Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Lekker in je vel-challenge 2019

Lekker in je vel-challenge 2019
Weekmenu 6

Redactie VROUW

D

De vijfde week van onze Lekker in je vel-challenge zit er al weer bijna op. Hier alvast het zesde weekmenu van Mathijs Vrieze.

Hopelijk heb je de smaak te pakken gekregen en gaat het steeds beter zonder de tussendoortjes. Ook hoop ik dat je meer plezier hebt gekregen in koken. Door gezond te koken leg je een goede basis voor lekkere en gezonde gerechten. Voel en ervaar wat de juiste portiegrootte voor jou is, pas de menu’s en hoeveelheden hierop aan. Daarmee ontstaat een persoonlijk menu dat past bij jouw lichaam en persoonlijke behoefte. 

Maandag 

Ontbijt 
Warme havermoutpap van 200 ml volle melk, 4 eetl. havermout, 1 theel. kaneel, 2 eetl. amandelschaafsel en 1 banaan.

Lunch
Omelet van 2 eieren met bosui, 2 plakjes ham of gerookte zalm op 2 sneetjes volkorenbrood 120 gram rauwkostsalade met dressing

Diner
Sukade met pruimen en zoete aardappelpuree
 

Dinsdag

Ontbijt
250 ml volle yoghurt of kwark, 3 eetl. noten granola, 1 kiwi

Lunch
Naanbrood sandwich met fricandeau, mango en augurk

Diner
Kruidige quinoa met aubergine en paprika  

125 gram gebakken zalm, witvis of garnalen, met verse knoflook en peterselie

Woensdag 

Ontbijt
2 sneetjes volkorenbrood of 4 crackers met homemade pindakaas
1 peer

Lunch
250 ml volle yoghurt, 4 eetl. noten granola, snufje kaneel of koekkruiden met vers fruit naar keuze

Diner 
Kip curry met zilvervliesrijst en geroosterde paprika 

Donderdag

Ontbijt
4 volkorencrackers of rijstwafels met beleg naar (bewuste) keuze
1 stuk fruit naar keuze

Lunch 
200 gram gemengde salade met rauwkost, 2 eetl. noten, 1 gekookt ei en (kruiden)dressing
1 glas chai gingerbread smoothie 

Diner 
250 gram wokgroente (champignons, courgette, witte kool) met knoflook en 2 eetl. woksaus
125 gram vegetarische stukjes. Roergebakken met sesam, verse koriander of peterselie.
65 gram volkorenpasta

Vrijdag

Ontbijt
4 a 5 kleine bananenpannenkoekjes van 1 geprakte banaan, 2 eieren en 10 gram kokosrasp of volkorenmeel
of pompoenpannenkoekjes met zacht fruit 

Lunch
1 kom paddenstoelensoep (check mijn recept op alledagenvers.nl)
of
1 kom pompoensoep van 200 gram gepureerde pompoen, 200 ml water, ½ tablet biologische bouillon, 1 eetl crème fraîche, snufje kerrie, sesam en gemalen komijn.
Met 1 volkorenpistolet, besmeerd met zuivelspread of sandwichspread.

Diner
Biefstuk met knolselderijfriet en aardappelpuree 

Weekend

Ik vind het belangrijk dat je ook zelf aan de slag gaat. Naar eigen inzicht kun je nu zelf twee dagmenu’s voor het weekend gaan samenstellen. Werk dit uit en kijk ter inspiratie goed naar de opbouw van het menu van afgelopen weken. Eet wat je lekker vindt, maar laat jezelf niet volledig gaan; kies wel gezond. Een kleine traktatie in het weekend mag, één, dus niet twee. Kook je favoriete recept en probeer deze gezonder te maken. Of maak een van mijn recepten: klik hier of hier!