Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Vrouw doet oefeningen op kantoor
Foto: Hollandse Hoogte - Paul Bradbury
Lekker in je vel-challenge 2018

Dat is nog eens een sportieve werkdag...
Mini work-outs vanachter je bureau!

Freelance journaliste

Marielle Wisse

S

'Sporten gaat niet lukken, hoor. Deze week heb ik het écht te druk.' Betrap jij jezelf weleens op deze uitspraak? Je bent niet de enige. Helaas kun je hem vanaf nu niet meer gebruiken, want met deze acht oefeningen, doe jij je work-out gewoon tíjdens je werk.

Handje vasthouden

Geef jezelf eens een hand en zorg ervoor dat je ene duim omhoog wijst en je andere naar beneden. Daarna trek je zo hard als je kan, zonder dat je handen hun plek verlaten. Na tien seconden mag je eventjes ontspannen om de oefening vervolgens nog een paar keer te herhalen.

Billenknijper

Het aanspannen van de bilspieren is een simpele oefening die je zo vaak kunt herhalen als je wilt. Wil je hem goed uitvoeren, dan knijp je je billen samen en houd je dat zo’n 10 seconden vast. Het grootste voordeel van deze oefening? Je collega’s zien je - alleen wanneer ze héél goed opletten - hooguit een beetje op en neer bewegen.

Sterke nek

Kantoorwerk kan nogal eens voor nekpijn zorgen. Om dit te voorkomen duw je met je hoofd - dit kan in alle richtingen - in je handpalm. Houd dit steeds 5 seconden vol en herhaal de oefening zo vaak je wilt.

Push-ups

Deze oefening kun je onmogelijk doen zonder dat je collega’s het zien, maar wie weet vinden ze je zo’n inspiratie en doen jullie ‘m straks met zijn allen. Ga achter je bureau staan en plaats je handen met gestrekte armen op het bureau. Buig door je armen, houd je rug recht en voilà; je doet push-ups!

Beenlifts

Strek één been en til hem rustig op. Houd hem eventjes in de lucht en laat hem dan weer zakken. Herhaal deze oefening per been ongeveer vijftien keer. Let op! Je voet mag de grond in de tussentijd niet raken.

Zitten zonder stoel

Dit is misschien wel de zwaarste: de wallsit. Ga met je rug tegen een muur staan en zak door je knieën alsof je gaat zitten. Zorg ervoor dat je knieën in een hoek van 90 graden staan en probeer deze positie 30 tot 60 seconden vol te houden. Spierpijn gegarandeerd!

Stappen maar 

Oordopjes in, lekker muziekje op en stappen maar. Til je voeten één voor een op en laat ze rustig weer op de grond neerkomen. Het klinkt misschien niet heel inspannend, maar probeer dit maar eens een aantal minuten vol te houden!

Rollende stoelen

Heb jij een bureaustoel op wieltjes? Mooi! Rijd jezelf een stukje naar achteren en grijp met uitgestrekte armen je bureau vast. Til vervolgens je benen op - zodat je buikspieren aanspannen - en trek jezelf weer terug naar het bureau. Als je de oefening een paar keer herhaalt, heb je er een volledige work-out opzitten! 

En, wat vind jij? Laat je horen!