeden hebt of maar een enkele keer in de week aardappelen eet, kun je ze op de lokale markt vaak ook in kleinere hoeveelheden kopen.

Als je wel een grote zak koopt en niet alle aardappelen direct gebruikt, dan is de plek waar je ze bewaart heel belangrijk. Bewaar aardappelen altijd op een donkere en droge plek, dit om te voorkomen dat ze uitlopers, schimmels en groene plekken krijgen (licht bevordert de vorming van de natuurlijke gifstof solanine, te herkennen aan deze groene plekken).

2 to 3 weken

Daarnaast is het belangrijk dat je aardappelen op een koele plek bewaart; tussen de 8 en 10°C is ideaal. Dat is het bijvoorbeeld in een kelder of bijkeuken. Als je aardappelen bij te hoge of te lage temperaturen bewaart, kan dit de smaak en de houdbaarheid beiïnvloeden.

Gemiddeld kun je aardappelen twee tot drie weken bewaren. Als je ze al gekookt hebt, kun je ze twee dagen in de koelkast en drie maanden in de diepvries bewaren.

Zoete aardappel

Je kunt dus met een gerust hart piepers blijven eten, mits op een gezonde manier bereid. Ben je na een paar dagen de aardappel beu, probeer dan eens de zoete aardappel (bataat), die bevat namelijk slechts 94 calorieën per 100 gram en smaakt heel anders.

Daarnaast bevat zoete aardappel ook verschillende vitaminen en mineralen. Je kunt zoete aardappel veelal op dezelfde manier bereiden als een gewone aardappel, bijvoorbeeld koken of pureren. Ook gegrild uit de oven is de zoete aardappel ontzettend lekker.

Bron: Voedingscentrum.nl

En, wat vind jij? Laat je horen!