Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Lekker in je vel-challenge 2019

Mathijs Vrieze - Deel 3: Zo krijg je
een betere balans in jouw voeding

I

In 6 weken 5 kilo eraf, dát is de missie van onze Lekker in je vel challenge. Deze keer is healthy chef Mathijs Vrieze jouw coach en ja, hij is ook ervaringsdeskundige (want 30 (!) kilo afgevallen).

Om gezonder te eten, hoef je vaak maar een paar kleine dingen in je voedingspatroon aan te passen. 

Schommelingen

Stap één is de beslissing nemen om het écht te gaan doen. Stap twee: minder zoetigheid drinken. En dan wil ik het dit keer over stap drie hebben: het vervangen van snelle koolhydraten. Toen ik nog 30 kilo zwaarder woog, at ik vooral veel zoetigheid, wit brood, croissants, witte rijst en witte pasta.

Niet zo slim. Al die snelle koolhydraten veroorzaakten namelijk jarenlang veel schommelingen in mijn bloedsuikerspiegel, waardoor ik steeds zwaarder werd én mijn energieniveau laag was. Ik ben me erin gaan verdiepen en de opgedane koolhydraatkennis wil ik graag met je delen. 

Glucose

Want wat voor koolhydraten zijn er eigenlijk en wat doen die met ons lichaam? Simpel gezegd zijn er twee hoofdgroepen in onze voeding die koolhydraten bevatten, namelijk: suikers en granen. Suiker zit vooral in frisdrank, vruchtensap, koek, fruit, tussendoortjes, snoep, broodbeleg en desserts. Hiervan weten we al dat een overdaad ongezond is. 

De koolhydraten die in granen zitten, worden vooral verwerkt in brood, crackers, rijst en pastaproducten. Alle koolhydraten uit suikers en granen worden in het lichaam verwerkt en omgezet tot glucose.

Door het eten van producten met snelle koolhydraten stijgt de bloedsuikerspiegel dan ook snel. En bij een opstapeling van koolhydraten wordt de suikerpiek in het bloed nog hoger. Dit geeft een energieboost en daarom is voeding met koolhydraten ook zo verslavend. 

Snelle koolhydraten

Maar als glucose in het bloed belandt, gaat het lichaam insuline aanmaken om de bloedsuikerspiegel weer te laten dalen. En zodra er insuline in het bloed zit, zal het lichaam haar energie niet meer uit de vetreserves halen; dat vet ga je dus niet verbranden. Kortom: die snelle koolhydraten kun je dus beter links laten liggen. 

Eet liever de onbewerkte, complexe koolhydraten die minder snel verteren. Die zitten bijvoorbeeld in: volkorenbrood, zilvervliesrijst, (zoete) aardappelen, volkorenpasta, fruit en noten. Als je volkoren producten eet, zal de bloedsuikerspiegel minder (snel) stijgen en heb je bovendien langer een verzadigd gevoel. Bij de mensen die ik online begeleid, merk ik vaak eerst wat argwaan en weerstand bij de overstap naar volkorenproducten. Maar uiteindelijk is iedereen blij. 

Stribbelt de rest van het gezin tegen? Mondje dicht en zet het gewoon op tafel. Zilvervliesrijst even roerbakken in een scheutje olijfolie met wat smaakmakers zoals ui, knoflook, kruiden en soja en je hebt de lekkerste nasi! Volkorenpasta eenvoudig camoufleren met een lekkere verse saus, en niemand die het ziet! Vul koolhydraatrijke voeding wel altijd aan met veel groenten of eiwitten. 

Gouden combinatie

Bijvoorbeeld: 1 deel volkoren spaghetti met 2 delen roergebakken groenten in verse tomatensaus, met een stukje vis, vlees of ei erbij. Beleg volkoren boterhammen rijkelijk met hüttenkäse, avocado, kipfilet, tomaat, komkommer en verse kruiden.

Maak er een lekkere sandwich van. Groenten eten bij koolhydraten is een gouden combinatie. Eet vers fruit in combinatie met zuivel en noten. Zomaar wat eenvoudige voorbeelden voor een betere balans in jouw voeding. 

Mijn advies: 'Houd het simpel voor jezelf, want dan houd je het makkelijker vol!'

Meedoen met onze challenge kan nog steeds. Aanmelden doe je hier!