Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Foto: Hollandse Hoogte - Robert Daly
Lekker in je vel-challenge 2018

Sporten na de challenge...
Zo blijf je gemotiveerd!

sportdeskundige

Marije de Vries

B

Ben je bang dat je na de challenge terugvalt in je oude patroon? Het kan inderdaad best even moeilijk zijn om weer 'gewoon' te gaan eten. Maar als het de verkeerde kant op dreigt te gaan, waarschuwt de weegschaal je meteen. Als je deze vier tips van sportdeskundige Marije de Vries opvolgt, zit het met het sportgedeelte in ieder geval wél meteen goed.

1. Sport op vaste tijden van de week

Als je dit een tijdje volhoudt, raak je aan deze tijden gewend en plooit je leven zich er als het ware omheen. Als jij bijvoorbeeld elke dinsdag- en donderdagavond gaat sporten, weten alle belangrijke mensen in je leven binnen de kortste keren dat ze die avonden niet op je hoeven te rekenen.

2. Neem je voor er wat minder fanatiek tegenaan te gaan. Maar ga wel!

Vooral in het begin is het ritueel om op vaste tijden naar de sportschool te gaan bijna belangrijker dan het sporten zelf. Door altijd op de vaste ogenblikken te gaan, raakt de gewoonte om te gaan sporten sneller ingesleten.

Zit je eenmaal op je fiets, dan zet je hoogstwaarschijnlijk ook de volgende stap en voor je het weet sta je te zweten op de crosstrainer. Of je doet toch lekker fanatiek mee in de groepsles, ondanks je voornemen jezelf te sparen.

3. Maak belangrijke afspraken van je sportmomenten

Bijvoorbeeld door een personal trainer te nemen. Het is veel lastiger een afspraak met hem of haar af te zeggen, dan met jezelf. Of vind een sportmaatje, maar ga samen niet steeds opnieuw onderhandelen wanneer je gaat en, nogmaals, kies vaste momenten in de week.

Geen geld voor een personal trainer en niemand om mee te sporten? Wat ook al helpt, is aan het einde van de les aan de trainer en andere deelnemers te beloven dat je er de volgende keer weer bij bent.

4. Kap de fase waarin je met jezelf begint te onderhandelen meteen af

Die fase begint meestal al een lange tijd te voren. Dan moet je ’s avonds sporten en denk je ’s middags: 'Er is iets leuks op tv... Zal ik wel of niet gaan? Misschien ga ik een uurtje later. Maar ik kan ook morgen gaan, dan kan ik die film zien.' Als je jezelf zo 'hoort' denken, kap het af en gebruik zo’n moment om je voornemen te bekrachtigen.

Bijvoorbeeld door je sporttas vast klaar te zetten. Of je sportkleren aan te doen. Of een vriendin te bellen om te vragen of ze meegaat. Ik ken iemand die op haar sportdagen al de hele dag rondloopt in haar trainingspak omdat ze ’s avonds moe is en bang dat ze geen puf heeft om 'm aan te trekken en dat vervolgens als smoes gebruikt!

Volg de tips!

Als je dit allemaal doet, zul je op een dag merken dat je verlangt naar de kick van het sporten, naar het goede gevoel waarmee je uit de sportschool komt. Dat je niet meer zonder kunt en niet meer zonder wilt. Dan is sporten niet langer 'moeten' maar 'willen'. En hoe vaker je gaat, hoe sneller je dit punt bereikt!

En, wat vind jij? Laat je horen!