Dit veld is verplicht

Dit veld is verplicht

Nee bedankt

Lekker in je vel-challenge 2019

Gezond feesten?
Het kan!

H

Het einde van de Lekker in je vel-challenge is in zicht! Mathijs Vrieze geeft deze week advies over hoe je de verleidelijke hapjes op feestjes en etentjes kan vervangen door gezondere opties.

Je bent al lekker op weg met gezond koken en afvallen. En daar is dan inééns een uitnodiging voor een feest of etentje. Sommigen laten zich bij zo’n gelegenheid compleet gaan.

Verleidingen en valkuilen

Ik hoop niet dat jij daarbij hoort. Probeer jouw gezonde leefstijl vol te houden, ook als er iets te vieren valt. Er is altijd wel een gezonde keuze voorhanden. Wees sterk, toon karakter en bewijs dat je het kunt. Zelf ga ik regelmatig uit eten en naar feestjes en toch blijf ik op een gezond gewicht.

Ik zal een paar ervaringstips met je delen. Zo zorg ik altijd dat ik thuis alvast iets gezonds eet, bijvoorbeeld een rauwkostsalade met noten. Als je dat doet, vergrijp je je niet meteen aan het mandje stokbrood met kruidenboter. Want dat kun je echt beter overslaan. Ga dus uit eten met de juiste mindset.

All you van eat

Daag jezelf uit om goede keuzes te maken, betrek desnoods de bediening erbij. Vertel dat je de saus apart geserveerd wil hebben en dat je geen friet of gebakken aardappelen eet. Vraag of je in plaats daarvan twee verschillende groenten zou kunnen krijgen.

Desnoods betaal je er een paar euro extra voor, dat mag het probleem niet zijn. Wat je in elk geval niet moet doen: uit eten gaan in een buffetrestaurant of all you can eat-gelegenheid. Daar is het motto immers: 'Eet tot je niet meer kunt.' Geen goed idee en het eten is er meestal niet heel gezond. 

Wijn

En wat moet er gedronken worden tijdens het etentje? Ook dat is een oefening in beheersing. Bestel liever geen frisdrank of wijn, maar water. Veel alcohol drinken is niet verstandig, omdat jouw lichaam dan daarmee druk bezig is en jouw eten minder goed kan verteren.

Maar je hoeft de wijn zeker niet helemaal uit te bannen. Af en toe een glas moet kunnen, zeker als je eenmaal jouw streefgewicht hebt bereikt. Ook het dessert kun je beter overslaan. Besluit jouw etentje met een kop thee of koffie. Op deze manier kun je prima gezellig mee uit eten.

Het allerbelangrijkst is dat je bewust geniet van wat je eet, altijd. Eet langzaam, kauw goed, laat de smaken goed tot je doordringen en leg jouw bestek af en toe neer. En bedenk: niet alles wat op tafel staat, hoeft op. 

Bitterballen

Dan nog even over de feestjes waar schalen bitterballen, kaas en toastjes rondgaan. Neem een bitterbal of blokje kaas en geniet daar intens van, maar prop jezelf niet gedachteloos vol. En laat jouw glas niet automatisch bijvullen. Het gaat om afspraken maken met jezelf. Hoe gaaf is het als het je lukt om deze verleidingen te weerstaan?

Kon je toch niet van de patat of bitterballen afblijven, maak er dan geen drama van. Pak de draad daarna gewoon weer op. Jouw nieuwe gezonde leefstijl is echt niet in één keer totaal mislukt, en van één keer zondigen kom je ook niet meteen een kilo aan. Houd vol, je kunt het!