Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Foto: Lehtikuva
Lekker in je vel-challenge 2019

Mathijs over koolhydraten:
Kies de onbewerkte variant

E

Elke week deelt healthy chef en ervaringsdeskundige Mathijs Vrieze (38) een tip aan de hand van het challenge-thema. Deze week vertelt hij over het maken van bewuste keuzes.

Als je gezonde boodschappen in huis gaat halen, dan grijp je nooit mis. Houd gezond eten zo simpel mogelijk. Gebruik je gezonde verstand. Alles wat vers is, is per definitie gezonder dan pakjes en zakjes die uit een fabriek komen. Ook zijn natuurlijke en volkorenproducten gezonder dan de witte varianten brood, pasta en rijst.

Foute boel

Zorg ervoor dat je niet teveel koolhydraten tegelijkertijd eet. Een goed (of eigenlijk slecht) voorbeeld is een hamburger met friet. Als dan ook nog eens de groenten ontbreken, is het helemaal foute boel. Daarom is de balans en verhouding van je maaltijden zo enorm belangrijk. Daar help ik je graag mee met mijn weekmenu’s en recepten.

Ik ben overigens geen voorstander van het volledig schrappen van koolhydraten om zodoende heel snel af te vallen. Dat gaat ten koste van de werking van je schildklier die onder andere verantwoordelijk is voor je energie en warmtehuishouding. Je valt zonder koolhydraten snel af, maar betaalt daar dikwijls achteraf een prijs voor.

Onbewerkt

In een gezonde lifestyle gaat het om de combinaties en de balans. Trap dus niet in de zogenaamde magic trucjes om snel af te vallen, maar kies voor natuurlijke, onbewerkte koolhydraten.

Die zitten bijvoorbeeld in volkorenbrood, zilvervliesrijst, (zoete) aardappelen, volkorenpasta, fruit en noten. Ze laten jouw bloedsuikerspiegel minder (snel) stijgen en geven langer een verzadigd gevoel. Probeer het maar eens!