Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Mathijs Vrieze met glas water
Foto: Eigen foto
Lekker in je vel-challenge 2019

Mathijs Vrieze - Deel 2:
Over sapjes, frisdrank en alcohol

Redactie VROUW

I

In 6 weken 5 kilo eraf, dát is de missie van onze Lekker in je vel-challenge. Deze keer is healthy chef Mathijs Vrieze jouw coach en ja, hij is ook ervaringsdeskundige: hij viel namelijk zelf 30 kilo af!

"Vandaag gaan we het hebben over drinken. Van water tot wijn en alles daar tussenin. Ik weet nog goed dat ik als kind nooit frisdrank dronk. Prik vond ik niet lekker, het tintelde te veel op mijn tong. Maar ik heb in mijn jeugd best veel andere zoetigheid gedronken.

Vetverbranding

En lange tijd heb ik gedacht dat vers vruchtensap gezond was. Nu zie ik ook veel kinderen frisdrank, vruchtensappen en zelfs energiedrankjes naar binnen gieten. Echter, zodra fruit tot sap is gemaakt, is het een suikerdrank die je bloedsuikerspiegel snel doet stijgen. Veel onnodige calorieën dus.

Frisdrank is ook zo’n verslavende suikerplens. Door telkens het lichaam te belasten met suiker blijft het insuline aanmaken en dat zit vetverbranding in de weg. Dan maar een light-versie? Tja… light frisdranken zijn verwarrend voor het lichaam.

Water

Kunstmatige zoetstoffen houden namelijk het lichaam voor de gek; je tong proeft zoet en geeft een seintje aan de hersenen, het lichaam raakt in de war. Doe jouw lichaam dus een plezier en stop met zoete dranken als tussendoortje, zodat het overtollig lichaamsvet kan verbranden.

Ik drink tegenwoordig in plaats van vruchtensap gewoon water. Meteen als ik wakker word, drink ik een paar glazen. Het is gezond en ik voel me er erg goed bij. Water zorgt ervoor dat ons lichaam zichzelf kan reinigen en het geeft energie. Daarom adviseer ik mensen om minimaal zo’n 2 liter water per dag te drinken.

Thee

Vind je dat saai? Voeg dan, net als ik, wat stukjes vers fruit en kruiden toe. Voor de afwisseling maak ik ook weleens sap met veel groente, zoals bietjes, bleekselderij, wortel en gember. en soms doe ik er dan ook nog een appeltje bij.

Maar al dat water... vooral in de winter hebben mensen moeite om zo’n koude plens te drinken. Maak dan een grote pot thee. Thee drinken is ook prima en kun je de hele dag door doen. Zet groene of witte thee met heet water van ongeveer 80 graden, dit komt de smaak ten goede.

Ook verse muntthee, brandnetel-, kamille- of gemberthee smaakt het lekkerst met water dat al even van de kook af is. Pas op met smaakjesthee; daar zit soms veel zoethout in, waardoor de bloeddruk kan stijgen.

Alcohol

Tot slot moet ik het toch even over alcohol hebben. Ik kan zelf erg genieten van een glas wijn of een gin-tonic. Er is echter één nadeel: alcohol zit afvallen in de weg. Alcoholische dranken bevatten namelijk veel calorieën; gemiddeld toch wel zo’n 80 per glas.

Dus geniet er gerust van, maar met mate. Een mooie afspraak met jezelf kan zijn om doordeweeks niet te drinken, zodat je in het weekend extra geniet van dat glaasje. Leer bewuste keuzes te maken en vraag je bij alles wat je eet en drinkt af: ga ik voor korte termijn-geluk, of voor lange termijn-gezondheid?"

Meedoen met de challenge kan nog steeds. Aanmelden doe je hier!