Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Foto: Wie wil er nu niet ontbijten met bananenpannenkoekjes?
Lekker in je vel-challenge 2019

'Begin de dag
met goede voeding'

I

In 6 weken 5 kilo eraf, dát is de missie van onze Lekker in je vel-challenge. Deze keer is Mathijs Vrieze jouw coach en ja, hij is ook ervaringsdeskundige (want 30 kilo afgevallen). In zijn vijfde column heeft hij het over het belang van een goed ontbijt.

Het is de kunst om betere keuzes te maken en bewuster na te denken over wat je eet. Dat begint al bij het ontbijt. Met een gezond ontbijt begint je dag fris en fruitig! Toch stellen mensen vaak dat ze geen tijd hebben voor een ontbijt.

Perfecte moment

Maar houd je jezelf dan niet voor de gek? Want daarmee zeg je eigenlijk dat je geen tijd vrij maakt om jezelf te voeden. Het is een kwestie van een kwartiertje eerder opstaan, of iets minder lang je social media checken.

Want echt, het is heel belangrijk om de dag met goede voeding te beginnen. Het maakt eigenlijk niet eens zoveel uit hoe laat of vroeg dat ontbijt wordt gegeten. Mijn perfecte moment bijvoorbeeld is rond 10 uur. Maar je kunt het ook meenemen en later op je werk opeten.

Pannenkoekjes

Ook merk ik dat er vaak weinig aandacht wordt besteed aan het ontbijt. Jammer! Want wie wil nou geen lekkere bananenpannenkoekjes? Of yoghurt met noten, havermout en vers fruit? En wat dacht je van een smeuïg roerei? Met wat creativiteit is jouw ontbijt in slechts een paar minuten klaar.

Of maak het de avond ervoor al klaar, Voor mij werkt het prettig om te variëren met een aantal vaste ontbijtjes. Want variatie is niet alleen belangrijk, maar ook nog eens leuker. Kies bijvoorbeeld drie goede basisontbijtjes die passen binnen een gezonde leefstijl.

Missie

Door de ingrediënten van verschillende ontbijtjes standaard in huis te hebben, kun je elke dag makkelijk afwisselen. Yoghurt kun je combineren met vers fruit en verschillende noten. Maar je kunt ook ontbijten met pannenkoekjes.

En kies als derde ontbijt bijvoorbeeld volkorenbrood met een gekookt ei, (zelfgemaakte) hummus en rauwkost. Gezonde keuzes maken is mijn (en inmiddels hopelijk ook jouw) nieuwe missie.

Guilty pleasure

Toch is het ook goed om af en toe iets minder gezonds te eten en daar dan ook bewust en intens van te genieten. Want als je alleen gezonde dingen zou eten, wordt het verlangen naar iets ongezonds op den duur onhoudbaar. Zo is mijn guilty pleasure chocolade, dus dat eet ik af en toe gewoon. Maar ik kan me goed beheersen en het bij één stukje houden. Ja, sterk, hè!

En ik kan van die chocolade ook nog eens de lekkerste chocolademousse maken, waar vrienden en familie altijd om vragen. Probeer als je wilt afvallen de 90/10% regel te hanteren: dus eet 90% gezonde voeding en 10% guilty pleasure

Stap voor stap

Dan nog een belangrijk aandachtspunt dat we niet mogen vergeten: probeer stap voor stap te wennen aan minder zoet. Al hoef/kun je natuurlijk niet in één dag het roer omgooien. Bovendien: het is bewezen dat het stap voor stap aanpassen van het voedingspatroon op de lange termijn het best werkt.

Meedoen met de challenge kan nog steeds. Aanmelden doe je hier!